Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 15:20:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag har tänkt vara smart på onsdag  (läst 6865 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2011.05.06 - 23:33:33 »

Så hjälp mig kära vänner.
Vår nya köttleverans hämtas på onsdag.
Jag har gott om köttbitar från tidigare leverans i frysen, men nästa leverans är i september, så vi köper "lite till"

Det blir 25kg delar och 25kg köttfärs.

Min plan är att fixa färdigt flera kilo marinerad kött till frysen. Sånt som ska grillas.
Jag har testat lite olika marinader, men har ni någon favorit allround-marinad som skulle fungera bra just för att frysa in?

Jag har även planer att göra en storbak av hamburgare-biffar.
Beställde idag en hamburgarepress, för jag tror att det blir bra så, den kommer kanske på onsdag, men senast torsdag hoppas både vi och leverantören.
Tror ni att det går att pressa bara köttfärs med salt och peppar, eller behövs det ägg också?
Grädde kan ja ju inte ha.
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2011.05.07 - 00:46:16 »

Hamburgare gör jag med kött, vatten, salt och peppar. Vill man ha ägg, så går det såklart bra. Ibland går det dessutom bättre.  :whink:
Grädde är det aldrig i en ren hamburgare.  :nonono:

Fö är min tanke att man väl inte ska förmarinera allt för mycket. Då blir ju grillen lite tråkig?  :confused3:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.05.07 - 06:35:03 »

Varför är det ingen länk till pressen?  :ninja:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.05.07 - 11:13:25 »

De bästa hamburgarna jag gjort är endast med salt, peppar  :lick:   Är det en fet och fin färs av mörat kött så behövs inget mera  :nod-yes:

Har dock aldrig trixat med att frysa in färdig marinerat kött själv, så tyvärr har jag inga tips på det  :confused3:

Dock har jag insett för egen del att jag inte vill använda oljemarinader mera. Oljor av alla slag verkar trigga min psoriasis  :eeek:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2011.05.11 - 22:31:01 »

Varför är det ingen länk till pressen?  :ninja:

Beställt från lärarförbundets intärn köpe-tidning, men om den är bra kan jag boka en till dig med.
Den kostade något på 150kr ( lite extrapris ) + frakt mm. 69kr, så liter över 200kr lär fakturan landa.

Den har inte kommit idag, ska spana efter den i morgon...
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2011.05.11 - 22:35:31 »

Jag har sorterat rätt många köttpaket till kylen, sådana som går att marineras:
biff, file, fransyska, ytterlår, innanlår. Det finns nog dubbelt av varje, så 10 kg kött.

De två veckor som är i början av juni kommer att vara superhektiska, allt ska vara klart till studenten, både trädgården, maten, dukningar, städning.... släktigar på besök...
Då skulle det vara skönt att ha färdig mat i frysen, bara att tina upp och slänga på grillen eller på stekpannan.

Men det går väl bra ändå!!?
Att skiva bitar till skivor och hälla i någon oljemarinad och stoppa i frysen?
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #6 skrivet: 2011.05.11 - 23:21:53 »

Nu förstår jag hur du tänker i det här fallet. Snabbmat när det är lite stressigt, alltså.

Jag ändrar åsikt på stående fot - för det är faktiskt en strålande idé! Medan köttet tinar blir det marinerat, och ni får en god middag! Mycket smart!
Men blir inte fransyska, innanlår och ytterlår segt om man bara steker på det snabbt? Eller kör ni långgrill på sådana köttbitar?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2011.05.12 - 23:01:32 »

två paket biff och en entercoté i skivor och marinad i frysen redan.

Innanlår tänkte jag skiva till lövbiffar, kan man marinera+ frysa in dom, eller blir det galet?

Fransyskan står det att man kan strimlas och brässeras, brässera hur gör man då?

Jap ytterlår är långkok, alldeles rätt, jag vimsar fortfarande med bitarna , vad man kan göra med vilken bit.
Men lovar att lära mig hela tiden.
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2011.05.13 - 00:37:53 »

När du brässerar steker du snabbt. Dvs, du steker runt om utan att det blir genomstekt.Sen kokar du det hela en stund. Fransyska är god i grytor, så gör hellre en gryta och frys in, än att marinera bitarna, om du nu inte tänker använda hela biten.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544