Paté med purjo(alla mängder är ungefärliga )
1/2 kilo fläskfärs
1/2 kilo kycklinglever
6-8 stora champinjoner
1/2 purjolök
1 vitlölksklyfta
1 liten gul lök
smör
2-3 dl grädde
1/5 burk creme fraiche
2 ägg
1 tsk sirap (eller/och en stor matsked leverpastej)
en gnutta soya
timjan
rosmarin
salt
svartpeppar
Hacka lök och vitlök, strimla purjo och klyfta champinjonerna. Fräs löken i smör tills den blivit genomskinlig, tillsätt vitlök, purjo och champinjoner. Krydda med en gnutta soya, ett par blad rosmarin, lite timjan, salt och peppar. När svampen är klar ställer du fräset åt sidan för att svalna.
Stek kycklinglevern i smör. Salta och peppra. Ställ att svalna.
Mina barn vill ha slät paté så jag mixar allt utom färsen. Vill man kan man istället baka in lite av svampfräset omixat.
Mixa lever och svampfräs (ta gärna matberedaren, gör för guds skull inte som jag och använd mixern.. den börjar ryka då…) och tillsätt creme fraiche, hälften av grädden, resterande smaksättning och ägg. Om smeten behöver tillsätts lite mera grädde. Det beror lite på hur mycket smör som var i pannan etc. Blanda med färsen till en jämn smet.
Stek en provbit i smör och smaka av med salt och peppar.
Skopa upp smeten i välsmord form (-ar) och grädda i 200° ungefär 45 min – en timme beroende på paténs storlek. Om du har en patéform med lock är det såklart att föredra.
När patén är färdiggräddad låter du den svalna i formen och ställer sen kallt över natten (och försöker låta bli att stjäla småbitar med gaffel…) för att sen stjälpa upp och skära i skivor nästa dag...