Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 15:51:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rödvinbärspaj med "maräng"täcke  (läst 5503 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2011.05.26 - 15:28:08 »

Pajskal:
2 dl mandelmjöl, ½ dl PO-fiber,2 msk Fiberhusk,
125 g rumsvarmt smör,2 äggula,1 dl vispgrädde, ca 1 msk agavesirap

Blanda de torra ingredienserna och arbeta sen in smöret, äggulan och grädden.
Det blir kladdigt. Smeta ut i den röda silikonformen. (Det där med den röda silikonformen är mest för att jag själv ska komma ihåg vad jag använde form för att mängderna ska bli lagom. Den röda silikonformen är ca 45 cm i diameter.)

Förgrädda i ca 10 min i 200°.

Undertiden kokade jag ihop rödvinbärskräm. På 1000 gram bär använde jag 1 dl socker och resten stevia och Agavesirap. Svårt att säga mängder. Jag fick smaka av till det blev lagom. För att få rätt krämkonsistens blev jag tvungen att använda Maizena. Jag gillade det inte, men kom inte på något annat sätt. Potatismjöl hade jag inte. Men krämen blev GUDOMLIG!   

När botten svalnat något och även krämen fått vila lite bredde jag ut den över botten. Jag använde nog bara en tredjedel av krämen som jag gjorde. Det är bra, så kan jag snabbt göra en till likadan. 

Sen gjorde jag en marängsmet på 4 äggvitor och 1,5 dl socker och bredde ut över. Och så sjuts in i ugnen i 200 grader och 10 minuter. Då blev marängen fin i färgen men fortarande lite smetig under. Det gillade min far, för han tycker INTE om det frasiga som maränger brukar vara. Men när den var mera gräddelik, som den här, tog han om flera gånger av kakan.

Till kakan serverades glass åt de som ville ha. Och de ville alla. Succé om jag får säga det själv.   


Det finns en tråd med frågor och tips runt pajbotten. Den finns här. http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,2594.new.html
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2011.05.26 - 22:32:58 »

Jag har bara en liten fråga om pajbottnen. Blev den sådär frasig som "vanliga" pajbottnar?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2011.05.27 - 12:26:25 »

Nej, Corny, den blir inte det. :hm-hm:  Jag har inte fått till det ännu. Jag skulle säga att det är för att det är för mycket fett i den. Men knaprigt blir det eftersom min mandelkvarn mal lika intermittent som Moncan går ner i vikt. Så det blir halva mandelbitar här och där i botten att knapra på. Men så blir det ju inte för er med Magic Bullet.

Man kanske skulle prova att ha mindre grädde, eller utesluta helt. Eller är det smöret som gör botten mjuk? Jag skulle gärna vilja få till en sån där knaprig botten.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544