Det är Sorla som har tåskor. Mina ser ut som vanliga skor. Nåja, ett par ser ut som påsar också.
Grejen är att de är platta som ostskivor, ingen häl, ingen stödjande uppbyggnad. Tån är bred och rymlig så tårna kan bre ut sig när man trampar ned. Sulan är så tunn att man känner minsta sten igenom den. Tänk sockeplast som ser ut som skor.
Jo, de har hjälpt otroligt mycket. Men det skapar nya problem. Nämligen att man ibland behöver grövre skor och det blir då plågsamt för fötterna som nu anpassat sig efter att vara fria och inte vill vara inklämda igen.
Jag har bådeoch faktiskt. Tåskor med tår, och ett par stövlar och ett par skor som ser vanliga ut men som inte är vanliga alls. Det finns gott om spretplats och de är tunnatunna i sulan. Men inga påsar. De är inte för mig.
Tyvärr måste jag har skyddsskor på jobbet, och de är inte snälla med fötter som vill spreta. Men hemmavid går jag med barfotaskor ute, och fårskinnstossor eller stickade sockar inomhus. Kan jag varmt rekommendera. Det blir en helt annan upplevelse att gå i skogen med såna också. Hela kroppen rör sig annorlunda. Och mina vadproblem har gett med sig helt.