Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 16:07:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mynlen  (läst 37117 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #15 skrivet: 2011.06.28 - 21:40:11 »

Håller med anod  :bearhug:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2011.06.29 - 06:20:22 »

eftersom jag är halvsvensk är jag halvtlagom tokig. :) på vilken tokighetsnivå den andra halvan befinner sig talar vi väl inte om  :bg:
Loggat



Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #17 skrivet: 2011.06.29 - 10:05:34 »

Jag som är galen i Gouda-ost har en liten fundering. Vet du om det är det någon skillnad på Gouda-osten som ni exporterar till Sverige mot den ni har i Holland? Jag köper bara Gouda som tillverkats i Holland, inte den Svenska skitvarianten för den smakar inte alls likadant.  :angrywife:

Äh, det är klart det är skillnad ni får ju äta riktig ost vi får den massproducerade varianten.  :smack_head:

Det ska finnas ett holländskt par här i norra Sverige som tillverkar Gouda-ost men jag har ännu inte hittat deras ost, tror att den bara säljs i vissa specialbutiker. Men jag ska banne mig hitta den så att jag får prova!  :dribble:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2011.06.29 - 19:52:53 »

jag vet inte om det är  skillnad. Har du märke eller fabrikör på osten du köper? Vi har många "märken" och den ena smakar något bättre än den andra. Kan fråga efter när jag har mer information.

Jag vet iallafall att min dotter i USA, ostgalen, köpte en liten goudaost och det smakade INTE som hemma. Men amerikanerna har ingen smak så det var nog anpassad gouda.

Det finns olika kvaliteer bland goudaostarna här. Den godaste enligt mig är Old Amsterdam, vällagrad. MUMS!


Loggat



Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #19 skrivet: 2011.06.30 - 09:33:47 »

Nä några märken kan jag inte komma med för jag bor lite avsides och här får man hålla till godo med det lilla som finns i matvaruaffären. Vällagrade är svåra att hitta här tyvärr. Dessutom har de slutat med den Goudan som jag tidigare köpte och jag kommer inte ihåg vad den hette, men den hade faktiskt mer smak än man kan tro när det gäller ostar i matvaruaffären.  :nod-yes:
Men jag har sett att även osten i matvaruaffären måste vara tillverkad i Holland om den alls ska smaka något, den svensktillverkade smakar inte gott.

Jag har i alla fall nu hittat en butik som säljer den där vällagrade Gouda-osten som vår svenske holländare tillverkar, problemet är bara att ta sig dit för det blir ganska många mil med bil. Blir nog först till hösten som jag får möjlighet att provsmaka.  :sad:
Å andra sidan kommer inte matvarubutiksosten att alls smaka något efter den vällagrade.  :laugh:  :cry:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2011.06.30 - 13:35:33 »

evigt dillema!

jag köper förrsten wästgöta kloster ost på IKEA här  för att smaka svenska osten litet. Visserligen håller jag med om att svenska osten smakar MINDRE men jag tycker inte den är äcklig eller så. Omväxling förnöjer. Tror jag. Varför har jag då hamnat i chokladträsket så ofta?? :blink:
Loggat



Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #21 skrivet: 2011.06.30 - 14:28:20 »

Som vanligt var jag lite otydligt tror jag, jag menade att Goudan måste vara holländsk för visst finns det goda svenska ostar, dock ej Gouda.  :flirting:
Krutrök och Västerbottensost är två favoriter hos mig, fast Krutröken har bytt namn till, eh vad var det nu igen, googlar och hittar att det är Norrglimt den heter nu. Inte alls något bra namn tycker jag, Krutrök var bättre i mitt tycke.

Egentligen är jag lite kluven när det gäller ost för jag vill ha osten mjuk och len men ändå lika smakrik som en vällagrad stenhård ost, svår kombination tycker jag. 

Och vilken var kopplingen till chokladen nu när vi hamnade där? Fast i chokladträsket finns bara choklad av usel kvalitet, jag vill vara i chokladparadiset som för tillfället består i en kaka 1888 Masters Blend 70%.  :drool:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2011.06.30 - 18:15:00 »

jag menade bara att jag inte behöver så mycket omväxling på choklad... där hamnar jag varje gång förr eller senare igen. jag är också bra på att vara otydlig   :rolleyes:

86% av ööh Cote d´or tror jag  är inte så dum heller. Inte allt för dyr och en ruta då och då.. problemet är bara att om den finns hemma så blir det snarare en ruta litet oftare än då och då...  :confused3:

Loggat



Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2011.06.30 - 20:01:44 »

 :max-shock: jag fick en smörklick! var kommer den ifrån? kan man se det någonstans?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2011.06.30 - 20:13:45 »

Nä.  :up_yours:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2011.06.30 - 20:39:47 »

fan också!  :mad_viking: :mad_viking:  går det inte att smöra hos dig för att se om du smälter litet? :loony:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2011.06.30 - 20:51:12 »

 :nonono:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #27 skrivet: 2011.06.30 - 21:24:17 »

Men visst kan väl i alla fall hemul se vem som gett smörklickar? Hur ska du annars kunna hålla koll på att vi inte missbrukar funktionen?  :hm-hm:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2011.06.30 - 21:28:44 »

Hur skulle den kunna missbrukas? Tror du smöret ska ta slut? :lulz:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2011.06.30 - 21:34:21 »

OK, jag ska vara snäll då. Nej, det finns ingen forumfunktion som gör att jag kan se vem som gett vem smörklickar. Jag förstår hur du menar, att man skulle kunna ge nån typ en miljon smörklickar eller ta bort alla för någon, men om jag minns rätt kan man bara använda karmafunktionen ett fåtal gånger per dag. Orkar inte kolla, men nåt sånt är det. Och börja nu inte testa och fucka upp allas smörklickar, är ni snälla.  :crazy:

Jag kan däremot se hur många positiva och negativa omdömen nån fått. Och var jag ambitiös nog skulle jag nog kunna lista ut resten också genom att lusläsa serverns loggfiler och para ihop ett visst IP-nummer med en viss persons karma-länk, men det vore ett nästan oöverstigligt hästjobb.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544