Sparade ju ett par byråer från mitt föräldrahem när jag blev av med min "lagerlokal" för ett par år sedan och var tvungen att slänga det mesta. Den ena är av sekretärtyp med ett antal såna där små lådor och gömslen. Jag trodde jag hade tömt den helt, men nu när jag skulle lägga saker i smålådorna visade det sig att dem hade jag glömt.
Hittade denna lapp som min farfar skrivit.
Jag tolkar det så här.
Enligt uppgift undertecknad fått, är denna kastrull köpt när jag blev född år 1876.
Tillverkad av kopparslagare Brunström, Ramnäs.
[Gatuadress] Västerås den 29/11 63
AlbertTyvärr fanns inte kastrullen där.
Farfar dog i mars 69 när jag var 12, nästan 13. Har varit osäker på när han var född, men nu vet jag ju. Sånt här gör att tanken svindlar tycker jag. 1876 - bara 30 år efter att Utvandrarna utspelar sig. Farfar kunde ha varit Karl-Oskar, han var samtida med Strindberg, Fröding, Karlfeldt, Selma Lagerlöf... Och honom minns jag mycket väl. Han bodde nära oss och jag fick springa dit själv, så jag var ofta hos honom. Vi klippte gräs och tog upp potatis som vägdes på en gammal våg med mässingsvikter han hade i källarn. Nåja, det var kanske mest farfar som gjorde det, men jordgubbar kunde jag nog plocka. Sen drack vi saft i köket. Var min faster där och hälsade på satt vi i salen. Han gick i blåställ i trädgårn och kostym med väst och guldklocka med kedja och såna där gammaldags herrskor med rund hätta, blankputsade, till fint eller om han skulle visa sig för folk.
Jag tror farfar var född som statare, son till en ensamstående mor. Sen var han vid järnvägen, var väl arbetssam och sparsam för han byggde sig ett fint litet hus, när han gifte sig tror jag, och de hade fina möbler och så och många bokhyllor, det minns jag.
Hur kan jag ens ha känt någon som var född 1876? Jag fattar det inte och jag sörjer över allt jag aldrig frågade om och aldrig kommer att få svar på nu. Jag tycker det snurrar i huvet när man inser att en tid som känns så långt borta, och alltid har gjort det, faktiskt bara är två generationer bort i mitt fall.
Usch, nu kommer jag att känna mig konstig hela dan. Blir ruggig av sånt här.