Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.23 - 21:00:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 218   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mynlens Möjliga Minskning  (läst 960351 gånger)
0 Medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #195 skrivet: 2011.10.01 - 02:58:26 »

Det har jag också undrat varför man inte gör. Iofs är det ju olagligt, men jag tror ingen kommer efter en med hagelbössan direkt.  :hunter:

Mynlen, hur gör man med nötterna om man vill spara dem? Bara lägger dem nånstans torrt och svalt eller?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #196 skrivet: 2011.10.01 - 08:33:27 »

en del ska vi kläcka, skala eller hur det nu heter med nötter, och sen rosta i ugn och spara i burk. Resten går nog att spara som dom är , torrt och inte för varmt. Får fråga min kompis.

Är det olagligt att plocka hasselnötter? Vi har en del träd här på vår granngata men jag vill inte plocka dom för där kör bilar för mycket för min smak. Men många andra gör det. och nu så är det svårkörd där ibland pga alla fåglar som håller på där
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #197 skrivet: 2011.10.01 - 08:43:11 »

Japp. Nötter är undantagna från allemansrätten. Men det är nog ingen som bryr sig om om man plockar. Man får inte bryta pinnar heller. :biggrin1:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #198 skrivet: 2011.10.01 - 08:52:15 »

bra att veta att nötter är undantag. men varför egentligen?  Bryta pinnar är svårt att undvika om man trampar på dom :) Men bryta ur träden själva gör väl många ändå? färsk pinne att sticka korven på eller bröddegen som man har över öppen eld...
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #199 skrivet: 2011.10.01 - 09:07:06 »

Jag antar att nötter hade ett större ekonomiskt värde förr. Och det där med pinnar är väl för att man inte ska skada träden antar jag. Men det är klart folk gör det.
Loggat

kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #200 skrivet: 2011.10.01 - 23:38:12 »

:lulz: Och jag som varigt scout i nästan hela mitt liv! hade inte koll på att hasselnötter inte fick plockas!  :lulz: :smack_head: men ja det är nog fullt möjligt att det handlar om att nötterna var värdefullare förut... kan det kanske också ha något med själva spridningen av träden att göra?..  :hm-hm: .. vet iaf att det finns hasselnötter att plocka på min farfars sommarställe.. ja numera min farbrors sommarställe då.. men sak samma!  :flirting: vet att jag har plockat där förut!  :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #201 skrivet: 2011.10.02 - 07:11:54 »

12 kap. 2 § brottsbalken.  :cool:

Den som i skog eller mark olovligen tager väx-
ande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren,
näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller
ock  vindfälle,  sten,  grus,  torv  eller  annat  sådant
som ej är berett till bruk, dömes för åverkan.

Allemansrätten - vad säger lagen? (Liten PDF från Naturvårdsverket, väldigt informativ faktiskt)
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #202 skrivet: 2011.10.02 - 09:37:02 »

bra att veta!!! Fast jag tror inte jag kommer att plocka så mycket av det där egentligen :)

Och Kwidell, var det på ditt farfars ställe då var det väl lovligt gjort. Antar att din farfar tyckte det var ok du plockade hans hasselnötter...

104,4 imorse. GRR.  Få se hur det blir i veckan.
Loggat

/LO

Smörklickar: 17

Antal inlägg: 1269

« Svara #203 skrivet: 2011.10.02 - 09:46:38 »

Men det är ju svensk lag. Är du i Sverige, Mynlen?
Loggat

LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #204 skrivet: 2011.10.02 - 09:51:51 »

Nej, jag bor i holland :) har dock ingen aning om hur nöt-plockar-lagen är här...
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #205 skrivet: 2011.10.02 - 09:55:16 »

Hon har ju svensk anknytning.

Citat
104,4 imorse. GRR.  Få se hur det blir i veckan.

