Jo, visst är det så. Det skulle vara väldigt intressant att veta vad som skiljer. Vore praktiskt om man hade en karta liksom.
Insulinresistens är då inte skillnaden, för jag var så illa däran att jag bara satt och glodde med svetten droppandes och gröt i hjärnan större delen av dagen, pigg bara en timme efter matintag. (Och ändå fattade jag inte!) Och ändå fick jag aldrig diabetes, trots prediabetesvärden i över ett decenium och trots rikligt och tätt intag av "nyttigheter" som bröd och pasta. Undrar om det kan vara samma sak som skyddade mig i en situation i vilken jag med facit i hand tror många andra hade utvecklat diabetes och som gör att jag inte alls är "kolhydratkänslig" nu.
Fast jag tror också det där med känsligheten beror på hur mycket kolisat men äter normalt. Jag tror ju en person som äter säg max 10 g per dag får negativa effekter på en lägre nivå än jag som äter 50 g. Så borde det ju vara. Kanske ska man se det procentuellt. Om du och jag fuskar med samma sak, säg ett par kakor, då blir det ju för dig flera 100 % mer kolhydrater än normalt, men för mig kanske bara 25-50% beroende på om jag äter mina vanliga kolisar också eller inte. Så det borde ju vara en större chock för din kropp än för min.