Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:40:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bioidentiska hormoner  (läst 29546 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.01.27 - 18:49:23 »

Håller på att läsa Schvartzbein just nu. Hon säger att man ska äta "bio-identical hormones" (om man behöver) och att de vanliga apoteksdrogerna är skit. Skulle ju kunna vara en ytterligare förklaring till varför en del av oss med tröga sköldkörtlar inte märker någon större förbättring när vi äter Levaxin.

Vet inte riktigt vad bioidentiska hormoner är, kanske framställs de från djurorgan. Frågan är, vet någon om det finns någon läkare i Sverige som sysslar med sånt här och om dessa hormonpreparat går att få tag på här?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.01.27 - 19:03:34 »

Det finns en läkare om han är kvar i Järna. Som höll på med sånt. Jag var där en gång men det är jätte många år sedan så jag minns knappt vad han gjorde. Men det var nåt med att man helst skulle äta naturligt ämne istället för Levaxin.  :smack_head:

Det fanns ju innan som jag åt före Levaxin men det drogs ju in. Så det kan nog stämma. Och jag tror att alger egentligen är att föredra. Jag såg en jobbarkompis som fick prova på jobb i Japan i några månader. Hon kom hem som en ny människa. Och hon vägrade att äta Levaxin. Men när hon var i Japan åt hon sig frisk och gick ner massor i vikt.  :fatangel:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.01.27 - 19:39:05 »

Hade han med antroposoferna att göra?

Schwarzbein menar också att syntetiska hormoner gör mer skada än nytta på sikt, ivf så länge man äter en kost som är låg på fett och rött kött, lite olkart på den punkten.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.01.28 - 00:27:01 »

Nä, han hade en egen praktik och råkade nog ligga där men han var inne mycket deras linje tror jag.
 :banana:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
lotta
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 4


« Svara #4 skrivet: 2008.01.29 - 22:28:33 »

Är det inte det "naturliga levaxinet" som menas?  Det är inte syntetiskt framställt utan kommer från grisars sköldkörtlar. Finns inte i sverige (längre), finns i USA men för att en läkare ska få skriva ut det receptet så måste socialstyrelsen först ge sitt godkännande. Det finns patienter i Sverige som inte tål Levaxin, men som är sköldörtelsjuka. Kommer inte ihåg namnet, var med i diskussionsforum för fler år sen (tyroidea nånting) där detta diskuterades
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.01.29 - 22:36:08 »

Det lät ju inte så hoppingivande.  :neutral:

Usch. Varför är det skräp med allting? Jag börjar få existentiella problem!  :sosad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
lotta
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 4


« Svara #6 skrivet: 2008.01.29 - 22:50:45 »

Bortåt 10 % av alla kvinnor käkar levaxin och de flesta mår bra efter att ha hittat rätt dos.
Den som kommer från grisarna är inte lika dossäker, också något som många är känsliga för. Om du behöver levaxin så ska du nog inte vara räd att ta det. Jag skulle gå i ide om jag inte hade min piller, var jättesjuk innan man hittade vad som var fel på mej. Mår nu bra med pillrena, men har kunnat minska dosen sen jag började min kolhydratjakt, blev "speedad" av vad jag trodde var för mycket levaxin, men det var bra värden, men jag minskade ändå, det sliter på kroppen och är obehagligt.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008.01.29 - 23:12:10 »

Jodå, jag äter dem. De gjorde ingen skillnad på hur jag mådde när jag började äta dem. Vad jag förstår så kan man ha vajsing på flera sköldkörtelhormon, men Levaxin erätter bara ett. Kanske det hänger på om det är det man behöver eller inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #8 skrivet: 2008.01.30 - 14:35:23 »

Håller på att läsa Schvartzbein just nu. Hon säger att man ska äta "bio-identical hormones" (om man behöver) och att de vanliga apoteksdrogerna är skit. Skulle ju kunna vara en ytterligare förklaring till varför en del av oss med tröga sköldkörtlar inte märker någon större förbättring när vi äter Levaxin.

