Och bevare dig för statinerna! Fortsätt med din lugna träning så håller du säkert blodtrycket bra och då tycker jag det är lugnt. Finns det ingen mat man kan äta för att avkalka sig? Eller är det som i badrummet, att det sitter som berget?
Annika Dahlkvist påstår ju att LCHF hjälper...
Och vem vet, det kanske det gör. Inget jag tänkt på, men när jag nu skulle på koll var jag lite orolig för vad de skulle hitta. Storrökare i 25 år. Totalt stillasittande ungefär lika länge även om inte exakt samtidigt. Extremt överviktig nästan lika länge. Det kunde ha varit mycket värre. Men resten kanske sitter i kranskärlen...
När jag googlade runt hittade jag något väldigt intressant. En oligosackarid som jag glömt namnet på som faktiskt rensar upp kärlen. Intressant historia, lite som Lorenzo's Oil. Det var föräldrarna till ett barn med någon sån där läskig medfödd defekt som gör att kärlen förkalkas mycket snabbt, förväntad överlevnad några år, som började forska själva. De hittade några lovande försök med den här oligosackariden och lyckades utverka att deras barn skulle få prova. Ungens kärl blev som nya. Så nu forskas det på det. Om det lyckas så betyder det adjö till statiner och forskarna har nobelpriset i en liten ask. Man kan ju gissa att de motarbetas en del... Om jag förstod rätt, det var lite oklart, duger det inte att äta den utan den måste injiceras. Sätter ju P för egenexperiment.
Hittade också en ny metod för klaffbyte som redan börjat användas på äldre patienter som är för svaga för traditionell operation. Man går in vid ljumsken och skjuter fast en ny klaff under lokalbedövning. Låter som science fiction, men det funkar tydligen. Fortsätter det att göra det kommer metoden antagligen att ersätta mer invasiva metoder.
Så det finns lite hopp för oss förkalkade. Och det innbär ju i stort sätt hela populationen från medelåldern och uppåt.