Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.24 - 18:59:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 420 421 [422] 423 424 ... 464   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 2077424 gånger)
0 Medlemmar och 23 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #6315 skrivet: 2016.04.15 - 11:04:38 »

Så att det inte regnar på mig menar du?

Vad är det du inte förstår med armbågen? Det där med graderna? De mäter från utsträckt läge. Om du sträcker armen rakt framåt så den är helt rak är det alltså 0 ° (jag kommer lite längre, är lite överrörlig, men det räknar man inte, utan utgår från rak arm). Sen beror det på hur tjocka armar man har hur mycket man kan böja i armbågen.  Det finns inget i skelettet som tar emot åt det hållet, utan det är bara mjukdelarna som stoppar. En riktigt smal och omusklad person kan säkert lägga handleden mot axeln. Från början kom jag inte ens 90 °. Jag kommer inte ihåg vad jag har för vinkel på högerarmen, men det är inte mycket mer än 140, några grader bara. Så sjukisen kan alltså böja den brutna arman i princip lika mycket som den friska kan böja. Bara det att han tar verkligen i och på slutet lägger han på kroppstyngden också. Det är riktigt läskigt. Gör inte särkilt ont, men det känns ändå som nåt ska gå sönder liksom. Så när jag pressar själv kommer jag inte lika långt och när jag inte pressar alls kommer jag ännu kortare. Men rörligheten finns ju där, bara frågan hur mycket av den jag kommer att kunna utnyttja.

När han stretchar leden gör däremot jätteont. Inte i armbågen, det känns konstigt nog inte alls. Men det gör ont av hans grepp. Han håller undermen med en hand och överarmen med den andra och så drar han liksom isär armbågen och han tar i för allt han är värd, ser hur hans muskler spänns, han nästan hänger sig i min arm. Så han måste ju ha ett väldigt fast grepp och riktigt gräver ner fingrarna i musklerna. Fattar inte att det inte blir blåmärken!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #6316 skrivet: 2016.04.15 - 18:41:19 »

NU förstår jag hur dom mäter! Tack för förklarnignen!.

jag får inte heller min handled på min axel. För mycket "muskler" som sitter emellan.

Låter läskigt det där. Man hoppas dom vet vad dom gör.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6317 skrivet: 2016.04.15 - 20:14:02 »

På höger kan jag lägga fingrarna på axeln till andra leden ungefär.

Sitter och mumsar jättegod mögelost. Var på grossen och skulle passerade osten på väg mot charken just som en kille vräkta ut en massa ädelostar med en stor röd lapp på. 5 kr, kort datum. Bitarna var på runt 200 g och kostade normalt runt 50 kr. Tur den var god för jag köpte 4 stycken. Har aldrig köpt den sorten förut så jag visste inte.  :biggrin1:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6318 skrivet: 2016.04.17 - 01:28:11 »

Kom också ihåg att skriva upp blodtrycket. 126/82 har jag och det tror jag är rätt bra för min ansenliga ålder, speciellt eftersom jag inte ligger 10 minuter innan som man egentligen ska.

Och i år var det 130/70. Det var likvärdigt sa doktorn, normalvariation. Men jag tycker allt att det ser ännu lite bättre ut, jag. Undertrycket alltså. Kanske inte är så farligt åderförkalkad ändå då.
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #6319 skrivet: 2016.04.17 - 11:37:33 »

Vad kul att det går framåt!  :smile: :smile:

Bara för att inte valpen blev av säger det ju inget om framtiden. Men en lagom aktiv hund kan vara att tänka på.. Skulle velat ha en border collie men vet att de måste ha MYCKET aktivitet, ett jobb rent av så egentligen är jag rätt nöjd med miss soffliggarkatt som bara vill gå ut en sväng om dagen - om det inte är kallt, eller regnar, eller blåser eller det ligger snö eller skatorna inte mobbar henne etc etc
Loggat
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #6320 skrivet: 2016.04.18 - 12:56:16 »

Ditt år har inte varit det roligaste, så det känns bra att läsa om framgångarna med armbågen och axlarna nu. Att det helt plötsligt funkar bättre kan ha med hjärnan att göra. Innan har den kopplat på ett omedvetet muskelförsvar, men nu börjar det sjukgymnasten och du gör ge resultat. Lite samma mekanism som jag har när de små musklerna slutar fungera och jag balanserar huvudet med alla stora muskelgrupper. Man behöver programmera om hjärnan och musklerna, eller kalibrera dem efter ett trauma ibland.

