Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 09:40:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Friterad brie  (läst 8911 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« skrivet: 2011.02.08 - 22:33:40 »

Detta tycker jag låter himmelskt gott. I receptet ska det vara limegräddfil och (karamelliserade) valnötter till. Men brien är dubbelpanerad i mjöl och ströbröd såklart, kanske inte är så gott att byta ut mot krossade fläsksvålar som jag sett en del gör. Eller vad tror ni? Panerar ni i ngt speciellt? Jag har testat att panera i hela sesamfrön en gång, ingen hit för mig.

Vet inte hur folket ställer sig till att fritera eller gräddfil men valnötterna borde ju gå att bara rosta. Blir väl inte samma känsla men borde ju funka iaf. Kanske går att göra ett lite finare pulver av ngn god nöt och panera i?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.02.08 - 22:57:43 »

Var är receptet då?  :clown:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #2 skrivet: 2011.02.08 - 23:05:53 »

Jag brukar ta en skiva brie, trycka på några mandlar och stoppa i munnen :flirting:

Men mandelmjöl borde funka. Jag mal mandel till massa olika saker.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2011.02.09 - 00:38:58 »

Det går säkert att panera i något annat än mjöl och ströbröd. Problemet med mjuk ost är dock att om paneringen inte täcker ordentligt så flyter osten ut i oljan, och det vill man ju gärna undvika. Så jag ska erkänna att jag inte riktigt hade vågat mig på annat än vetemjöl/ägg/ströbrödspanering till just brie. Hittar du något annat alternativ som funkar, Ekub, så tar jag tacksamt emot tips!  :nod-yes:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #4 skrivet: 2011.02.09 - 14:54:38 »

Var är receptet då?  :clown:

Det var receptet  :crazy: Brie, panering, gräddfil, limeskal, valnötter, socker  :lick: Ska friteras i olja om 160 grader.

Jag undrar om man inte kan mortla macadamianötter. De osaltade borde väl funka, är inte de lite mer neutrala i smaken än andra nötter? Om man gör en finmald "sats" och en lite grövre. För då kan man ju doppa i det fina först och sedan det lite grövre (men inte grovt) som ska föreställa skorpmjöl. Sedan måste man väl kunna köra dem i ugnen? Såg en kille på tuben som gjorde munkar i ugnen isf i olja.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.02.09 - 16:50:13 »

Om man inte är helt rabiat nocarbare kanske man kan blanda malda/stötta nötter och ströbröd? Har märkt i andra sammanhang att lite av den äkta varan gör mycket för att hålla ihop och för konsistensen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544