Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:14:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Egen senap  (läst 23336 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.10.23 - 18:13:43 »

Slut med den salta dijonsenapen! Inget recept här, mer ett tips. Ifall ni är lika korkade som jag och tror att man måste använda mortel eller en stor järnkula för att göra senap. Det går lika bra med mixer! Swosch! 

Jag gjorde en blandning av gult senapsfrö (för jag hade inget brunt hemma) och senapsulver. Hade i lite vinäger, pyttigaste dutten stevia för att runda av smaken lite, LITE salt och redigt med olivolja. Gott! Det blev mer än jag trodde så jag hade i en skvätt Atamon också. Får väl se hur länge det står sig.

Följde ungefär Liss-Ellas recept.
http://www.lissellas-senap.se/recept.html

(från gamla forumet)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #1 skrivet: 2008.10.23 - 18:23:08 »

Tackar tackar.  :smile:

Vad är Atamon och hur länge stod sig senapen du gjorde?
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.10.23 - 19:53:20 »

Det stod sig alldeles för länge = hade nog för mycket Atamon. Atamon är sånt där konserveringsmedel man kan köpa, natriumbenzoat. Här kan du se en liten bild!   :wave:
Tror inte det behövs egentligen. Liss-Ella skriver att vissa recept inte står sig så bra, men jag är oklar över vad skillnaden är. Det är ju både billigt och går fort att göra, så man kan ju testa och se.           
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.10.26 - 05:01:30 »

Men... jag tror Liss-Ella har gjort om. Jag ser bara ett recept på senap av korn nu.  :confused3:

Här har du ett annat som funkar. Det är bra beskrivet hur man gör. Sen kan man ju ändra lite som man tycker, men jag tror det är ett bra grundrecept.
http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.RecipeServlet?c=6&p=r6b&id=5691

Va fan, jag tar och lägger in det innan det försvinner också.  :lick:

Santa Marias julsenap

  • 1/2 dl Santa Maria Senapsfrö, brunt
  • 1/2 dl Santa Maria Senapsfrö, gult
  • 2 dl vatten
  • 1,5 msk vinäger
  • 1 msk socker
  • 1 tsk salt
  • 3 msk matolja
  • 2 tsk Santa Maria Dragon eller 1 msk honung

TILLAGNING
Koka upp vatten och lägg i senapsfröna i vattnet ca 8-10 timmar eller över natten. Lägg i de blötlagda senapsfröna i en matberedare med vass kniv. Tillsätt vinäger, socker och salt. Kör allt i matberedaren i 3-5 minuter. Tillsätt matolja och eventuellt dragon eller honung. Blanda allt ytterligare 2 minuter.

Hemlagad senap blir godare om den får "mogna" några dagar. Senapen har lång hållbarhet om den förvaras i tät burk i kylskåp.

TIPS! Testa att blanda senap och crème fraiche strax innan den skall serveras. Gott till gravad lax
------------------------

Dragon eller honung låter konstigt. Det ska väl vara socker eller honung?  :crazy:
 
 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #4 skrivet: 2008.10.26 - 22:34:28 »

 :lol: 

Efter tenta P.

Då jävlar.  :yay:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.10.26 - 23:16:08 »

Mamma!  :max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.11.11 - 00:02:01 »

Har synat ingredienserna på en del senapsburkar och ganska många innehåller gurkmeja. Det är väl så de får till den där tvärgula färgen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #7 skrivet: 2008.11.11 - 10:33:44 »

Tar du i dragon blir det dragonsenap ,med honung honungssenap. Alltså vilken smak man vill ha. Socker fanns ju i receptet från början
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.12.25 - 22:06:49 »

Idag har jag gjort Santa Marias Julsenap. Jag tog honungen men skippade sockret. Den blev god.  :lick:

Det verkar som senapen alltid blir väldigt ljus när man mixar, även om man har bruna frön. Tror det beror på att man slår sönder fröna lite för mycket. Det smakar ju lika gott, men det vore kul med sån där grov senap också. Men fy fasiken för att stå och stöta i en mortel.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.01.04 - 03:22:00 »

Nu har hag testat grov senap. Kollade på andra recept där man inte blotlägger senapen utan antingen mortlar torra senapskorn eller så kör man skål och kanonkula. Vatten pyttar man i lite då och då.

Så gjorde ju inte jag, för jag har min BULLET.  :cool:

Lätt som en plätt och gott blir det.

Tag ungefär lika stor volym vatten som senapskorn. 1 påse Santa Maria innehåller ungefär 1/2 dl så...

1 påse Santa Maria bruna senapsfrön
1/2 dl vatten
lite salt (är oftast inte salt i recepten, men...)

Ner med hela skiten i bulleten, på med locket med de platta knivarna och kör. Men kör inte för länge för bulleten är strark och mäktigt. Pulsa lite är bättre. Lyft på locket och kolla så ni ser när kornen är lagom krossade. Det går snabbare än man tror att göra alldeles slät senap och det vill man ju undvika. Vi snackar kanske 15-20 sekunders mixning, så kör typ 5 sekunder och kolla sen. Beror ju på hur fin- eller grovkrossat man vill ha.

Rör i någon matsked vitvinsvinäger (men rödvinsvinäger går också bra) och en tesked honung eller annan sötning. Smaka av om sötma och syra verkar bra. Senapen är nu jättestark. Tillsätt raps- eller olivolja tills styrkan mildrats lagom mycket. Dessa moment kan göras medelst omrörning med sked. Allt blandar sig jättelätt och bra. Låt sen burken stå åtminstone nåt dygn i kylen innan användning. Kornkrosset sväller till sig och senapen tjocknar lite och smakerna blandar sig också mera.

Olivolja ger smak. Det kan vara gott eller inte beroende på vad man ska ha senapen till. Rapsolja blev definitivt mer julsenap. Ska testa med lite slätare senap med rätt mycket olivolja och någon örtkrydda (dragon?) senare.

Vet inte hur länge senapen håller sig. Jag gjorde en sats före jul och den burken är det bottenskrap kvar i nu och den är det inget fel på. Tror det håller sig betydligt längre än så, ivf om senapen är stark, antagligen i månader. Men säker är jag inte.

Kostnad för en sådan här sats är ungefär 6 kr.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544