Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.24 - 09:28:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 429 430 [431] 432 433 ... 464   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 2076181 gånger)
0 Medlemmar och 20 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #6450 skrivet: 2016.09.11 - 10:23:14 »

Veckovägning 293

Veckans resultat: ±0 kg
Nu: -36.5 kg (91.0 kg)
Hittills den här månaden: ±0 kg
Hittills i år: +2.0 kg
Sedan 15:e juni: +1.0 kg
Totalt från maxvikt: -45.0 kg
http://fetbobba.net/hemul/vikt.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6451 skrivet: 2016.09.12 - 16:54:42 »

Nu har jag varit på ultraljudet. Det var mot min förmodan lite halvjobbigt. Tog nästan en timme och man måste ligga i konstiga ställningar på deras tvärhårda brits. Ont gjorde det med. Den där prylen de trycker mot var smal och han måste trycka hårt, gång på gång på samma fläckar. Min stackars boobis kommer att vara alldeles blå i morgon.

Fick inte träffa någon läkare, det får man bara om det är något allvarligt eller om teknikern är tveksam om något. Han tyckte allt såg bra ut men blåsljudet beror i alla fall på en läckande aortaklaff. Han sa att det var så litet att det inte påverkar. De mäter i meter.  Per tidsenhet kanske? Vad det innebär vet jag inte. Om de mäter hastigheten på blodet som strömmar ut eller in? Ivf hade jag två. Han berättade att han själv hade 1.8 och nåt liknande på en annan klaff som jag alltså inte hade problem med. Jag tror han sa att man inte brukar betrakta det som ett problem innan det är 4 eller nåt. Och så var det nåt om årliga kontroller.

Fick intrycket att det här var inget att bry sig om. Så jag var rätt glad. Men nu har jag googlat. Får intrycket att det i de flesta fall är progressivt och symptomen varefter är minskad ork, andfåddhet och värre, t.ex. förstoras vänster förmak p.g.a. överbelastning, man kan drabbas av svimningar, flimmer, hjärtinsuffiens... Får väl se när jag talat med min läkare, som jag hoppas ringer. Det kan bero på lite allt möjligt också och det kunde ju vara intressant att veta vad mitt beror på.
Loggat

berittis
Hero Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 873

« Svara #6452 skrivet: 2016.09.13 - 20:58:46 »

Skönt att du har fått göra ultraljudet nu.  :smile: Hoppas att doktorn ringer snart så att du får svar på dina frågor annars får du väl be om ett nytt besök.  :nod-yes:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6453 skrivet: 2016.09.14 - 22:32:58 »

Tack. Jag har mått skit sen i förrgår och jag slutar aldrig förvånas över vilka idioter man kan råka på på sjukhuset. Jag fortsatte ju googla så klart. Att det inte var något akut, det visste jag ju. Men jag fick rätt snart klart för mig att med läckande aortaklaff är det bara en tidsfråga innan det blir det. Symptomen skrev jag ju ovan. Sen är det bara klaffbyte som kan rädda en.

Det lät ju enkelt och gesvint när jag först läste om det, god prognos o.s.v. och efteråt är man som ny. Fast man lär inte bli opererad förrän det är ganska långt gånget och man antagligen inte mår så hejsan. Men det är alltså frågan om öppen hjärtkirurgi av värsta sorten. De klyver bröstbenet och drar isär revbenen, plockar ut hjärtat och kopplar en till en hjärt-lungmaskin. 2% dör under operationen. Man är kvar på sjukhuset över en månad. Man får välja mellan en konstgjord klaff och en biologisk (från gris eller människa). Den konstgjorda klickar! Och man måste äta Waran livet ut med allt vad det innebär, ökad risk för hjärnblödning o.s.v. Den biologiska funkar finfint, precis som en vanlig och man slipper Waran. Men den håller inte och måste bytas ut efter en 10 år och så börjar cirkusen om. Vilket jävla val!

Så jag gick där och grunnade på vilken klaff jag skulle välja när det blev så dags och när detta oundvikliga kunde tänkas inträffa. När skulle jag inte kunna cykla längre? Inte komma upp för trappen? Borde jag flytta redan nu medans jag orkar? Hund, det kan jag ju glömma. Så glad var jag inte. Kände mest för att ge upp allting. Kost, bantning, motion. Vad spelar det för roll liksom?

Så ringde min läkare. Fanstyget på sjukan hade blandat ihop det! Eller också är han sadist. Vem vet? Jag har en del skavanker på hjärtat, men ingenting allvarligt. Blåsljudet kom precis som min läkare gissat från en liten förkalkning på aortaklaffen. Sen hade jag ett litet läckage på pulmonarisklaffen (den till lungartären). Men det är tydligen ingen big deal. Går inte ens att googla upp nåt om det. Dessutom har jag ett medfödd missbildning, bikuspid aortaklaff. Det innbär ett den har bara två flickar istället för tre. Fungerar lika bra för det för de flesta och jag har ju aldrig märkt något och ingen läkare heller, men den är tydligen mer benägen att få förkalkningar än en normal klaff.

Vad idioten sa var ordagrant att allt såg bra ut men jag hade ett litet läckage på aortaklaffen, men inget allvarligt. Kanske ny koll om ett år. Det var allt. Fattar ingenting. Hade jag varit han hade jag antingen berättat om alla tre fynden och förklarat dem, eller inte om något och hänvisat till remiterande läkare. Det är det ena. Det andra är att han blandar ihop förkalkningen och läckan! Antagligen skulle han väl berätta om den lilla förkalkningen som var orsak till missljudet och hålla käft om resten, men blandar ihop det.

