Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.23 - 08:45:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 202 203 [204] 205 206 ... 218   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mynlens Möjliga Minskning  (läst 959836 gånger)
0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #3045 skrivet: 2015.05.26 - 23:51:51 »

jag är enda döva och jag har en egen tolk :) Samma varje lektion, det är kul. Och så träffar jag henne på många andra ställen också. På lördag ses vi igen :) Galen kvinna, härlig!.

Det ÄR kul.. att man kunde lära sig så mycket om bokstäver.. det hade jag ingen aning om!
Loggat

hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #3046 skrivet: 2015.05.27 - 01:41:06 »

Är det en massa om typsnitt alltså? Låter kul. Faktiskt!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #3047 skrivet: 2015.05.27 - 05:56:44 »

ja det med... men vet du om att teckensnittuppfinnare (designare är det nog) jobbar flera år på ett nytt typsnitt? Och att kursiv också ritas separat, det är inte bara att dra det snett. En bokstav har flera "delar" som har olika namn, vet ju inte hur det är på svenska.

var A:et kommer ifrån osv.
Det började med en stilritning av en oxe: vänd på A och man kan "se" en oxe med horn. Grekerna var envisa och vände ett kvarts varv på den. Sen kom Etruskerna som vred vidare. Voila, A. Och det var från Alif eller Alef som betyder.. just det, Oxe :) Nä inte alla bokstäver fick vi förklarade så utförligt men detta var roligt.

Igår handlade det om Typsnittsfamiljer, och sen olika sorters och det man absolut inte får göra (nja enligt min lärare alltså haha) och ligaturer (om det nu heter så på svenska) 8 lektioner på 3 timmar ska vi ha om bokstäver!!! Vi får rita själva också, för att få känslan för bokstäver.

Men nu är jag trött. För litet sömn :)
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3048 skrivet: 2015.05.27 - 13:14:07 »

Det första vissta jag, men inte det om var A kommer ifrån. Är det så med alla bokstäver, att de är enkla symboler på samma sätt?

Typsnittsfamiljerna känner jag till lite iom att CSS använder dem, men jag tror det finns fler i riktig typografi va? CSS har serif, sans-serif, cursive, fantasy och monospace.
http://www.w3.org/TR/CSS2/fonts.html#value-def-generic-family

Jag hade ett program som man gör typsnitt med förut. Fattade ju inte mycket av det men lyckades lägga till 3 egna bokstäver, å, ä och ö, till ett typsnitt jag gillade genom att kopiera a och o och lägga till dottarna. Blev sådär, men skavankerna syntes inte när man skrev.
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #3049 skrivet: 2015.05.27 - 13:32:22 »

Tror inte alla bokstäver har tillkommit sådär.  Det finns ju olika sorters alfabet osv.

Allt det där du nämde, sans serif osv är "fonts" av ett typsnitt. Typsnittet själv är "arial" eller "times new roman"  som kan ha många olika "fonts". Och dom kan vara graderade också i "vikter".

Jo, göra typsnitt genom program går säkert bra men riktigt som det ska vara och "skönt läsbart" är det inte. Även om du inte märker det i början. Men det där är nästa, eller nästnästa lektion :)

urspännande :)

Nästa vecka är jag borta så ingen lektion.. Men en dag i Belgien hos mitt CI-märke fabrik är inte att försmäkta heller. (allt betalas.. resa, mat osv :) )
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3050 skrivet: 2015.05.27 - 13:51:13 »

Jo, jag vet. Men jag trodde typsnittsfamiljer var samma som font families i CSS, d.v.s. en klassificering/gruppering av olika typsnitt/fonts?
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #3051 skrivet: 2015.05.27 - 16:37:38 »

Har inte fått helt grepp om begrepperna än :) Återkommer när jag har fattat det :)
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #3052 skrivet: 2015.06.04 - 19:48:04 »

Den här bilden tog min kompis...  Så fint kan det vara i holland :) Vi promenerade från 9.30 till 14.30 eller nåt :) Några pauser emellan men inte så mcyket.

* horsterwold.jpg (59.29 KB, 960x386 - visat 552 gånger.)
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3053 skrivet: 2015.06.04 - 19:52:14 »

Jättevacker! Och vilken fin cykelväg!  :dribble:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #3054 skrivet: 2015.06.04 - 20:31:31 »

det finns massor med cykelvägar där!

det springer runt vilda kor och hästar där. Vi såg bara deras "rester"  Skiten! :lol:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3055 skrivet: 2015.06.04 - 22:12:30 »

Don efter person!  :lick:
Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #3056 skrivet: 2015.06.04 - 22:15:15 »

Wow! Vad vackert!  :inlove:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #3057 skrivet: 2015.06.11 - 09:29:45 »

Okej, nu har jag gjort efter principen "inte idag" några dagar och det verkar fungera ganska bra på mig. Dvs, att inte köpa eller äta sockerstinnade saker. Förutom igår kväll. EN kula citronglass hos bästa glassbaren jag känner. Men det tror jag jag kan göra ibland ändå. Så länge det blir EN kula och "bara idag" :)

Jag försöker göra några solhälsningar varje dag (yoga-ställningar-sekvens) och ena dagen går det bättre än andra. Igår sov jag t.ex. endast 5 timmar (kurs, och sen jobba) så då är jag inte så pigg på morgonen att hålla på. Swiffer vill vara med när jag håller på, det är ganska söt. Började slicka mina armhålor.. ASG!

Glad att "inte idag" principen kom till mig. om det fungerar längre tid får vi se!
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3058 skrivet: 2015.06.11 - 12:21:04 »

Hoppas det fortsätter funka då!  :nod-yes:

Citat
Började slicka mina armhålor
:puke1:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #3059 skrivet: 2015.06.11 - 19:28:20 »

Ja, det tyckte jag med. Hade just  lagt på ett lager deo :)  Men katter, och Swiffer i toppen, är KNASIG!
Loggat

Sidor: 1 ... 202 203 [204] 205 206 ... 218   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544