Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.16 - 15:57:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 41 42 [43] 44 45 ... 82   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ninnans klavertramp på vägen..  (läst 416176 gånger)
0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #630 skrivet: 2012.02.12 - 12:40:26 »

Definitivt! Särskilt i din egen tråd!  :smile:

Intressant debatt tycker jag. Eller debatt... funderingar är kanske rättare sagt.

Jag har ju en bit kvar till att barnen ska flytta hemifrån. Men om bara 3 år ska äldste sonen börja på högskolan, och då vet man ju inte vad det innebär. Så jag vänjer mig sakta vid tanken, och skruvar därmed upp kraven på vad han ska bidraga med här hemma. Sen sommaren har han sin egna ekonomi att sköta. Så jag ser redan effekt. Billigare kläder och färre impulsköp. Han engagerar sig i hur han hanterar telefonen osv. Men det är kanske lättare att hantera med en som är yngre. När de är 19 så är de ju myndiga och "får bestämma själva" som det så fint heter. Trots att familjen ju frotfarande ska fungera. Jag kan tänka mig att de gärna drar det hela till sin spets med det där att få bestämma själv och komma och gå hur de vill. Lärorikt för mig att läsa hur ni har det.  :flowers:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ninnan
Superhuman

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 2504

« Svara #631 skrivet: 2012.02.12 - 13:14:45 »

Inte visste jag det var så stor skillnad mellan studerandes ekonomi i Holland och Sverige  :confused3:
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #632 skrivet: 2012.02.12 - 14:02:32 »

Tror vårt system är rätt unikt. Ivf nåt som är bra i det här råtthålet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #633 skrivet: 2012.02.12 - 14:09:31 »

Definitivt! Särskilt i din egen tråd!  :smile:

Intressant debatt tycker jag. Eller debatt... funderingar är kanske rättare sagt.

Men det är kanske lättare att hantera med en som är yngre. När de är 19 så är de ju myndiga och "får bestämma själva" som det så fint heter. Trots att familjen ju frotfarande ska fungera. Jag kan tänka mig att de gärna drar det hela till sin spets med det där att få bestämma själv och komma och gå hur de vill. Lärorikt för mig att läsa hur ni har det.  :flowers:

Jag tror en stor del av problemet ligger i att hon varit "själv" i USA i 10 månader. Då är det ganska jobbigt att måste anpassa sig till andra igen. För när hon var yngre gick det en aningen bättre!. Men ju större dom blir, ju mer dom "lossnar" från en och regler typ.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #634 skrivet: 2012.02.14 - 11:26:03 »

I Finland är läget så här:
studiebidrag 298E / månaden om man läser på högskolan
bostadstillägg 26-201 E /månad om utgifter för boendet är 33-252e/ månaden ( högre hyror får man stå för själv)
studielån 300 E / månad

så max:499E bidrag och 300e lån - 800E/ månad.

I Finland har dom en subventionerat studentlunch. Lunchen kostar någont på 2.5 euro. DET tycker jag är fantastiskt!

I Sverige

2798kr/ mån bidrag
6124 kr/ mån lån
upp till 1300kr / mån bostadsbidrag ( jag är osäker om man kan få mer)

8920kr + bostadsbidrag beroende på hyran.
Max lite över 10 000kr/ månaden

Så jag hejjar fortfarande på det Finska systemet:
Man går ut med bara halva lånekostnaden som man samlar på sig i Sverige, och får samtidigt en billig lunch varje dag.
Alla äter studentlunchen!

Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #635 skrivet: 2012.02.14 - 11:41:26 »

Hejsan! Jag lever på mindre än studenterna och de klagar.
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #636 skrivet: 2012.02.14 - 11:58:19 »

vet inte hur det är hos er men här får man själv stå för studiekostnaderna och dom är ca 1000 (litet  mer, tror det var 1200 eller 1500) euro om året. Plus böcker sen och litet annat.  Universitetsstudier är ännu dyrare, 3000 om året eller nåt tror jag det var, beror också på vilken man går.

