Du får tänka på att en del anser sig må dåligt om de äter 2-3 g kolhydrat mer än vanligt. Hur de kan räkna ut så noggrant hur mycket de får i sig är en gåta för mig, men de kanske skickar in maten för analys innan de äter den.
Det här är en högst egen hemulteori (med visst belägg), men jag tror att om man äter extremlite kolisar så blir man känslig och kanske ökar i vattenvikt och/eller mår dåligt om man någon gång äter aningen mer. Det måste ju vara rena chocken för kroppen. Den har ju t.ex. knappt behövt de enzymer som krävs för kolhydrater på länge. Jämför med någon som lever extremt fettsnålt, för en gångs skull äter revbensspjäll och mår skit.
Ligger man på en något högre nivå tror jag inte man får de där effekterna för några gram hit eller dit.
Tänk också på att det är den mängd kolisar man får i sig som räknas, inte den procenthalt ett livsmedel innehåller. Det där är någon slags lathund som blivit en helig sanning för folk. Det är bara ett förenklat sätt att uttrycka det på så att folk ska slippa väga och räkna. Vill man dricka ett par glas vin eller äta en halv banan så kan man ju ta bort något annat i stället då.
Tror nog många av dem som äter obegränsat av saker med högst 5% kh får i sig mycket mer än de tror. I sällskap med en massa äckliga fibrer dessutom.