Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:29:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Scones  (läst 10768 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2010.12.17 - 17:15:04 »

Scones är den brödvariant jag saknar mest faktiskt. Så hittade jag den här. Tyvärr har jag redan glömt var jag hittade den. Så eventuella upphovsrättsliga argument kan jag bara bemöta med ett "Tack" för ett superenkelt recept som faktiskt fungerar. Till och med ungarna gillade dem. Enligt originalet skulle det vara margarin och filmjölk. Jag tog givetvis smör, och så yoghurt, för att det var det jag hade hemma.

-----------------------------------------------------

Ingredienser
Scones / Tekakor
4 dl  sojamjöl, Risenta
1 dl  pofiber, Kan hittas vid det glutenfria produkterna
1,5 msk  fiberhusk
2 tsk  bakpulver
75 gram  smör
2 dl  filmjölk eller naturell yoghurt
1,5 dl  linfrön
Tillagning
Brödet innehåller ca 1.5 gram kolhydrater per skiva
och med hjälp av sojamjölet blir det också väldigt proteinrikt!

Sätt ugnen på 200grader

Blanda alla torringredienser i en bunke och rör om.
Skär margarinet i fyrkanter och knåda i margarinet mjölblandningen.

Tillsätt till sist filmjölken och knåda noggrant.

Forma degen till små bullar och lägg på bakplåtspapper
eller tryck ut dom till platta tekakor. Grädda i ugnen ca 10min.

----------------------------------------------------------------------

Ska testa utan linfrön. Och pensla med ägg, för en finare färg. Jag fick ut 7 bullar av degen och hade dem inne i ugnen i 15-20 minuter. Kom nämligen på att jag skulle pensla dem med ägget efter halva tiden.

Är det någon som har något bra tips på vad jag kan använda istället för linfrön nästa gång?

Idalinda, du borde kunna byta ut smöret och filen mot något mjölkfritt alternativ.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.12.18 - 03:54:22 »

Det låter inte helt fel!  :dribble: bilder?
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #2 skrivet: 2010.12.18 - 13:49:40 »

Jag saknar också scones, kan längta efter det ibland. Jag har trott att sojamjöl innehåller mycket kolhydrater men det är ju inte så farligt. Kan du inte bara utesluta linfrön? Är det för att få något att tugga på som du har i det? Jag byter ibland ut linfrön mot psylliumfrön. Annars tänker jag att solrosfrön nog är smaskigt att ha i.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2010.12.18 - 17:02:42 »

Visst kan jag bara utesluta linfröna. Fast man kanske måste minska något på de blöta ingredienserna då? Solrosfrön aktar jag mig lite för. De är visst fulla med omega 6 var det någon klok här som informerade mig om. http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1924.msg24294.html#msg24294


* scones.jpg (103.66 KB, 569x488 - visat 595 gånger.)
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.12.18 - 22:17:02 »

 :dribble: :dribble:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.12.18 - 22:45:26 »

Kan man ta nåt annat istället för sojan tro? Det såg gott ut!  :drool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2010.12.19 - 10:47:44 »

Kan man ta nåt annat istället för sojan tro? Det såg gott ut!  :drool:

Kokosmjöl?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2010.12.21 - 16:14:10 »

inga problemas med smöret, men filen är det svårt att få mjölkfritt.
Har jag inte sett något sådant, och då är jag rädd att det blir ännu mer soya, som jag
aktar mig annars för, också.
Men soja-mjölet kan man väl ersätta med vadsomhälst mjöl man finner ok,
kanske med pofiber, lite vete och lite mer fiberhysk.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2010.12.21 - 17:58:37 »

Vad händer om man använder äggmjölk? Istället för filmjölk alltså? Syran som man får från filmjölken kan man kanske ersätta med lite citronsyra? Jag brainstormar lite.... Det kanske blir helfel? Eller? :crazy:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #9 skrivet: 2010.12.26 - 21:16:42 »

Nu har jag provat att göra dem med mandelmjöl istället för linfrön. Mycket bättre! De håller ihop bättre och smakar bättre.  :thumbsup:

Det blev mandelmjöl kvar, när jag hade malt färdigt till sconesen. Så jag improviserade, och gjorde tabberas på det vispade ägget också. Inget får förfaras.... :flirting:

1 platt brödkaka

½-1 dl Mandelmjöl
2 tsk Fiberhusk
ca 25 g Smör
1 litet Ägg
1 finhackat Fikon

Blandade ihop allt. Lät den stå vid sidan om en liten stund och vila. Sen smetade jag ut den på en bakplåt och skjuts in i ugnen. 250 grader 7 minuter i ugnen.

Med smör på och en skiva ost blev det riktigt mums. Maken ville kalla den för mandelkubb. Men det blev inte som mandelkubb i formen. Och alldeles för osöt med bara fikonet som sötning. Så den fick heta Mammas fikon-mandelbröd. Fett god var i alla fall omdömet från store sonen.  :smile:

Jag ska göra en riktig sats om några dagar igen, så får vi se om det fortfarande är gott.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.12.27 - 05:27:06 »

 :clapping: :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2011.01.04 - 22:56:40 »

Det börjar likna pajbotten jag funderar på.
I morgon testar jag allt möjligt, kanske detta med
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544