Moncan, kan jag får en av dina hektarer?
Orken , tiden och intresset?
Tid har jag för jag är förtidspansionär,
ork är det väldigt varierande med, vissa dagar fungerar jag , andra är jag totaldöd
trädgården är en sådan syssla, som håller min livsgnista uppe året runt på något sätt,
utan att kräva att jag aktiverar mig hela tiden för det.
Dessutom är trädgården bara 900kvm och vi är flera som sysslar med den.
Inga småbarn här , utan 3 starka tonåringar som alla år har hjälpt till med allt tungt arbete.
Mina killar tvättar växthuset på våren, tömmer komposter på våren och hösten.
Gör snygga kanter på landet och gräver och greppar landet.
lyfter alla hinkar ut och in från växthuset ( vi odlar i hinkar där)
Gräsmatta finns det inte så mycket kvar, men det är oftast någon annan än jag som kör det.
Vi täcker odlingslandet med klippt gräs ( det får vi från grannar och hämtar ibland på ett ställe med stora gräsytor)
När alla hjälps åt även här, behöver man inte göra något annat efter midsommar än bara vänta på skörden.
Vi vattnar bara under några veckor på våren då fröerna gror, växterna är nyplanterade och grästäcken är inte komplett. Sedan kan vi resa på båtsemester 2 veckor och bara slappa. och jag växthuset har också en
automatiserad bevattningssystem.
Maken sköter allt bygge och tekniken ( pergola, stolpar, växthus, värmefläkter, skuggning av växthuset...)
och i viss mån även de andra tunga momenterna
jag får bara allt det roliga!
Planeringen och drömmandet på vintern, fröbeställlningen, sådder av dom små under ett långt lysrör
och snacket med dom små plantorna när dom växer
Omplanteringen gör jag i omgångar , oftast har jag någon av barnen till hjälp.
Det är en härlig tid i växthusvärmen! april-maj
Det blir något nytt och roligt hela tiden, men jag MÅSTE inte göra något på en bestämt datum.
Någon har sagt att jag skulle börja som trädgårdsmästare.
Visst, men jag skulle aldrig orka med de volymer som behövs där ( man omplanterar då 500-1000 plantor / dag där
och det är vad jag orkar med under hela sesongen
), och inte att jobba varje dag
från morgon till sen kväll i perioder.
Min nivå är väldigt begränsad, men jag är så glad att jag kan göra någon lustfyllt och att familjen
ser det och gör allt för att det ska gå.