Nämen nu måste jag förklara detta för dig IGEN!
Visst, cykelskor har styv sula. Men det är för att clip in-pedalar är väldigt små. Riktiga sådana pedaler är ännu mindre än standardpedaler. Typ såna här.
Du ser att det knappt är en pedal som vi menar, bara ett fäste för mekanismen på specialskon. Då måste sulan på skon bilda plattformen som man så att säga står på. Det blir som att lägga en brädlapp över den där lilla löjliga saken.
Har man istället stora plattformspedaler som jag har så utgör pedalen själv en styv plattform som sprider trycket över fotsulan. Så här ser mina ut. De är mer än dubbelt så stora som vanliga standardpedaler, nästan 3 ggr tror jag.
Man skulle kanske kunna säga att man måste ha en styv plattform mellan foten och pedalarmen, både för kraftöverföringen och bekvämligheten. Den plattformen kan utgöras av en tillräckligt stor pedal ELLER en tillräckligt styv sula. Att ha båda ger inget extra. Nu fick jag allt till det!
Jag har äntligen fattat det här nu, återstår bara att få dig att göra det också.
Jag tror många människor, precis som jag förut, bara hört att cykelskor ska ha styv sula, men de vet inte varför. Vet man det så förstår man också att det inte alls behövs med rätt pedaler. Cykelskor är läskigt obekväma, trånga och jävliga och inte kan man gå i dem heller.