Sari får ca 250 i månaden i studielån/bidrag. Jesper runt 600 för att han har egen bostad. Det dom dock har är "gratis resa med kommunala medel", fast man måste välja mellan må-fre (veckopendla) eller lö-sön (helgpendla)

studentluncher låter kanon Idalinda! men vi har här i holland inga mat-ställen på skolor och universitet. Inte som i sverige och finland.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #637 skrivet: 2012.02.14 - 13:09:39 »

Undervisning är gratis. Det enda man måste köpa är litteraturen.
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #638 skrivet: 2012.02.14 - 15:29:14 »

Även universitets studier?
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #639 skrivet: 2012.02.14 - 15:31:46 »

Japp. Tills helt nyligen gällde det även utländska studenter.
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #640 skrivet: 2012.02.14 - 15:47:04 »

wow!
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #641 skrivet: 2012.02.14 - 20:04:02 »

I Finland där jag läste gymnasiet och universitetet var det så att man fick köpa alla böcker själv till gymnasiet,
men alla universitetsböcker fanns att låna på universitetet. Jag köpte nog inte en enda bok under 4år  lång utbildning.

Skotland har också gratis universitet för alla inom EU i alla fall. Sonen funderade ett tag att läsa där.

Läget är fantastik i Sverige, studerande behöver inte jobba om de inte vill.
Våran son har valt att bo hemma och pendla rätt långt varje dag, han betalar 2000kr hem, till det ingår
matlådor också.
Tanken är då att han kan spara ihop till en lägenhet under studietiden. Man måste nuförtiden ha en egen
kapital när man köper lägenhet. Han kan spara halva studiestödet, han jobbar lite ca. 15 timmar/ månaden.
Han måste inte jobba under sommaren med andra ord, men söker jobb ändå. Kommer troligtvis jobba en månad.
Jag tycker att han kan leva lite lyxigt.
Så länge vi kommer överens så tycker jag att det är värd det.Han funderar även att läsa den 4. året utomlands,
då är det inte heller fel att ha lite pengar i fickan och kunna utforska landet.
Loggat
Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #642 skrivet: 2012.02.14 - 20:06:50 »

Helt bra inställning!
Om jag kunde skulle jag ge barnen pengar också, eller dvs låta Sari bo gratis här men det kan jag inte. Men samtidigt tycker jag det är nyttigt man lär sig att livet inte är gratis, att man inte kan spendera alla sina pengar på roliga saker bara.

Kul att läsa om skillanderna!.
Loggat

Ninnan
Superhuman

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 2504

« Svara #643 skrivet: 2012.02.14 - 22:02:22 »

Det finns en sak till som jag tror är unikt för Sv. Du kan ta studielån efter du fyllt 45 år om det leder till ett yrke-jag vet-  :nod-yes:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #644 skrivet: 2012.02.14 - 23:44:15 »

Mynlen, jag tror att jag skulle sparka ut sonen rätt snabbt om han skulle spendera alla pengar och jag skulle få slita för lunchlådor.
( jag fixar mat som blir över i lådor och sparar bitar från storbak av pizzan i fryspåsar)
Men så länge han är skötsam och sparar så är vi med på det.
Vi bor ju ändå i villan och jag lagar mat åt alla varje dag.
Men vi anser att det är rätt att han betalar hem ändå, de yngre syskonen ska inte behöva " avstå" från något
för hans skull. Han betalar givetvis sina egna kläder, hygienartiklar resor och milersättning när han använder bilen.

I Sverige finns en konstig trend att alla ungar ska flytta hemifrån direkt efter gymnasiet, även om de inte skulle ha
ekonomin för det.
Jag förstår inte riktigt varför man MÅSTE det enligt alla. Mycket klokare att bo hemma ett par år även om man jobbar/ läser.
Då har man ju rimliga möjlighter att spara ihop en slant till sin framtid.
Om mina skulle fortfarande hänga hemma vid 25 och hade inga planer för något eget , då skulle jag börja knuffa ut dom.
Men jag ser att den äldsta bor hemma just nu för sparandets skull, inte för våran skull. Så snart han anser att
sparandet räcker sticker han  :lol:... kompisar och livet finns på helt annan ort än här....
Loggat
Sidor: 1 ... 41 42 [43] 44 45 ... 82   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544