Vet inte riktigt vad biodentiska hormoner är, kanske framställs de från djurorgan. Frågan är, vet någon om det finns någon läkare i Sverige som sysslar med sånt här och om dessa hormonpreparat går att få tag på här?

Vilken material har Du? Har Du beställt materialet hos henne eller finns det någon annanstans också att få tag i. Jag har lyssnat på henne på nätet och hon verkar ju ganska så "nyttig"

...men som jag frågade i en annan tråd också: har Du nu övergett Kwasniewski?
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008.01.30 - 15:28:58 »

Nej, men man kan väl fortbilda sig?  :cheers:

Jag köpte böckerna från http://amazon.co.uk.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #10 skrivet: 2008.01.31 - 10:54:40 »

ja, när jag kollade på hennes intervju blev jag också mycket nyfiken. Ska genast kolla om det även finns på www.amazon.de  :whink:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.03.06 - 21:35:28 »

Nu vet jag. Det finns en medicin som heter Armour Thyroid som är gjort på sköldkörtel från svin. Den får skrivas ut på licens i Sverige. Det innebär att läkaren måste ansöka hos socialstyrelsen för varje enskilt fall, men vilken läkare som helst kan i princip göra det.

En del väljer att åka utomlands till nåt land där det är lättare att få den. Någonstans läste jag att socialstyrelsens ovilja skulle bero på rädsla för galna kosjukan. Från svin???  :huh:

De som mår bra på den verkar tycka att det är toppen. Men de finns också de som mår pyton. Kanske handlar det om läkarens ovana att ställa in dosen.

Jag tänker ivf ta upp det med min läkare. Det enda symptom som försvunnit för mig är tröttheten och den försvann när jag började lowcarba. Levaxin har jag aldrig märkt någon skillnad av, varken när jag började eller när dosen har höjts. Torr hud, torr mun och fr.a. snustorra ögon har jag fortfarande. Huden har blivit ganska mycket bättre av kosten men inte det andra. Och jag har jättesvårt att gå ner i vikt oavsätt vilken metod jag väljer. Fast GI (inte klubbvarianten) funkade faktiskt bra, men bara till en viss gräns, sen tog det stopp.

Har är en artikel i expressen om en positiv läkare.
http://www.expressen.se/halsa/1.1342761/doktor-karin-munsterhjelm-deras-allmanna-energiniva-har-okat

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #12 skrivet: 2009.03.06 - 21:53:00 »

Finns ingen hittad form av galna kosjukan på grisar ännu. Men de kan ju säkert ha den. Fast i sådan fall måste de ju ha fått i sig smittat kött. Får kan ju få något liknande, men varför vet jag inte riktigt. Kanske också de har blivit utfodrade med benmjöl?!
Hursomhelst, det här med att somliga mår dåligt av en medicin som kommer från grisar, är väl egenligen inte så konstigt. Visst kan det ha med dosen att göra, och att läkare felbdömer den. Men det kan också ha att göra med att det är "levande" saker som kroppen ska ta omhand och anpassa sig till.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.03.06 - 21:55:12 »

Men de kan ju äta fläskkotlett. :tongue:

Jaså, så grisar kan teoretiskt sett få galna ko. Det visste jag inte. Men varför skulle sköldkörtel vara farligare än kött då?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #14 skrivet: 2009.03.06 - 22:00:40 »

Nämen, det är ju inte farligt! Det var inte så jag menade. Vad jag tänkte på var, att eftersom det är ett hormon som man tar in, så måste ju kroppen anpassa sig efter dess mängder. Dessutom är det som sagt ett biologiskt hormon, och inte ett syntetiskt, varför det kanske kan vara svårare för vissa att tåla det. Har jag lyckats förklara vad jag menade nu? 
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544