Jag kan ju ingenting om klickerträning och annat nytt och vill ju gärna lära mig. Det här är ivf den bästa hundbok jag läst - och jag har både lånat och köpt en hel del de sista åren. Man går från klarhet till klarhet liksom.
Har inte ens kommit till lydnadsgrejerna än och jag kanske bara bläddrar i det avsnittet. Först är det ett långt teoretiskt avsnitt om inlärningspsykologi som gör att man verkligen fattar (jätteintressant också, alltid gillat sånt), sen är det en genomgång av klickerträning (där är jag nu) som också är bra. Det är bara de sista knappt 150 sidorna som handlar om tävlingslydnad. Något jag aldrig kommer att hålla på med. De går igenom moment för moment och hur man lär in det. Men man kan ju med lite fantasi överföra metoderna till vad som helst som man vill lära in eller stanna på en nivå som passar en själv.
Själv vill jag nog försöka få en rätt "lydig" hund utan att hålla på med tävlingslydnad. Men jag vill att den t.ex. ska kunna gå fot (inte bara gå fint), att jag ska kunna kommendera den att lägga sig på avstånd från mig och den ska ligga kvar. Såna grejer kan man ju ta direkt från lydnadsmomenten. Andra grejer kan man nog som sagt anpassa till det man vill lära in, plocka delar från olika moment. Det viktiga är att begripa hur man sätter ihop inlärning av rätt komplexa beteenden. Hämta apportblocket eller hämta mattes tofflor är ju egentligen sommma sak, bara med olika krav på perfektion.
Den här är det. Upplagan är slutsåld och ingen ny är att förvänta sig de närmaste åren enligt förlaget, så då skyndade jag mig att köpa det enda exet på antikvariatsidorna. Tack och lov jättefräscht. Hatar fackböcker med nån annans understrykningar i. Hade tänkt vänta med den och har lånat den från bibblan förut, men bara bläddrat eftersom jag visste att jag förr eller senare skulle köpa den. Så därför visste jag att man inte behöver hålla på med tävlingslydnad för att ha nytta av boken.
https://www.adlibris.com/se/bok/lydnadstraning-i-teori-och-praktik-fran-grundfardigheter-till-tavling-9788292189412Som du ser av recensionerna är inte jag den enda som gillar den!