Otäckt detta med hjärtat, så det är bra att de kollar upp det med det snaraste. Hur tar man reda på om det finns förkalkningar på andra platser i kroppen? Och vad gör man åt det om det är så?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6321 skrivet: 2016.04.18 - 13:43:51 »

Jag antar att de kollar hela hjärtat och typ pulsådrorna ikring. Det är säkert inget. Akutläkaren som upptäckte det sa att det var ett väldigt svagt blåsljud och sa ingenting alls om att jag borde kolla upp det när jag sa att jag inte visste. Min vanliga läkare trodde ju inte heller att det var nåt allvarligt. Men man tänker ju... Inte allvarligt nu, men kan det vara början till något?  :sad:

Vad man gör? Gissa en gång. Statiner. Min läkare är eld och lågor över dem, har själv börjat käka. Pratade om en ny studie som visar att man inte har kunnat påvisa några biverkningar typ muskelproblem. Jo hejsan. Annika skrev igår om nåt nytt medel, en oligosackarid som heter cyklodextrin, som faktiskt löser upp placken. Vilket statiner alltså inte gör. Jag blev ju eld och lågor men upptäckte sedan att det redan finns som bantningsmedel. Det absorberar upp till 50 g mättat fett per dag och sen skiter man ut det. Man ska ta det till maten. Kan hända om man tar det mellan målen att det låter bli det dietära fettet och bara ägnar sig åt placken?

http://annikadahlqvist.com/2016/04/17/kan-socker-krossa-aderforkalkning/
http://www.bioformessentials.com/alpha-fibe

Får se efter ultraljudet. Ska forska vidare om cyklodextrin. Hellre det än statiner ivf. Jag tror ju inte jag fått placken av lowcarb, utan snarare p.g.a av de 20 år av pasta- och brödätande om föregick och tidigare rökning. Man kanske kan ta det som en kur. Om blåsljudet försvinner av det kan jag kanske sluta eller ta pyttelite som förebyggande.

Jag vet att jag svamlar. Tänker bara högt.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6322 skrivet: 2016.04.18 - 13:58:23 »

Jag kom på en till läskig grej. Jag har alltid sagt att vi inte har några ärftliga sjukdomar i släkten (utom tydligen den här artrosen i fingrarna då som jag inte visste om). Alla har dött av olika orsaker. Men när jag tänker efter... Morfar dog av hjärnblödning. Jag trodde det var brusten kroppspulsåder, men min moster sa att det var hjärnblödning och hon borde ju veta bättre. Han var 60 om jag minns rätt. Farfar dog av en propp i hjärnan. Men han var 94, så det har jag räknat bort. Men nu kom jag ihåg att min köttsliga faster också dog av hjärnblödning. Hon var kanske 70-75.

Om de fick hjärnblödning eller hjärninfarkt vet jag inte riktigt, man gjorde väl inte så stor skillnad förr. Minns bara säkert att med farfar kallade man det för propp. Hur som finns det tendenser på båda sidor.
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #6323 skrivet: 2016.04.18 - 22:42:55 »

håll på med ett inlägg som jag tydligen glömt skicka...  återkommer när jag läst allt det nya. Haft fullt upp med uppträdande och utbildning.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6324 skrivet: 2016.04.19 - 21:23:06 »

Eftersom Ary suktar efter någon att tävla mot kan jag ju rapportera status även om jag inte orkar sammanställa. Var uppe i över 90 i början av månaden. 90.6 som värst tror jag. Sedan jag började cykla igen har jag otroligt nog gått ner. Dagens vikt 88.9.

Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6325 skrivet: 2016.04.20 - 02:30:17 »

Just ja Mynlis. Jag frågade om det där med tejpen. Det är tydligen något den här kirurgen experimenterat fram själv. Och hans ärr brukar bli jättefina, sa min läkare. Så jag fortsätter väl tejpa till i augusti som det stod då. Doktorn var väldigt imponarad av ärret, att det var så litet och så fint redan. Han sa att om ett år kommer det inte att synas alla. Kul att nåt blir bra i alla fall. Även om det är det jag bryr mig minst om.

Ska det göras några fler småoperation vet jag i varje fall var de ska göras!
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #6326 skrivet: 2016.04.20 - 13:06:34 »

He he suktar och suktar.
Loggat
Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #6327 skrivet: 2016.04.21 - 08:38:35 »

det verkar som om jag börjar komma på banan igen..  snart har du en till att tävla med :) Fast jag lovar inget haha!
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6328 skrivet: 2016.04.22 - 23:08:47 »

When pigs get wings...  :whistle:
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #6329 skrivet: 2016.04.23 - 08:23:26 »

Nu äru inte snäll Hemulen.  :nonono:
Loggat
Sidor: 1 ... 420 421 [422] 423 424 ... 464   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544