Vinkokta päron är väl ingen nyhet direkt, men man tager vad man haver och det här blev så gott!
Dela ett någotsånär fast päron i halvor, skala och snitta bort det grövsta av kärnhuset i ändarna. Koka upp en skvätt vatten med en hutt portvin, allra minsta dutten stevia (portvinet är ju redan sött) och vanilj. Plutta i päronhalvorna och låt dem sjuda under lock ca 10 minuter. Vänd sedan på dem och låt andra sidan ligga i lagen. Kan gå fortare också om päronen är mjukare.
Tag upp päronen och koka ihop lagen tills lagom lite sås återstår (någon matsked). Häll på den på päronen. Slabba på en stor klick löst vispad grädde. Dekorera med cacaokross, chokladflis eller dylikt (kan uteslutas). Rostad flagad mandel tror jag skulle vara mums också.
För de kolhydratskrämda: jag tog ett litet conferencepäron och knappt 20 cl portvin. Det blir med tabellvärden sålunda:
g | fett | prot | kh
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Päron 56 | 0.03 | 0.21 | 6.13
Portvin, kokt 18 | 0.00 | 0 | 1.71
Grädde 75 | 30.00 | 1.50 | 2.25
Summa
fett: 30.03g protein: 1.50g (0.21) kolhydrat: 10.09g alkohol: 0g Kal: 317.47kcal
Energifördelning
fett: 85.13E% protein: 1.89E% (0.26) kolhydrater: 12.71E% alkohol: 0E%
Ni ser - 10 kolisar. Inte så farligt. Det var ju lite onödigt mycket grädde också.
Vill man snåla in kan man ju äta ett halvt päron och hälften så mycket grädde och komma ner på 5 g.
Vill man utveckla receptet tror jag kryddor som nejlika och kanel skulle sitta fint.