Blev ju så överraskad att jag inte hann komma på några frågor när doktorn ringde. Listan jag hade gjort var ju tack och lov inte aktuell längre. Nu har jag så klart massor, men de står sig nog tills jag träffar honom nästa gång. Fick ivf ur mig att då är det ingen risk att jag inte kan gå i trappen om tio år då, och det var det absolut inte, inte p.g.a. det här ivf.  :lol: Är nog nöjd med det så länge. Men det är klart att är det nu ökad risk för förkalkning för mig så vill jag ju veta mer om det. Det är samma smörja för förkalkad aortaklaff som för läckande nämligen när det gått långt nog. Ny koll behöver jag inte göra förrän om 3 år. Det låter ju bra.

Fy fan. Jag var så väck så det släppte inte ens efter det glada beskedet. Kände mig helt apatisk. Lånade en hund och gick ut en sväng på kvällen, för jag kände att jag inte kunde motivera mig att gå ensam. Det hjälpte lite. Sen var jag uppe tills jag var så trött att jag visste att jag skulle somna direkt. Obehagligt. Kändes som om jag skulle fastna i den där apatin, känslan av meningsöshet. Idag var det bättre och efter en längre cykeltur känner jag mig nästan normal. Om ett par dar kanske jag t.o.m. blir arg.  :crazy:
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #6454 skrivet: 2016.09.15 - 14:19:43 »

Min mamma har haft blåsljud pga en klaff iaf de senaste 20 åren, det gjordes en koll för kanske 7-8 år sedan efter en TIA (stroke, mamma är 70) ingen förändring, inga efterkontroller så det måste inte bli stort.

Hur känns det nu då?
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6455 skrivet: 2016.09.15 - 21:21:31 »

Jo tack, det känns mer normalt nu.

Men konstigheterna fortsätter. Fick en utskrift av utlåtandet idag. Där står inte ett ord om nån jäkla bikuspid klaff! Det står tvärtom trikuspid aortaklaff. Det är ju det normala. Vad är det här för hokus pokus?  :sneaktongue:

Nån som förstår nåt av det här?

* temp.jpg (180.69 KB, 1247x887 - visat 431 gånger.)
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #6456 skrivet: 2016.09.15 - 22:08:41 »

Inte egentligen men tricuspid tyder på normal klaff och bikuspid tvåbladig klaff medfött fel. Jag skulle frågat vilket utav dem som är det korrekta, dvs för att inte idiotförklara  någon, läkare tycker inte om att bli ifrågasatta,  fråga om du har hört fel eller så.  :whink:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6457 skrivet: 2016.09.15 - 22:25:07 »

Jag vet. Nej, jag hörde inte fel. "Å så har du en medfödd missbildning...". Jo, jag ska ringa. Som straff för att han sa att jag var missbildad ska han få förklara alla de andra grejerna för mig.  :lick:

Undrar vad gracila kuspar är för nåt. Kuspar/cuspar är flikarna på en klaff, så långt har jag kommit. Gracila kuspar låter snyggt tycker jag.  :biggrin1:

LV och HV är vänster och höger kammare har jag kommit fram till. De har tydligen frångått latinet till förmån för det nya väldsspråket amerikanska (left/right ventricle).  :whistle:

Det där med "2 meter" som teknikerns sa är genomströmningshastighet i m/s. Man skulle ju tro att högre är bättre, men si så är det inte. Hittade en jättebra PDF från akademiska. Inte för patienter, så jag förstår inte allting. Den här tabellen fanns ivf. "Knappt 2 m/s" är ett helt friskt värde, så min förkalkning måste vara väldigt liten. Märkligt bara att teknikern sa att han själv hade 1.8 och vaddetnuvar på en annan klaff där jag inte hade några problem alls. Blir nog aldrig klok på den här röran.

Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6458 skrivet: 2016.09.15 - 22:45:23 »

Jo, det där med gradient är nått tryck de mäter och lägre är uppenbarligen bättre. Den lägsta medelgradient de listar är ju < 30 mmHG och jag hade 8. Borde ju betyda att jag är jättefrisk.
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #6459 skrivet: 2016.09.15 - 23:48:27 »

Ganska mycket grekiska där i allmänhet....
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6460 skrivet: 2016.09.15 - 23:52:17 »

Japp, men inte här.
Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #6461 skrivet: 2016.09.16 - 15:11:46 »

Det är inte nyttigt att googla på en massa saker som man har fått veta att man kanske har eller kommer att få. Jag fattar inte vad han sa att du hade, men jag fattar din oro. Men sluta googla så mycket nu och skaffa den där jycken istället! Bara gört, utan att fundera så förbaskat.  :smooch:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6462 skrivet: 2016.09.16 - 16:35:46 »

Jag googlade inte en massa saker. Bara det idioten sa att jag led av, läckande aortaklaff. Och googlar man inte får man inte veta något så man kan ställa intelligenta frågor. Tror du nån tar sig tid att förklara allt det där som står i utlåtandet om jag inte frågar?
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #6463 skrivet: 2016.09.16 - 21:59:24 »

NÄ.  :biggrin1:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6464 skrivet: 2016.09.16 - 22:24:09 »

Just det!  :smooch:

Ringde i morse. Men den privata vårdcentralen har blivit som de vanliga var för 20 år sen. När man knappat sig igenom alla val och fått höra idiotförslag om hur man kan lösa problemet själv så får man veta "Vi tar inte emot fler samtal idag. Var god försök senare.". Fel! Försök ännu tidigare på morgonen borde de säga! Stax efter 8 stänger de ju av. :mad_viking:

Inte för att det är nån brådska. Men det är irriterande.
Loggat

Sidor: 1 ... 429 430 [431] 432 433 ... 464   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544