Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:30:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sukrin till barnen?  (läst 14854 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« skrivet: 2010.09.02 - 11:10:32 »

Jag har den där rosa lchfbakboken hemma men i den är ju bara allt socker bortbytt mot sukrin istället. Jag hade hoppats på att det skulle vara lite mer osötade kakor liksom. Om jag nu bestämmer mig för att baka en kaka en dag, ska jag då baka den med sukrin eller helt enkelt bara mindre socker?

Känns lite sådär med att ge barnen sukrinkaka och tänker att om de nu prompt ska äta kaka kanske det är bättre med vanligt socker ändå?

Hur gör ni?
Loggat

Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2010.09.02 - 12:58:19 »

Bakar kaka med socker till barn, såklart. Fast det gör jag å andra sidan till vuxna också, eftersom jag har fobi mot sötningsmedel. Jag inbillar mig att det är mycket onyttigt, och ett nödvändigt ont för dem som är diabetiker exempelvis. Fast man kan självfallet dra ner sockermängden om man vill det.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.09.02 - 17:44:12 »

Nog bakar jag också med socker.
Men minskar gärna mängden. Det kräver ibland experimenterande för att hitta en bra lägstanivå. Men det går!

Och vissa kakor måste få vara som är tänkta.

Men med go'fika sällan är det ju helt ok

 :nod-yes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #3 skrivet: 2010.09.02 - 19:09:20 »

Inget sötningsmedel i detta hus! Jo, jag förstår att om man är diabetiker och någon gång vill ha något sött så är det enda möjligheten. Jag försöker hålla ner sockerkonsumtionen för barnen istället och skulle helst hålla ner konsumtionen av flingor också (som ju innehåller socker och andra snabba kolhydrater) men har inte resten av familjen med mig där  :sad:

De gånger (inte så ofta) som jag bakar så är det med socker. Barnen äter godis en gång i veckan också (mycket skräp i det, jag vet  :whistle:) . Det är svårt det här....Det blir en massa kompromisser hela tiden, men i slutändan måste jag tro att bra mat och en stark begränsning av sockret kan fungera rätt bra. Är själv uppväxt så och hade väl egentligen inga problem med vikten alls under uppväxten.

Jag är väldigt skeptisk till sötningsmedel liksom till en massa annat konstgjort gunk som finns i mycket.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2010.09.02 - 20:27:41 »

jag har testat rosa-bokens sukrin-recept för första gången i dag.
och gick och brände hela kola-kaka-plåten.
Visst kunde vi smaka lite.
Det var ---ok--- men ingen ville ta mer en ett par tugg.

Jag glömde totalt rådet om att halvera sukrinmängden på recepten! :smack_head:

Har någon blandat sukrin och socker? Hur ska man tänka då?

Dom som säljer sukrin påstår att det är ekologiskt, naturlig sötning och ingen kemisk påhitt,
kan man tro på dom ? :confused3:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.09.02 - 20:33:33 »

Är det inte hopkokat i en fabrik som allting annat? Det är ju inte precis så att man extraherar fruktsocker från frukt...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #6 skrivet: 2010.09.02 - 22:49:47 »

Inget sötningsmedel i detta hus! Jo, jag förstår att om man är diabetiker och någon gång vill ha något sött så är det enda möjligheten. Jag försöker hålla ner sockerkonsumtionen för barnen istället och skulle helst hålla ner konsumtionen av flingor också (som ju innehåller socker och andra snabba kolhydrater) men har inte resten av familjen med mig där  :sad:

De gånger (inte så ofta) som jag bakar så är det med socker. Barnen äter godis en gång i veckan också (mycket skräp i det, jag vet  :whistle:) . Det är svårt det här....Det blir en massa kompromisser hela tiden, men i slutändan måste jag tro att bra mat och en stark begränsning av sockret kan fungera rätt bra. Är själv uppväxt så och hade väl egentligen inga problem med vikten alls under uppväxten.

Jag är väldigt skeptisk till sötningsmedel liksom till en massa annat konstgjort gunk som finns i mycket.
Min äter godis eller snacks 2 ggr i veckan. Dels fredagsmys, och sen lördagsgodis. Tack och lov har jag en unge som äter en godispåse på två dagar. (En sån där liten som vi gamlingar är vana vid.) Det är jag tacksam för! Dessutom är choklad populärt, och det är jag dubbelt tacksam för. Dels behövs det inte så mycket, och dels går det inte åt tänderna så mycket.
Jag bor med en diabetiker, och han tar hellre en liten bit av en riktig tårtbit än få en egen med sötningsmedel. Detta för att han egentligen inte gillar sötsaker, så om han blir sugen så tar han av den äkta varan. Något jag tycker är jättebra! Ta eller avstå, är hans paroll, och även min, för jag är inte heller trakterad av bakverk eller sötsaker normalt.
Sen är jag sådan att jag funderar mycket på det här med lördagsgodis och fredagsmys. Egentligen vore det ju sundare om man bakade kakor till ungarna till fredag och lördag! Det är lika gott (om inte godare), och det innehåller inte så mycket strunt!
Fast "Strövargodis" är en hit! Relativt nyttigt är det också, trots sockerinnehållet!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #7 skrivet: 2010.09.03 - 13:57:19 »

Strövargodis??????????????????
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2010.09.04 - 18:53:56 »

Ja, det kallades så när jag var liten. Tror att grundreceptet är 50 g smör (som man smälter), sedan häller man i 2 dl havregryn och ½-1 dl socker och steker ihop till det blir brunt och krispigt. Tar effektivt slut på allt sötsug som kan finnas! Man orkar kanske äta en fjärdedel. Hälften om man är extremt godissugen.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #9 skrivet: 2010.09.04 - 21:47:04 »

Det kallade vi för " Havregrejs". Fanns inga strövare när jag var barn
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2010.09.04 - 22:29:45 »

Vi har testat hittills 3 recept från rosa -lchf-bakboken, om blir bara besvikare vare gång,
Kolakakor brände jag 
kladdkakan kom vi på Bookias tips om att halvera sukrinmängden, det var mycket bättre så, men kakan liknade mer pudding än kaka
tigerkakan, 1/2 sukrin,  1 tsk socker och lite egen stevia.
Resultatet inget vidare, smaklös gummiliknande tårta, ingen är sugen på mer...

kolakakan kanske får en annan chans... konsistensen där var i alla fall ok.
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #11 skrivet: 2010.09.05 - 02:15:02 »

Det kallade vi för " Havregrejs". Fanns inga strövare när jag var barn
Alla har olika namn för just denna godsak! Men när jag var liten fanns det strövare, och då gick man ut i skogen och kollade in olika saker i skogen, och lärde sig en massa om den. Det sk strövargodiset tillagades över öppen eld i en liten aluminiumpanna, och det var nog det godaste alla av oss hade fått. Vi var nämligen ett gäng ungar som fick vara med om detta fantastiska!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #12 skrivet: 2010.09.06 - 11:17:27 »

tigerkakan var go dagen efter !

kolakakan brändes nästan även om den var kortare tid i ugnen än i receptet.
Men jag minskade sukrinen till mindre än hälften, en tsk socker och lite stevia, smaken blev ok, men kakan höll då inte ihop
utan var bara smulor.

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544