Mitt nuvarande favoritkött är oxbringa. Fett som bara den och mört och smakrikt blir det.
Det är ju långkokskött, men om man skär det tunnt så blir det klart fortare. Jag hade bråttom och var hungrig och tänkte att borde man inte kunna göra som sjömansbiff och se det kunde man!
Till 1 portion
- 200 g oxbringa
- 1/2 lök
- 1 potatis
- 1 bit morot
- 25 g grädde
- 3 g mjöl
- buljong
- salt, grovmald svartpeppar, några kryddpepparkorn, vad andra kryddor man gillar
Jaja, det är potatis i, men det är till Corny och mig. Ni andra får väl ta blomkål.
Jag hade en skvätt portvin och lite stjärnanis i också och det blev jättegott. Krydda efter smak!
Det brukar vara en rak bit på bringan som ser ut som sidlfäsk, alldeles randig. Ta den och skär så tunna skivor som det går. Bryn skivorna i lite fett. Behövs inte mycket, köttet släpper lika mycket fett som fläsk. Lägg över i en kastrull.
Strimla löken och låt den få lite färg i fettet. Lägg den i kastrullen.
Strö mjölet över köttet och rör om så det sugs upp av fettet. Fräs ur pannan med vatten och slå det i kastrullen. Tillsätt buljong och mer vatten efter behov. Krydda. Rör då och då medans det kokar upp så mjölet fördelas. Låt puttra under lock ungefär en halvtimme.
Skiva eller tärna morot och potatis rätt grovt. Tillsätt till grytan och sjud tills allt är mjukt, en 20-30 minuter till. Red av med grädden. Köttet släppter så mycket fett, så om man tar för mycket grädde blir det äckligt och såsen kan dela sig också. Grädden är mer för att reda bara. Det räcker med en skvätt.
Lovar att det blir gott, mycket bättre än på torrt innanlår!