Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 18:31:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Småbarn ska träna 3 timmar om dagen - basta!  (läst 10736 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.07.13 - 12:56:53 »

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article13313545.ab

Klådde kom ju men en ovanligt bright kommentar där.
– Det är viktigt att tidigt lära barn att benen är till för mer än bara lek,
säger Claude Marcus, svensk professor och barnläkare.


Öööö... Vad tror han att småbarns lek är, om inte fysisk (och mental och social) träning? Jag skulle vilja se Klådde flänga runt som en fyraåring 3 minuter om dan - då kanske han insåg något.  :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.07.13 - 13:22:10 »

Oops! De hade slaktat vad Klådde sa. Det var ju inte fullt så dumt som det lät.  :blush:

– Alldeles för många föräldrar drar sina barn i vagn långt upp i åren. Ibland är
det lättare att trycka ner ungen i vagnen och springa till dagis eftersom man
är stressad, men det är viktigt att tidigt lära barn att benen inte bara är till
för lek utan också för transport.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.07.13 - 13:34:04 »

liiiitet sanning ingar nog med att manga sitter i vagnen litet for lange... barnen alltsa. Men det ar inte sa konstigt med all stress som foraldrar kan ha med att hinna med allt dom ska!. :glare:

trana 3 timmar om jag gor inte jag ens. Inte ens en timme om dagen. Inte heller en minut om dagen. fast det beror pa vad man kallar traning forstas. :biggrin1:

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.07.13 - 13:57:45 »

Det är ju skitjobbigt att gå med ungar i stan också iom att trafiken är så hård nu. Jag som bara gör det ibland är alltid livrädd att de ska sticka ut i gatan. Man kan ju inte tvinga dem att gå och hålla handen hela tiden heller. Alla ungar har ju inte tillgång till trädgård att leka i heller. Så ja, lite kanske det ligger i det när man tänker efter, men det var dumt formulerat.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #4 skrivet: 2011.07.13 - 14:46:38 »

Träna var väl en felaktig formulering. Röra på sig gör iaf barnen på den förskola där jag arbetar. De cyklar, springer klättrar och vi kör "röris" ett slags gympa program även för de minsta. Skogsvistelse varje vecka osv. Vi har också två stora lekhallar där vi har aktiviteter inomhus om det är för dåligt väder för att vara ute. Sen är det upp till föräldrarna att se till att aktivera sina barn. Vi har en stor lekpark mitt i stan med massor av "röra på sig" saker. Badhus och flera badställen utomhus samt skogen nära inpå och cykelvägar. Kolla sen över kosten så kommer vi  en bra bit på väg mot barnfetman
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2011.07.14 - 01:34:19 »

Jag tycker att allt är så hysteriskt idag när det kommer till barn och fetma. I princip alla barn 0-6 rör på sig ordentligt, och att det begränsas vi 7 i Sverige beror såklart på skolan. Den är naturligtvis mycket bra att gå i, men den innebär också att barn måste lära sig att sitta still, vilket kanske inte är helt bra alla gånger. De flesta ungar i 0-10-årsåldern är faktiskt normalviktiga. Visst är somliga lite större än andra, men det behöver inte bero på fetma. Det kan också bero på att just det barnet har lagt på sig lite mer just då, för att kroppen ska få energi nog att skjuta i höjden.
Håller helt med Lisbeth här! Om folk oroar sig när det kommer till lite fett på kroppen, så kan de gott ta sig tiden att kolla upp hur familjen äter. Är det bra mat, och inte en massa skräp, bör det vara så att barnet ifråga är i tillväxtfas, och inte fet. Sen att folk stoppar ner sina ungar i vagnar istället för att låta dem gå själva, där kan man snacka om sjukt!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544