Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 14:20:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vin  (läst 31623 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
Vin
« skrivet: 2008.02.14 - 20:46:05 »

Då ingen annan verkar vilja skriva i detta ämne så gör jag det....

Rött vin passar till allt så tillvida man inte är nykterist.....

Vill ni veta om goda viner till respektive maträtt till rätt pris????
Jag skriver gärna efter varje utprovning... :glare:

Affe

Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.02.14 - 22:12:14 »

Är de dagliga, de där utprovningarna?  :borracho:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.02.15 - 11:19:06 »

Är de dagliga, de där utprovningarna?  :borracho:

Japp, mer eller mindre  :redface:, det är bra för hälsan och kryllar av vitaminer och s.k oxidanter...... hjärtat mår fint... :inlove: och sist men inte minst..... ganska lågt med kolisar.... drygt 4 st i ett glas :wacko:

Affe
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.02.15 - 18:14:25 »

Det lär var 1,8 kh i rött vin och 0,8 kh i torrt vitt vin och detta per 2 dl. Och jag vill gärna veta mer om vin, så prova på du Affe, så vi får höra. :drink: :wave:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.02.16 - 17:44:38 »

Det lär var 1,8 kh i rött vin och 0,8 kh i torrt vitt vin och detta per 2 dl. Och jag vill gärna veta mer om vin, så prova på du Affe, så vi får höra. :drink: :wave:

 :cheers: Här kommer en preliminär rapport av ett kanongott vin från Toscana, detta är en baginbox, en s.k Tretimmars, hehehe....

Underbart gott till ost, jag testade även hur det smakade till stekt grön sparris inlindade i bacon samt sås på skyn av detta....suveränt.. vinet är lättdrucket med stor karraktär (tillskillnad från mig  :shy:)...underbar färg och doft av sommar, läder och druva.... pris hos monopolet c:a 238kr/ 3liter...och heter Rocca di Montemassi

Nu skall jag testa detta vin ihop med en Kålrabbigratäng med mycket vitlök som står och puttrar i ugnen mmmm

Affe
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.02.23 - 17:57:37 »

Då har vi kommit till nästa lilla sköna tretimmars box i form av en cylinder som heter Allegro för C:a 207 kr på monopolet..

En Italienare ( Sangiovese) som är helt superb till Ost, biff,kryddad kyckling en mastig gratäng eller bara som sällskap vid TV till schlagern eller dyligt...gärna med en Mozzarella sallad med nötter och olivolja... :whistle:

Smaken är robust men endå lite elegant med smak av bär och jord ( Jag kan ha taskiga smaklökar men men) ...

Cylinderboxen i sig är trevlig och kan mycket väl finnas på bordet... ett bra vin för pengarna... :drink:

Trevlig helg mina vänner

Affe
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #6 skrivet: 2008.03.20 - 22:08:33 »

Utan att ange nån direkt maträtt kan jag rekommendera två rödviner offhand:
Gnarly Head - suveränt zinfandelvin i lite högre prisklassen 87 kr, men klart värt det. Nr 6597.
Château Prat-Majou-Gay - från Minervois i Frankrike, där vi cyklade förbi förra våren. Nr 5318, 68 kr. Lite robustare, inte nåt av Fr:s mest kända vinområden, men jag gillar det... ;)
Loggat

Ha en fettrik dag!
beritz58
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 11



« Svara #7 skrivet: 2008.06.14 - 16:49:07 »

Äntligen en diskussion på rätt niva för lchfare. Jag frågade på kolhydrater i fokus om vin... och fick till svar 2-3 glas vin det är alldeles för mycket. Jag har hållit mig ifrån vin och öl i många år pga smärtsyndrom och starka tabletter. Nu har jag sedan länga fasat ut tabletterna och tillåter mig att dricka vin. Då blir det plötsligt suspekt. Visst har jag blivit rejält på kanelen några gånger, men man har ju börjat om. Tar ett tag att lära sig.
Bra att ni finns!!!
Nu börjar snart fotbollen.... hjäkp jag vill inte att vi ska få stryk.... :fork_off: men det vill nog Spanien. :max-shock:
Kram B :w00t:
Loggat

Böcker är för knoppen vad motion är för kroppen
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.06.14 - 17:17:23 »

Du får tänka på att en del anser sig må dåligt om de äter 2-3 g kolhydrat mer än vanligt. Hur de kan räkna ut så noggrant hur mycket de får i sig är en gåta för mig, men de kanske skickar in maten för analys innan de äter den.  :whink:

Det här är  en högst egen hemulteori (med visst belägg), men jag tror att om man äter extremlite kolisar så blir man känslig och kanske ökar i vattenvikt och/eller mår dåligt om man någon gång äter aningen mer. Det måste ju vara rena chocken för kroppen. Den har ju t.ex. knappt behövt de enzymer som krävs för kolhydrater på länge. Jämför med någon som lever extremt fettsnålt, för en gångs skull äter revbensspjäll och mår skit.

Ligger man på en något högre nivå tror jag inte man får de där effekterna för några gram hit eller dit.

Tänk också på att det är den mängd kolisar man får i sig som räknas, inte den procenthalt ett livsmedel innehåller. Det där är någon slags lathund som blivit en helig sanning för folk. Det är bara ett förenklat sätt att uttrycka det på så att folk ska slippa väga och räkna. Vill man dricka ett par glas vin eller äta en halv banan så kan man ju ta bort något annat i stället då.

Tror nog många av dem som äter obegränsat av saker med högst 5% kh får i sig mycket mer än de tror. I sällskap med en massa äckliga fibrer dessutom.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008.06.16 - 19:26:26 »

Helt rätt man måste se på allt med lite förnuft också. :smack: :angrywife:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.06.17 - 21:17:02 »

Mmmmmmmmmmm...!  :lick: :lick: :lick:




  :borracho:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
beritz58
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 11



« Svara #11 skrivet: 2008.08.03 - 18:50:31 »

kan inte jag ha hemma. Då går det åt för fort.  :shake_head: Men jag tar emot alla vintips för nu är det flaskor somm gäller. Till saken hör att jag inte druckit vin på många är pga smärttillstånd och starka tabletter. Fasade ut dem för några år sen och har lekt tonåring ett tag. För mkt vin ibland och tom rökt :w00t:. Men det har gått över. Nu är det lite lugnare på vinfronten, det inte varje dag, typ fredag lördag. Men efter en vurpa i trädgårn när jag brottades med en syren, så blir det ingen box  :shake_head:... En sak undrar jag, är det ngn mer än jag som blir dålig i magen när man syndat och ätit bröd. Gäller allt bröd utom flatbröd.
Riktigt dålig alltså.... :huuh:
Ha det/Berit
Loggat

Böcker är för knoppen vad motion är för kroppen
beritz58
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 11



« Svara #12 skrivet: 2008.08.03 - 19:00:09 »

Hjälp det blev fel... så går det när man inte förhandsgranskar. Drack vin till helgen inte i veckorna :w00t:  Efter 20 år av alkoholfritt så jag är lite trött på Ramlösa....
Berit :cool2:
Loggat

Böcker är för knoppen vad motion är för kroppen
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2008.08.03 - 21:34:29 »

 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.01.15 - 17:41:24 »

Sitter just nu och njuter av ett rött ...  och några underbara Kalamata oliver ..  :lick:

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=6242&Butik=360

Kan varmt rekommenderas till de som gillar ett rött vin med lite mustigare karaktär  :thumbsup:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544