Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:47:11 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: FET sjömansbiff  (läst 19316 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.12.10 - 17:36:10 »

Mitt nuvarande favoritkött är oxbringa. Fett som bara den och mört och smakrikt blir det.  :inlove:

Det är ju långkokskött, men om man skär det tunnt så blir det klart fortare. Jag hade bråttom och var hungrig och tänkte att borde man inte kunna göra som sjömansbiff och se det kunde man!

Till 1 portion
  • 200 g oxbringa
  • 1/2 lök
  • 1 potatis
  • 1 bit morot
  • 25 g grädde
  • 3 g mjöl
  • buljong
  • salt, grovmald svartpeppar, några kryddpepparkorn, vad andra kryddor man gillar





Jaja, det är potatis i, men det är till Corny och mig. Ni andra får väl ta blomkål.  :bg:
Jag hade en skvätt portvin och lite stjärnanis i också och det blev jättegott. Krydda efter smak!

Det brukar vara en rak bit på bringan som ser ut som sidlfäsk, alldeles randig. Ta den och skär så tunna skivor som det går. Bryn skivorna i lite fett. Behövs inte mycket, köttet släpper lika mycket fett som fläsk. Lägg över i en kastrull.

Strimla löken och låt den få lite färg i fettet. Lägg den i kastrullen.

Strö mjölet över köttet och rör om så det sugs upp av fettet. Fräs ur pannan med vatten och slå det i kastrullen. Tillsätt buljong och mer vatten efter behov. Krydda. Rör då och då medans det kokar upp så mjölet fördelas. Låt puttra under lock ungefär en halvtimme.

Skiva eller tärna morot och potatis rätt grovt. Tillsätt till grytan och sjud tills allt är mjukt, en 20-30 minuter till. Red av med grädden. Köttet släppter så mycket fett, så om man tar för mycket grädde blir det äckligt och såsen kan dela sig också. Grädden är mer för att reda bara. Det räcker med en skvätt.

Lovar att det blir gott, mycket bättre än på torrt innanlår!  :drool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2010.12.10 - 22:21:51 »

Såg smaskens ut! Och vilken fin gurka du har fått tag i!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.12.10 - 22:36:50 »

Det är den där polska jag pratat om, Krakus. Den är alltid jättefin och bara pyttelite socker i.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2010.12.11 - 02:27:15 »

Jahapp, då får jag ge mig ut och leta efter den...
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.12.11 - 03:02:41 »

ser gott ut det där!  :nod-yes: men.. ska det inte vara öl i sjömansbiff?! Porter om jag inte mins fel.
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.12.11 - 03:04:49 »

Jo, pilsner tror jag man brukar ha. Men man tager vad man haver. Eller rättare sagt så ville jag inte öppna en eftersom jag bara har systemöl. Och så ville jag inte chocka de kolhydratkänsliga med både öl och potatis i samma recept.  :clown:


Jahapp, då får jag ge mig ut och leta efter den...
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,587.msg4960.html#msg4960

Läs sista inlägget också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.12.11 - 03:33:14 »

då hade jag rätt i alla fall!  :lol: trevligt att veta att minnet fortfarande fungerar hyffsat!  :flirting: :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.12.11 - 04:25:42 »

Får väl köpa några lättöl att ha i maten.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.12.11 - 04:27:51 »

Det är alltid bra att ha hemma!  :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #9 skrivet: 2010.12.11 - 14:35:56 »

Det där lät väldigt gott. Kött är ju annars på tok för magert, så det är ju toppen att få lite tips på annat än de vanliga grytbitarna som vi annars snöar in på.

Jag har just kommit på att Philadelphiaost funkar jätte bra som "redning" i såser. Så slipper man ha i 3 g mjöl om man tycker att det är för mjöligt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.12.11 - 14:48:41 »

Det är ben och brosk också, så det blir världens buljong! Priset är inte heller fel, om man har CG förstås. 39:90 på extrapris och 49:90 på normalpris och de har det alltid! Nötkött för under 50-lappen är inte helt fel.

Jag brynte och kokade det mesta som en slags grytgrund och fryste i portioner så gör jag kryddningen och ordentlig sås sen när jag använder det. La ett par mindre bitar på rimning också, så endera dan blir det rimmad oxbringa och rotmos.  :drool:

Kokt rimmad bringa är det enda sätt jag har ätit det på förr, men det visade sig vara toppen till grytor. Beef bourguignon borde bli jättebra. Det ska det väl egentligen vara lägg till. Det är ju inte så fett men mycket bindväv, så det borde ju vara utbytbart.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2010.12.11 - 18:05:11 »

Heter oxbringa något annat också?
När jag hämtar vår nötkött från bonden finns det inget som heter " oxbringa" med i leveransen!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010.12.12 - 06:51:27 »

Nötbringa, bringa. Han kanske hade skurit ner den till färs. Jag har sett på de där ställena som har färdiga lådor att bringa sällan är med där heller. Samma gäller läggen. Grytkött nu för tiden är de där tärningarn av renskuret kött som de brukar sälja i affärerna. Hur ska det kunna bli nån god gryta på det?

Buljongen stelnar jättebra p.g.a. all bindväv. Åtminstone förra gången gick det fint att stjälpa upp den från kylen på en skärbräda och skära i tärningar, hälla dem i en påse och frysa. Har inte kommit så långt den här gången än.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2010.12.13 - 15:14:13 »

Passande nog hade Mark Sisson ett inlägg om bringa häromdagen.
http://www.marksdailyapple.com/tender-braised-brisket-with-carmelized-onions-and-tomatoes/

Det där att steka långsamt i ugnen skall jag testa nästa gång. Deras "brisket" ser lite annorlunda ut än vår bringa dock. Det verkar vara mer rent kött på hans bit. Våra är mer melerade med breda fettstråk. Det är väl olika styckning, kanske inte exakt samma bit.

Idag ska jag koka bitarna jag rimmade. De har legat i fyra dagar om jag minns rätt, så jag är rätt spänd på resultatet. Den längsta rimningstiden hitills för mig. Risken är bara att jag äter upp alltihopa och blir FET!  :ignore:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.12.13 - 20:10:20 »

Här ska ni få se vad fett det är.  :w00t:



Rimningen blev perfekt!  :throw_flowers: Så nu vet vi att storleksordningen 3-4 dagar (osäker på hur länge det var) blir bra för bringa.  :nod-yes:

En sak tycker jag är konstig. Ser ni att det  kokta köttet är rödaktigt och inte grått, trots att det garanterat inte är ett korn nitrit i? Fläsk blir också mindre grått än färskt fläsk, men skillnaden är inte så här stor. Jaja, även om man inte vet vad det beror på så ser det ju trevligt ut.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544