Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 13:43:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: en liten fundering  (läst 17913 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« skrivet: 2011.06.03 - 14:14:59 »

 e det inte lite lustigt endå, att om man äter som vi alltså lchf eller åtminstonde åt det hållet, så blir man hela tiden ifrågasatt. min syster som blivit lite rund på gamla dar, ville gå ner några kilo, hon startade med viktväktar diet , det har hon gjort tidigare å tycker att det funkar för henne. konstig tant! hursomhaver , detta har hon sysslat med ett tag, å visst hon har lättat några kilo, var å en blir salig på sin tro. nu har det upptäckts att hon har ett alltför högt blodtryck, men inte att det sägs ett enda ord om att det kan bero på kosten , utan tvärt om att det va istort sett konstigt , hon som äter så nyttigt  :tongue_wag: . hade det varit jag så hade det varit en sanning att lchf e farligt. så här e det ju alltid. det spelar ingen roll va man som lchf:are råkar ut för alltifrån mjäll till skoskav, kosten är orsak! att mitt blodtryck e bra behöver vi ju inte nämna  :clapping:
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.06.03 - 14:38:24 »

Tror det är väldigt olika. Har nästan inte fått några negativa kommentarer alls. Det beror nog på min vinnande personlighet.  :biggrin1:  :lulz:

Nä, men kanske beror det på att jag var plågsamt tjock, hade svårt att gå och så och såg inte frisk ut. Folk tenderar nog att vara uppmuntrande när man försöker göra något åt ett problem som är uppenbart för envar. Kanske hade jag fått liknande reaktioner om jag börjat med banandieten, bara jag sett piggare ut. Jag tror jag bara fått en hälsorelaterad negativ kommentar, precis i början. "Hur ska det gå med hjärta och kärl?" - och den personen köpte ändå själva idén och har senare bett om tips om hur hon ska äta, även om hon aldrig börjat lowcarba fullt ut. De andra negativa kommentarerna har varit av etisk eller miljökarakter - vi borde inte äta så mycket kött. När man svarar att man inte äter mer kött än förut, blir de lite förvirrade men tycker ju det också är för mycket. En del har väl blivit lite äcklade över fettätandet också, när man berättat om delikatesser som svål och sånt, men inte för att det tyckt det har varit fel.

Inte ens min läkare har varit negativ. Han tror inte på det, men tror inte heller att vi behöver vara så rädda för fett som myndigheterna säger. Han lägger sig inte i det. Oberoende liberal liksom.  :whink:

Vad gäller främlingar som man möter i butiker och så så är det odelat positivt. I början hade jag många trevliga samtal vid gräddhyllan.  :laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #2 skrivet: 2011.06.03 - 15:58:56 »

hm , bör nog va din vinnande personlighet  :flirting: . jag har "förlorat" 53 kilo med denna diet ( tyvärr fuskat till mej ca 12 igen som SKA bort) och hade riktigt taskiga värden från sköldkörteln, förhöjt blodtryck o jäkligt ont i knäna. nu e jag mkt bättre i knäna har ett normalt blodtryck samt lägre dos levaxin( sköldkörtelmedicin) e piggare öht, men får ändå höra från olika håll att jaja det va la bra MEN vänta bara snart kanske hjärtat börjar krångla eller så blir kärlen åt fanders blablabla......  det va det jag menade , att man fått hälsovinster räknas liksom inte , för alla "vet"ju att fett e farligt!  äh jag får helt enkelt bli lite trevligare så kanske folk fattar att detta e bra  :yay:
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.06.03 - 19:44:01 »

Wow! Och det har du hållit inne med. 53 kilo är ju jättemycket!  :worshippy:

Nu blir jag ju himla nyfiken. Var du nere på normalvikt då innan du gick upp igen? Hur lång tid tog det? Hur lång är du? Hur gjorde du? Berätta allt!  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #4 skrivet: 2011.06.03 - 20:55:11 »

 herrenadå jag får la portionera ut lite hemlisar i taget  :flirting:
 nå, jag va uppe i modiga 121 kilo å hade fått tid till magsäcksoperation, eller åtminstonde bedömning. min gubbe tyckte att det va hemskt att jag skulle "stympas" så,å jag sa att jag skulle försöka en sista gång , sen jäklar va det kniven som gällde!
 jag hade redan varin inne å nosat på gi som hade funkat lite sådär, så då tänkte jag att om man blir lite extremare så kanske det funkar. detta va för ca 3 år sedan, då använde jag inte dator å visste ej om lchf.
sagt å gjor jag la ner det mesta av kolhydraterna å började krympa  :yay: . sen hittade jag skaldemans bok å fick saker förklarat för mej.
till att börja med va jag stenhård, inget socker  :nonono: , ingen stärkelse  :nonono: , du vet ABSOLUT INGET av det . bort med frukt , allt bröd osv.
jag käkade inte noll kolisar , men yttepytte lite.
dessutom la jag av med att äta regelbundet, man e ju idiot som i alla år ätit efter klockan istället för att känna efter om man verkligen e hungrig  :smack_head: .
så ibland åt jag tidigt å ibland sent, dessutom la jag ner mellanmålen, tre mål om dan räcker !
detta viktras tog mindre än ett år.
när jag va nere på 68-70 stannade vikten där , så länge jag lät bli stärkelse, potatis o socker va det lungt , jag kunde äta när o vad jag ville  :clapping: .
i höstas började fusket på 2 månader gick jag upp närmare 15 kilo, då frossade jag inte nämvärt utan tyckte att jag skulle väl kunna klara att äta som alla andra, dvs potatis till middagen ibland , nån macka här o där å lite glass osv. funkade INTE, så nu e jag här å det e ju faktiskt himla trivsamt, detta va kortversionen av mina senaste3 år. jo just det jag e 178 cm lång.





Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.06.03 - 21:17:02 »

Du hör alltså till dem som det funkar klockrent för - trots att du är kvinna och i en viss ålder. Bara att gratulera. Då kan du ju göra om det och sen får du väl hålla dig i skinnet helt enkelt. Eller göra som jag tror det står i Atkins, öka på kolisarna bara lite i taget och går man upp så går man tillbaks till föregående nivå.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.06.04 - 04:29:55 »

-53 kilo!!!!!!!!  :max-shock: WOW!!!  :worshippy: :worshippy:  :flowers: :rose:  och här satt jag och va nöjd med mina -31,2  :laugh: det är ju inget emot din instats! bugar mig i stoftet inför sådan storhet!  :worshippy:  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #7 skrivet: 2011.06.04 - 08:34:37 »

53 kilo? Du har verkligen varit duktig anod!  :worshippy:

Jag tror att hemulens Atkins-tips är något för dig att prova när du nått din målvikt igen.  :nod-yes:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #8 skrivet: 2011.06.04 - 09:43:39 »

tack för alla fina ord , men det e bara det att nu står jag still i vikt.  :worried: . det har jag gjort sen i senhösten. jag gick upp på 2 månader , sen sa jag till mej själv att nu e det nog, tillbaka i fållan. började äta som jag skulle i mitten av oktober , och vad hände , viktökningen avstannade gudskelov, men vikten står still. kan tilläggas att jag tyvärr hör till den skara som inte påverkas av motion, jag har alltså inte provat mataton eller bergsbestigning   :laugh: . men promenader o ex stepp up. spelar ingen roll hur mkt/lite jag rör mej , ingen skillnad. eftersom jag har en aktiv hund (terrier) går jag långa promenader varje dag, har testat under en månad ca att låta bli men ingen skillnad viktmässigt
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #9 skrivet: 2011.06.04 - 11:35:39 »

Vad har du för terrier? Själv har jag en strävhårig foxterrier.  :inlove:

Du kanske behöver kolla hur mycket du äter, kan hända att det blir lite för mycket för att kroppen ska kunna släppa på kilona.  :confused3:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #10 skrivet: 2011.06.04 - 16:57:00 »

fox terrier så trevligt, jag har en strävhårig jack russel. mycket russel kan man säga att det e med en sån  :lulz: . jo de e nog som du säger man får nog dra ner lite på portionerna  :worried: , skit oxå det som e så gott med mat. å andra sidan kan jag ju trösta mej med att jag kan äta rejält å ändå stå still i vikt. hur reagerar ni andra på motion ? jag har närstående (bla maken o syrran) som märker av det direkt , som kan klara en hel del fusk utan att gå upp i vikt om dom bara tar en timmes rask promenad om dan, konstigt.
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.06.04 - 17:30:07 »

Jag tror jag reagerar positivt på medellätt motion på så sätt att det dämpar hungern för mig, eller rättare sagt tror jag blodsockret går upp eller fett frigörs, vad vet jag, så jag står mig utan mat nån timme exta. Alltså, medellätt säger jag därför att jag är tung. Om jag går till Willys och handlar t.ex., det tar väl max en timme allt i allt, ingen längre sträcka, kanske 3 km fram och tillbaks, men iom min egen vikt plus varornas på hemvägen så blir jag lite lagom färdig men inte slut. Då brukar jag inte bli hungrig förrän någon timme senare än beräknat och jag känner det också som om jag blir mättare när jag äter.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #12 skrivet: 2011.06.04 - 17:53:45 »

JRT, den kortbenta då eller? Russell-djungeln är inte lätt att hålla koll på med olika klubbar och olika varianter. Innan jag skaffade fox var jag lite inne på JRT men det bidde fox istället.  :lol:

Jag tycker inte att motion gör speciellt mycket för vikten, för mig är det kolhydraterna som styr nästan allt märker jag. Kolhydratintaget verkar även styra motionen, utan kolhydrater blir det lättare att motionera och jag verkar slippa svullna och värkande fingrar som jag kan få efter en rask promenad. Just fingrarna är en ny upptäckt (inte själva värken utan frånvaron) som jag inte lyckats få kläm på ännu, men jag ser vissa tendenser till att kolhydraterna påverkar.
Men jag blir vrålhungrig av motion!
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #13 skrivet: 2011.06.04 - 21:11:15 »

underbart att som du Hemul bli mindre hungrig. tyvärr får jag hålla med Nizhoni, jag bli oxå hungrig av motion!!  . sen e det ju en annan sak att man fattar att det e nyttigt å bra att röra på sig. jag har haft hund i alla år å därför oftast promenerat. men inte så mkt som nu. jag upplever oxå att muskelvärken från min fibromyalgi minskar under promenaden. precis i början gör det svinont men efter ca en 20-30 min lättar det , sen kan jag känna mej riktigt hyfsat smärtfri (nästan i alla fall) länge under gång, så fort jag stannar å står/sitter still stelnar jag till igen. 
ja , jag har en ganska kortbent jack russel, tycker att det e en trevlig sort men jäklar i min lilla låda va en terrier e envis, den "svåraste" hund jag haft.


* DSC00365.JPG (160.2 KB, 640x480 - visat 510 gånger.)
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.06.04 - 21:20:55 »

Det ska vara en viss nivå på det för att det ska vara så, inte för mycket och inte för lite liksom. Tror inte det gör något för vikten, men något händer med aptiten just för stunden.

Jättesöt vovve! Han ser väl inte kortbent ut?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544