Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.25 - 13:27:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 49 50 [51] 52 53 ... 218   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mynlens Möjliga Minskning  (läst 963627 gånger)
0 Medlemmar och 21 gäster tittar på detta ämne.
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #750 skrivet: 2012.02.07 - 11:03:30 »

Shit! Det låter som en variant på elitskola? Du menar alltså att hon blir tilldelad en skola som ska passa hennes utveckling? Hur funkar det? Barnen utvecklas ju inte i en jämn takt. Ena terminen kan det gå som en dans och allt är roligt och lätt, för att totalt rasa nästa termin. Det låter tufft tycker jag.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #751 skrivet: 2012.02.07 - 11:22:48 »

nej nej nej, elitskola inte. Men det fungerar så här i holland. Tills man är ca 12 år går man samma skola och utvecklas på olika nivåer men i samma skola. Efter grupp 8 (man börjar när man är 4 fast första två åren är det mest lekskola)  Sen går man till "fortsättningsskolan" beroende på den nivå man har. man kan sen gå upp eller ner också, men det innebär ibland skolbyte.

Vi har skolor i ca 8? olika nivåer men skolor har lektioner i olika nivåer tillsammas. Typ lägsta 4, eller högsta tre. Några skolor är enbart en nivå men dom är nog elitskolor om man är mycket begåvad.  Det betyder alltså att klassen man har i grupp 8 skingras. Det kanske låter konstigt för er men vi är vana att det är så och ser fram emot att bli "vuxnare" typ :)

det är alltså helt som det ska vara, man får sen undervisning som passar en "bäst" typ.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #752 skrivet: 2012.02.07 - 18:00:56 »

I Finland kunde man också välja nivåer på matten på högstadiet och sedan på gymnasiet också.
Men I Holland verkar det som man kan välja det i många ämnen.

Hur stora klasser/ grupper det är?

Jag har ofta sagt att man skulle kunna ha 80% av elever i " auditorioundervisning" på de flesta ämnen i alla fall i gymnasiet,
men även på högstadiet. En lärare skulle kunna ta hand om 90 elever åt gången.
Det skulle frigöra 2 extra lärare till dom andra som behöver extra stöd.

Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #753 skrivet: 2012.02.07 - 18:50:24 »

Ska kolla efter den på engelska.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #754 skrivet: 2012.02.07 - 20:26:59 »

njae, man väljer inte nivå på olika ämnen. Det är ett "bestämt" nivå på alla ämnen i den "nivå" man har lektioner. Men, efter 4 år har man ett visst typ av diplom, efter 5 år något högre typ och efter 6 år högsta som man sen kan gå till universitetet med. Det är dock så att om man är väldigt bra i ett visst ämne man nog kan få extra lektioner.

Klasserna är runt 30, första åren hänger man ihop och efter två (eller tre) år ska man välja vilka ämnen man tar diplom i. Då kan det skifta hur många det ingår i klassen.

Stora klasser och man går ofta från ena lokalen till andra mellan lektionerna... ibland är det lärarna som går. :)

Loggat

Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #755 skrivet: 2012.02.07 - 23:25:38 »

Mynlen, jag önskar att jag hade gått i en sån skola som du beskriver. Låter helt underbart, faktiskt. Ja, i våra öron så låter det såklart elitistiskt, men det beror ju på att vår kommunala skola är under medel också. Visst, man lär sig säkert det man ska, men ingen får sticka ut på något sätt. Är du smart och framåt får du ingen cred för det, då blir ungarna snarare tillbakahållna. Det är ingen som låter dem utveckla allt det kunnande och intresse som de faktiskt har. Är du efter, så måste du liksom jobba upp dig, och då sätts det såklart in resurser. Något som jag faktiskt tycker är oerhört fel på många sätt. Jag tycker att man kan sätta in resurser åt två håll. Inte bara åt ett.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #756 skrivet: 2012.02.08 - 07:37:59 »

Håller med, det måste gå åt båda hållen. fast även "genomsnittslärlingen" behöver ses om till.

Min son är smart och gick första tre åren högsta möjliga, "gymnasium" kallas det här. Samma som nivået därunder men med Latin och grekiska. Gick bra men han tröttnade på dom språken. Så sista 3 åren gick han "ett nivå mindre" och nu studerar han. (Science of human movements, ingen aning vad det heter på svenska)

Min äldsta dotter är smart men lat, hon gick "mellan nivået", har nu gått en utbildning till hotellmanagement, på "mellan nivå" men ska vidare på facility management på högre nivå.  Vad jag vill säga, man kan jobba upp sig om man vill, för var och en har sitt eget tempo.

Minstingen borde kunna högre än vad hon ska göra nu men hon är väldigt envis. Men jag tror det är ok vad hon kommer att göra. Om hon nu inte får snilleblixten och plötsligt börjar jobba typ :) Men då kan hon byta nivå på samma skola hon ska gå till.

Själv gick jag "näst sista" nivået men fortsätte efter det inte med studier pga en massa orsaker. Det ångrar jag litet nu....
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #757 skrivet: 2012.02.08 - 07:48:29 »

Science of human movements, ingen aning vad det heter på svenska

Kinesiologi.  :cool:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #758 skrivet: 2012.02.08 - 08:42:32 »

nä.

Det är en universitetsstudi. jag HAR läst det en gång på svenska (dvs hur det heter) och det var flera ord :) Kinesiologi är liknande men ingen vetenskaplig studie typ. Just litet annorlunda.

Men det kvittar, så länge han vet vad han håller på med haha I år studerar han förresten inte pga att han är ett år vice ordföranden av en stor studentroddförening. Man kan få ett års dispens för sånt, det är ju en bra lärskola också.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #759 skrivet: 2012.02.08 - 09:02:29 »

Jag kollade i Wikipedia.  :cry:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #760 skrivet: 2012.02.08 - 09:36:31 »

TROR du wikipedia  alltid har rätt??? :)
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #761 skrivet: 2012.02.08 - 10:51:40 »

Jaaa!  :sadsad:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #762 skrivet: 2012.02.08 - 11:18:41 »

ledsen gumman... wikipedia kan vara lika fel som grannen...  :there:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #763 skrivet: 2012.02.11 - 18:38:02 »

Nu har jag bakat mariannes formbröd. Men vad gult det blev :) Vi ska testa o smaka senare, har just ätit middag.

verkar mer som en sockerkaka än bröd än så länge men ok, jag ska ge det en chans :)
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #764 skrivet: 2012.02.12 - 10:15:12 »

96,7. pust!

formbrödet tyckte jag smakade för mycket ägg. nästa gång tar jag bort en del äggulor!
Loggat

Sidor: 1 ... 49 50 [51] 52 53 ... 218   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544