Tina
|
|
« skrivet: 2011.06.30 - 14:37:40 » |
|
Lidl har ju slutat med mandelmjöl och alternativet har varit att mala själv eller beställa från LCHF butiken. Men här om dagen var jag på City gross för att köpa grishjärtan till mina hundar men det hade dom inte. Däremot hittade jag 1/2 kg mandelmjöl för 55 kr. Som hittat! Nu kan jag göra mandelbröd igen om jag blir brödsugen. Kanske ska testa någon paj också.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Sorla
|
|
« Svara #2 skrivet: 2011.06.30 - 15:07:55 » |
|
Så går det när man inte läser bokstäverna, utan bara ser orden. Men mandelmjöl....härsknar inte det jätte fort? JAg har aldrig vågat köpa färdigmalt......
|
|
|
Loggat
|
Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
|
|
|
Ekub
|
|
« Svara #3 skrivet: 2011.06.30 - 15:56:33 » |
|
Kanske därför mitt pajskal blev så äckligt?
|
|
|
Loggat
|
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
|
|
|
Ninnan
|
|
« Svara #4 skrivet: 2011.07.01 - 00:05:58 » |
|
Jag har fått för mig att mandelmjöl är en färskvara
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Corny
|
|
« Svara #5 skrivet: 2011.07.01 - 01:21:36 » |
|
Så mandlarna i sig håller alltså ganska så länge, men mjölet går ur tiden snabbt? Är det så det är?
|
|
|
Loggat
|
Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
|
|
|
Sorla
|
|
« Svara #6 skrivet: 2011.07.01 - 07:06:31 » |
|
Ja, det är nog min erfarenhet i alla fall.
Men att frysa in överflödigt mandelmjöl har fungerat för mig.
|
|
|
Loggat
|
Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
|
|
|
kwidell
|
|
« Svara #7 skrivet: 2011.07.02 - 06:14:39 » |
|
Det var mer än jag viste! jag har mandelmjöl i en glasburk. och det smakar då inte konstigt .. dels har jag färdigköppt och i en annan burk egenmalt nötmjöl.. och inget av de verkar ha tagit någon skada eller ha ändrat smak? är du säääker på att det härsknar?
|
|
|
Loggat
|
Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om! mer om mig på: http://skruttens.blogspot.seStartvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo) Nytt avstamp: 120,2 - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo) Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo Just nu: 108,4
|
|
|
Sorla
|
|
« Svara #8 skrivet: 2011.07.02 - 11:34:24 » |
|
Det som jag gjorde härsknade på en vecka drygt. Men det kan ju ha varit en dålig nöt med i produktionen.... Nu maler jag bara det jag ska ha för stunden och blir det över får det gå in i kylen ett par dagar, eller frysen för längre tid.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mynlen
|
|
« Svara #9 skrivet: 2012.01.09 - 17:09:37 » |
|
jag har idag fått information om att mandelmjöl och egenmald mandel är något annat. (på lchf forum) och att dom innehåller olika mängd kh. När jag undrade hur det då var möjligt fick jag svar att
mandelmjöl: mal mandel. slå på kokande vatten och häll genom melittafilter. Då får man mandelmjölk. Resten av mandeln torkar man och så har man mandelmjöl. kanske det är så det görs, och därför inte härsknar lika fort?
Någon som hört eller vet mer om detta?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #10 skrivet: 2012.01.09 - 18:43:24 » |
|
Intressant! Det borde väl i så fall stå på påsen? Borde ju innehålla mindre fett än hel mandel då också ju. Om inte annat kan man väl titta på det. Enligt wikipedia är det bara mald mandel. http://en.wikipedia.org/wiki/Almond_mealKanske är det som med det där kokosmjölet med så lite kolisar och pofiber, att de börjat sälja avskrädet men ibland inte kallar det för vad det är?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Tina
|
|
« Svara #12 skrivet: 2012.01.09 - 19:33:19 » |
|
Jag har inte märkt att mjölet härsknar, inte det från cg i alla fall. Det från Lidl var det värre med. Alltså att sälja avskrädet dyrt är ju lureri.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ninnan
|
|
« Svara #13 skrivet: 2012.01.09 - 19:38:42 » |
|
Det enda sättet är att mala det själv Jag vet inte när jag bakade sist. Det är i varje fall längesedan..
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #14 skrivet: 2012.01.09 - 19:41:33 » |
|
Det är kanske om det INTE härsknar som man ska bli misstänksam...
Precis, luren! Förresten har jag lyckats baka nåt som smakar som såna där kakor som jag *tror* heter Polarbröd och är lika i konsistensen också.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|