Det är messmör, men äkta vara, inte som Fjällbrynt.
Jag har aldrig ätit det förut och jag föll som en kägla när jag fick smaka. Det smakade inte sött alls och hade inte den där sega konsistensen heller, lite svagt grynigt nästan. Smaken var gudomlig. Det är bara gjort på hopkokt vassle, ingenting tillsatt.
Tanten sa att Fjällbrynt sockrar sitt. Det verkar stämma. På deras pissiga flashsajt som man varken kan länka direkt till sidor på eller kopiera text från
står det att Fjällbrynt innehåller 5% socker. Kolhydrat: 47 g varav mjölksocker 42 g och socker 5 g. Tycker inte riktigt det förklarar varför det är så himla sött, bara 5 g extra?
http://www.fjallbrynt.se/Produkter/Ask/Så min mese lär väl innehålla över 40% kh den med, men det skiter jag i för det var så gott! Och dyrt. 40 spänn fick jag ge för den lilla burkan, 300 g. Köpte också en bit röd caprin som var mycket god. 240 kr/kg, eller vad det var. Blev 40 spänn det med, för en bit som pekfingret i fyrkant och hälften så hög. Konstigt det där på marknader att det alltid blir så jämna summor, även om de väger och står i.