Sorry. Men du är bara 2.9 kg efter mig, du får trösta dig med det.  :flowers:

Nu spurtar vi! Inget fusk - antingen det nu är kolhydrater eller kalorier som vi betraktar som fusk. Mot 100! :llama:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #206 skrivet: 2011.10.02 - 09:57:55 »

:) Jag vet men jag var ju 103.3 för 1,5 v sen.

NU kommer spurten! Rilettefinncrispen hjälper säkert  :laugh:
Loggat

kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #207 skrivet: 2011.10.05 - 05:43:17 »

:wave: jag hejjar på här bakifrån jag!  :flirting: :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #208 skrivet: 2011.10.08 - 21:49:04 »

Litet ditten och datten..

Min USA dotter (kommer tillbaks om 77 dagar) tycker troligen inte om att jag ska gå ner till hennes vikt, min målvikt är 70 kg och hon är 72 ungefär. Så hon har börjat träna och äta nyttigt enligt sportskolan hon tränar nu så att hon ska vara runt 62 när hon kommer tillbaka. Och vad rekommenderar dom henne att äta.. cereals och fettfri yoghurt på morgonen,, "healty" macka till lunch och kött och grönsaker med ris eller något på kvällen. Och frukt som mellanmål.  Hon berättade nyss på whatsapp att hon har gått ner ett halvt kilo.. på en vecka alltså. Tycker det litet jobbigt när hon säger att hon äter nyttigt, medan jag tycker det hon äter är onyttigt haha. Vi får se hur det blir när hon kommer hem.

Jag har bakat "knäcke" bröd idag enligt receptet på ronny mathisens sida. Ganska gott med ett lager smör och flingsalt på . (har ju osaltat smör) Kommer att bli kanon imorgon med rilettes på!.

Jag märker att jag äter för mycket mat. Magen känns spänd efter kvällsmaten, äter mindre portioner nu men ikväll hade vi musslor och det var svårt att låta  bli dom sista musslorna. Vi hade 3 kg för det var billigare kilopris då än 2, men 2 hade räckt perfekt. färska musslor alltså, i snäckan!. Måste nog bli restriktivare mot mig själv nu, inte äta för mycket. Är mycket bra på att småäta och inte äta en riktig lunch. Nu hinner jag inte det ofta på jobbet, jag vill inte gå till lunchsalen pga dom säljer en massa snacks o.d. där, och för att jag vilar mig bättre om jag inte kommer bland massa folk. (har att göra med dövheten, visuellt är det tröttsammare än att sitta kvar vid skrivbordet med en bok eller tidning) Men där går det inte att äta något rejält så det blir oftast ostbitar. Få se hur det kommer att gå med knäckebrödet jag bakade, kanske bra att lägga till "lunchen" då.

mycket funderingar, ändring inom mig är på gång igen. Det tycker jag är det roliga nu, det som alla kallar en "resa".. hela förändringsförloppet och märka hur det går i vågor.

Är bara less på att vara så trött jämt. I början av LCHF , efter typ 3 veckor började jag få mer energi. Men det verkar borta igen. Visst klarar jag av att stiga upp kl 5 nu för tiden, men jag är trött på eftermiddagana. Jag vet att det dels beror på jobbet, eftersom jag vantrivs där så, men även på mig själv. Lyckas bara inte att komma ut ur en typ lethargi. Jag har "börja blockering" eller nåt :) Att ha mens gör en inte det hela bättre men det är över nu så nu MÅSTE Jag ta mig själv i kragen igen.

viktrapportering imorgon...
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #209 skrivet: 2011.10.08 - 22:18:54 »

Hon kanske äter relativt nyttigt hon också. Tänk om det är så att det är att blanda som är det riktigt farliga? Alltså att äta relativt mycket av både kolhydrater och fett.

Kolhydrater + protein + bara lite fett = OK  :smile:
Fett + protein + bara lite kolhydrater = mer än OK  :thumbsup:
Mycket av allt = ajöss!  :ignore:
Loggat

Sidor: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 218   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544