Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 17:58:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: en liten fundering  (läst 18198 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2011.06.05 - 00:17:05 »

 :inlove: Sicken sötnos!!  :inlove:

Ja det där med motion är något konstig... jag blir också hungrig utav det. men samtidigt så känns det i kroppen som något positivt!  :nod-yes: För mig som har Hälsporre sedan många år tillbaka så har motion varigt något jag inte kunnat ägna mig åt... fötterna har inte fungerat att gå på  :tongue_wag: men då hälsporren äntligen blivigt bättre nu så har jag sakta kunnat börja röra mig mer igen  :yay: inga maraton löp här inte... men bara att kunna gå en kort promenad utan smärta är ett jättesteg frammåt för mig!  :lol: och det känns som om hela kropppen blir glad efteråt på något sätt?  :confused3: trött.. men glad.  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #16 skrivet: 2011.06.05 - 13:35:51 »

tycker jag va en beskrivning på pricken att kroppen känns glad , trött men glad ( å så hungrig då )
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2011.06.09 - 00:42:35 »

 :laugh: jo Helt klart hungrig också!  :nod-yes: :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hejsan
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 17


« Svara #18 skrivet: 2011.06.20 - 17:43:51 »

Jag kan tänka mej att folk tror att det är farligt med lågkolhydratdiet pga att hjärnan använder socker(kolhydrater). Fast bra att ni gått ner i vikt av er diet. Själv försöker jag minska snabba kolhydrater, men det är svårt jag är galen i choklad. Jag lider inte av övervikt, jag har antagligen en perfekt vikt med BMI strax över 20.
Däremot är min mage extremt stor. Jag äter alltid för mycket, är ofta hungrig. Äter säkert omkring 3000 kalorier per dag. Motionerar endast med promenader och cyklande. Dessutom har jag sämmre energi än en pensionär. Jag har svårt att orka diska upp disken. Spelade minigolf och som vanligt orkade jag inte slutföra banan. Jag har konstant kalla händer(röker inte). Dricker nästan aldrig alkohol, men massvis med kaffe. Gör fettdieten er piggare?( jag äter ganska mycket fett ändå). Får ni plattare mage av fettdieten?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011.06.20 - 17:56:02 »

Jo, det trodde jag också förut när man läste om Atkins och sånt, men jag fattade aldrig då att man åt en massa fett. Trodde det var typ "flygvärdinnedieten" med bara protein.

Din trötthet och stora mage låter som det metabola syndromet hördu. Man behöver inte bli fet, vet du. Just det där med tjock mage är ett tecken på höga insulinnivåer. Diana Schwarzbein kallar t.o.m. stor mage för "Insuline Meter".

Kan ju säga från egen erfarenhet att jag lyckades bra med långsamma kolhydrater (GI). Jag gick ner och så, men det tog stopp. Möjligtvis för att jag slutade baka surdegsbröd och det smög sig in vanligt knäcke igen, minns inte riktigt. Men jag fick inte de hälsoförbättringar som kom som ett brev på posten med lågkolhydrat. Så för mig är valet givet, men jag är ingen rabiat lowcarbare. Man kan äta allting, men inte hur mycket som helst, för att travestera Rössner.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hejsan
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 17


« Svara #20 skrivet: 2011.06.20 - 18:50:48 »

Jo du har nog helt rätt, får säkerligen väldigt höga insulinnivåer. Speciellt som jag äter mycket. Eftersom fettet sätter sig på magen har jag väl större risk för diabetes samt hjärtsjukdomar. Hur är det med popcorn, är det ok, eller vad ska man äta om, man vill äta mycket? Vad brukar ni äta som snacks?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2011.06.20 - 18:56:33 »

Vi äter inte snacks.  :biggrin1:

Det är faktiskt sant, ivf för mig. Man har inte samma behov av att småäta eftersom man står sig så länge på maten. Skulle vara av sociala skäl då, men det skiter jag i.  :whink:

Popcorn är nog inte bra varken ur LC- eller GI-synpunkt. Prova lowcarb ska du få se att du blir mycket piggare. Du behöver ju inte köra nån monster-LCHF om du inte vill, bara hålla kolisarna på en rimligt låg nivå. Vill du lägga dem på popcorn är det ju i så fall upp till dig. Jag lägger mina på potatis och mjölk. Nej, det är inte LCHF-godkänt det heller, men jag äter en annan typ av lowcarb.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #22 skrivet: 2011.06.20 - 19:55:01 »

om man vill tugga mycket o länge , å det vill man ju ibland framför tv:n eller så , tycker jag att dippa grönsaker e oslagbart. då gör jag mej en rejäl tallrik med ex gurka o morot i stavar blomkål i buketter ev rädisor osv, sen gör jag en skål med dipp , ibland e jag "duktig" o blandar till nåt egen nyttig dipp men ibland ger jag tusan i det å kör med estrellas köpedipp  :eeek: , jaja jag vet massa e-nummer inte bra . men man måste få äta nån riktig skit då o då  :lmao: dessutom känns det som om man unnade sej "dåligheter" fast det e ju inte så farligt nån gång ibland
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #23 skrivet: 2011.06.20 - 20:53:30 »

Det är märkligt att man måste belöna sig själv med ngt "gott" efter några veckor med bra mat- jag gör det också.  :laugh:
Min favorit just nu är ek. havre,kakao,vanilj och socker-negerboll? Mycket kolh. men känner mig mer "nyttig" än om jag hade ätit marabou mjölkchoklad.
Jag har inte längre så stort sötsug (beror säkert på mina tillagda potatisar)  :flirting:   
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2011.06.20 - 21:29:24 »

Jaså, är potäter bra mot det också?  :laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #25 skrivet: 2011.06.21 - 13:43:42 »

Jag har en liten hemsnickrad idé om att potatis höjer blodsockret lite grann  :loony:
och att jag därför inte får ngt sötsug.
Jag vet ju när jag äter pytte lite kolh. blir jag låg och får plötsliga godissug.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2011.06.21 - 15:10:21 »

Precis som jag! Med undantaget för att min oförmåga till sötsug gör att jag vill svulla kött istället. Du å ja, Ninnan! :smooch:

Bör sägas att från början blev jag inte låg, men det kan ju ha berott på att man var så taggad och till sig över förändringarna man märkte kanske. När jag försökt senare har jag blivit det. Kanke förändras något med tiden också?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hejsan
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 17


« Svara #27 skrivet: 2011.06.22 - 11:15:28 »

Tack för förslaget om grönsaker i dipp, morötter det är gott. Jag lyckades hålla mej till lågkolhydrat diet nästan hela dagen igår. Men på kvällen åt jag en hel paket bröd, kunde inte sluta äta.
Såg ett avsnitt av doctors imorse, de sa att man kunde bli förgiftad av frukostflingor. Orsaken var inte flingorna utan att pappersförpakningen ofta var återvunnen och innehöll mineralolja, som i sin tur leder till inflammationer. Trots att det var en plastpåse i paketen så hjälpte det inte för den var för tunn.
Jag kom och tänka på att mjöl och havregrynspaket har ju inte ens en plastpåse.
Undra om pappersförpackningarna i Sverige innehåller mineralolja?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2011.06.22 - 15:32:27 »

Fy fan vad äckligt! Och så skiten som läcker från plasten på det.  :puke1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hejsan
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 17


« Svara #29 skrivet: 2011.06.22 - 16:57:48 »

tänkte också på plasten. Bara glas som är säkert.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544