Jag har haft ont i ryggen nästan hela livet och tänkte dela med mig lite. Byxor tar jag på sittandes, trär i båda ben och reser mig sedan upp och knäpper. I klädaffärer ber jag om en pall så jag kan tråckla på mig sittandes. Kliva ur bilen görs med båda ben så att man inte snedfördelar sin vikt.
När det var som värst efter diskbråcket tog jag till kryckor för att kunna sträcka på mig när jag gick, gör så än idag på dåliga dagar.
På jobbet om kontor stol med bra ryggstöd är ett måste.
Vet inte om du är typen som tar tabletter men det som funkar bäst är voltarén eller annan antiinflammatorisk tablett i kombination med paracetamol.
På morgonen försöker jag komma ihåg att sträcka på mig några ggr, röra lite på sig innan jag rullar över på mage och reser mig på alla fyra för att sedan kliva upp. Detta för att de stela musklerna ska mjukna och inte ge en ryggskott eller dyl.
Det som jag har haft mest nytta av allt - kiropraktor. Tyvärr bor min otroligt duktige kiropraktor i Gbg och har inte råd att springa till den mindre effektive men dock väldigt trevliga kiropraktorn här i stan.
Träna upp magmuskler, ryggmuskler och sätesmuskler på gym hjälpte mig en gång i tiden men har inte haft råd med gym, har väl det nu men har inte fått tummen ur.
Du visste säkert om det mesta sedan innan men kanske någon sak kan hjälpa....
Hoppas det andra löser sig nu också. Och en personlig notering... Naken på jobbet kanske dålig idé men hemma kanske?