Hm, vill du veta? Jo, det skrev du ju.
Vi har ett djupt inrutat mönster som ingen vill bryta!
Både mina och makens föräldrar är skilda så det blir några dagar...
Vi börjar hemma hos oss med min pappa, hans fru och mina syskon (några halv-). I år har det dessutom tillkommit en kusin till våra barn
Det är några timmar någon helg före jul. En i sällskapet är ganska svårt sjuk och orkar inte så länge. Men det är mysigt att få träffa alla.
Sedan åker vi till min mamma någon dag före julafton, beroende på hur vi jobbar och så. Firar julafton tillsammans med mamma, hennes man och min helbror (i år också hans fru). Det brukar vara glögg på gården (lekplatsen) mitt på dagen. Sedan lunch och efter det Kalle med kaffe och cognac (min mans tradition som han tagit med sig till vår familj).
Efter kalle kommer tomten (för det mesta...förra året fanns inte någon att uppbringa som ville)
När julklappar är utdelade öppnade sitter vi mest och myser och har det bra. Vi äter middag senare och fortsätter att ha det gott.
Vuxenjulklappar hos mamma:
Var och en köper en present till en person som vi i förväg har lottat vem det är. Alla får en present!
Juldagen inleds med släktträff med mammas syskon, mina kusiner, kusinbarnen... MÅNGA är vi. Det börjar rinna ut i sanden nu, för vi inser att många inte riktigt orkar med denna träff.
När vi varit med ett par timmar på släktträff åker vi till makens pappa med sambo. Där väntar mat, julklappar och mys. I år blir det konstigt eftersom makens syster med familj har flyttat till Thailand. Barnen brukar vara rätt möra, så det blir ingen sen kväll för dem.
Annandag jul promenad till farmor (makens mamma). På förmiddagen fikar vi tillsammans med makens kusiner och sysslingar till barnen. Sedan har vi haft en skön och mysig tradition att gå till makens mormor grav (ingen i familjen har något större behov av att gå till graven, men den promenaden är skön och det är ändå något visst med kyrkogårdar med massor med tända ljus).
Sedan är det lunch/middag och julklappsutdelning även där.
När barnen har gått och lagt sig har vi en mycket speciell tradition.
Vi äter kräftor! Och så har vi julklappslek. Vi köper plojgrejjer för 50 kr totalt (minst två paket per person) och spelar tärning. Mycket skratt brukar det bli
Sedan brukar vi vara rätt möra och vill åka hem!
Bara som tillägg så har vi 18 mil till mamma, kanske 15 mil därifrån till farfar och 13 mil hem därifrån, så det blir en del åkande också.
Men vi älskar våra jular. Det är mysigt. Härligt att åka till dukade bord! Så kan man åka hem och njuta nyår några dagar senare. Då är vi själva, lagar god mat och firar hemma.
/LO