Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 00:46:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Essentiella fettsyror och hormoner  (läst 7770 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.01.31 - 00:55:54 »

Tänk, nu har jag lärt mig nåt nytt IGEN!  :thumbsup:

Att essentiella fettsyror, alltså omega-3 och omega-6, finns i cellmembran och i hjärnan det visste jag (måste ju framhålla att jag inte är helt dum i huvet här :tongue:). Men, jag visste inte att hormoner i huvudsak är uppbyggda av protein, kolesterol och... essentiella fettsyror!

Sååå, kan man då tänka sig att om balansen omega-3/omega-6 i kosten är åt skogen, då får man också flärpiga hormoner? Någon som hört något om detta?  :shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.01.31 - 23:45:07 »

Nä, men det låter ju väldigt logiskt.
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.01.31 - 23:58:04 »

Visst gör det?  :cool_big: Men jag vill veta!  :jump_smoke:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #3 skrivet: 2008.02.01 - 01:32:04 »

Det står ett rätt bra sammanfattning på engelska wiki.

Är det nåt särskilt som intresserar jag, så kan jag efterforska det lite närmare i mina böcker här hemma. (pluggar molekylärbiologi)

Jag har för övrigt inte sett i pränt det du påstår, men rent logiskt bör du ju ha helt rätt. Det känns tämligen självklart att det borde vara så.  Vilket också visar på att LCHF är det "enda" rätta för människokroppen.  :yay:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.02.01 - 02:31:19 »

Tack. Hmm, i wikipediaartikeln verkar det som olika hormoner är uppbyggda av antingen fett, kolesterol eller protein. Fattar jag det rätt?

Citat
Vilket också visar på att LCHF är det "enda" rätta för människokroppen.  :yay:

Fast griskött har ju massor med omega-6!  :sosad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #5 skrivet: 2008.02.01 - 03:42:50 »

Griskött är inte gott heller så.  :lick:

Hormoner

1. Steroider - skapas från kolesterol; inkluderar sex och stresshormonerna; kolesterol är en fettsyra som baseras på en kedja med kolväteringar

2. Peptidhormoner - kedjor med 3-200 eller mer aminosyror (proteiner); inkluderar oxytocin och insulin; är ofta polypeptider eller glykoproteiner (polypeptider med korta kolhydratkedjor)

3. Monoaminer - syntiseras från aminosyran tyrosine; inkluderar epinefrin (adrenalin), dopamin och sköldkörtelhormoner.


Som så mycket annat i kroppen är hormoner rätt komplexa, och deras utsöndring regleras av ett väldigt finstämd system. Som jag skrivit ovan består inte hormoner av enkom fett, kolhydrater eller aminosyror utan det är oftast kombinationer av alla tre.
Det gäller i princip att få ihop en molekyl som ser PERFEKT ut i 3D om den ska ha någon effekt. Hormonet ska passa i receptorn som två pusselbitar i varandra.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.02.02 - 02:06:22 »

De olika grupperna består alltså huvudsakligen av antingen fett, protein eller kolesterol men alla tre byggstenarna finns med i alla hormoner?  :blink:

Citat
Griskött är inte gott heller så.  :lick:
Det är ju allra godast!  :max-shock: :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #7 skrivet: 2008.02.02 - 02:30:22 »

De olika grupperna består alltså huvudsakligen av antingen fett, protein eller kolesterol men alla tre byggstenarna finns med i alla hormoner?  :blink:

Lite förenklat kan kan man väl säga så, ja.  :whistle:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.02.02 - 02:58:33 »

 :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544