Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.25 - 11:57:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 405 406 [407] 408 409 ... 464   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 2080626 gånger)
0 Medlemmar och 41 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #6090 skrivet: 2015.11.08 - 21:32:18 »

äh. gips är lätt. det är nog plus minus noll. kommer nog att väga mer snart. har inte direkt hållit igen och motionen är ju i pricip noll och ska nog vara så ett tag.

tänkte jag skulle dricka en mugg buljong per dag. började igår. det borde ju vara bra. och mjölk dagligen ska det bli också. här gäller det att fylla på mineraldepåerna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #6091 skrivet: 2015.11.08 - 22:10:05 »

Jag tyckte just du klagade på att gipset vägde massor och var jobbigt att hålla uppe?  :confused3:

Men är mjölk en bra källa till att bygga upp mineraler? Jag har hart tvärtom att det kalkar ur skelettet...
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6092 skrivet: 2015.11.08 - 22:35:39 »

nä, buljongen är det. och mjölk innehåller ivf kalk. eller också kalkar det ur skelettet. det kan man väl inte vara säker på.

gipset känns tungt, men jag tror inte det väger så himla mycket egentligen. att mitellan är jobbig beror väl också på den även bär upp armens tyngd och den är inte lätt! kommer att bli helt körd i nake, axlar och rygg bränner som satan men än så länge fixar det sig över natten. sen börjar det om.
Loggat

Sorla

« Svara #6093 skrivet: 2015.11.08 - 23:06:17 »

Men det är verkligen inte bra att det är så jobbigt under dagarna. Du har inte frågat läkarna om några tips angående just det?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6094 skrivet: 2015.11.08 - 23:11:29 »

äh, de hade inte ens några tips om hur man får på sig ytterkläder eller håller sig ren.

det beror nog mycket på att jag är som jag är, lite sned. normalt stöder jag mig tex med vänsterarmen mot bordet när jag sitterer vid datorn. det kan jag inte nu och så blir det fel. går inte att ligga och läsa så har inte mycket annat att göra än att sitta vid skärmen. blir nog bättre när jag känner att jag törs vara utan mitellan ibland. tror inte man måste ha den hela tiden.
Loggat

Sorla

« Svara #6095 skrivet: 2015.11.08 - 23:54:26 »

Men du har ett sånt där helgips från handleden upp till strax under axeln eller? Usch vilken jäkla mardröm att inte kunna sträcka armarna hur man vill! Jag får nästan ont i axlarna och nacken bara jag tänker på det. :shake_head:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6096 skrivet: 2015.11.09 - 00:54:37 »

japp. all the way baby. är mycket bättre nu efter att de fixade till gipset ivf. det skavde ju både på handen och i armhålan. min kompis sa att de kommer att byta gips. trodde inte jag att de gjorde? hoppas på det. säkert skönt att få armen lite tvättad och så. fast läskigt att ta ut den ur skyddet.
Loggat

Sorla

« Svara #6097 skrivet: 2015.11.09 - 04:21:55 »

Men det kan de väl inte göra förrän armen börjar sitta ihop igen?!?  :shock:

Men jag kan lite tänka mig att de kan behöva byta gipset. Armen kommer väl tunna ur varefter du tappar muskler.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6098 skrivet: 2015.11.09 - 09:59:41 »

har den redan gjort!  :sadsad:

vet du hur lång tid det ar innan det slutar göra ont? alltså, det är inga smärtor om jag inte gör nåt dumt, men såna där små varningssignaleler vid rörelse. vet liksom inte vilka som kan ignoreras och det blir enerverande att reagera på alla. känns mer om jag gått en sväng eller varit lite aktiv inne också. armen studsar väl omkring lite när jag går. betyder det att jag bara ska sitta på rumpan?

just ja. om nån har nån länk till övningar man kan göra för att axeln och handen inte ska stelna tar jag tacksamt emot. hittar inte ett skit och det har redan börjat.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6099 skrivet: 2015.11.09 - 10:30:24 »

men va fan!  :sosad:

HJ är väl inte den bästa av källor, men ändå. :sad:

Är det ett barn som drabbats kan skelettfrakturen under gynnsamma omständigheter vara läkt efter sex veckor.
Hos vuxna tar det normalt 2-3 gånger så lång tid, alltså mellan tre och fem månader innan armen blir helt återställd.

http://www.hemmetsjournal.se/Experterna/Vara-experter---Installningar/doktorn-helge-lofberg/Hur-snart-laker-en-bruten-arm/
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6100 skrivet: 2015.11.09 - 10:53:06 »

nu hittade jag en pdf från landstinget i skåne. fingerövningar - bra. ungefär som jag trodde. axlarna ska man göra vanliga axelhöjningar. ok. men det blir konstigt med gipset. sen detta (se bild)! pdf-en är specifikt för överarmsbrott och de har tidigare pratat om gips och andra typer av fixering!

dessutom står det att det är bra att sova i en fåtölj med armen hängande. det påskyndar läkningen. är det alltså bra att gå utan mitella? trodde man måste ha den. :confused3:

* armbr.jpg (18.33 KB, 446x324 - visat 391 gånger.)
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #6101 skrivet: 2015.11.09 - 15:20:56 »

Man ska (generellt) inte ha mitellan konstant eftersom risken att få Smärta/problem av att ha samma ställning på axeln hela tiden ökar. Vad som gäller i just ditt fall som inte fått brottet fixerat med platta, helgipsad arm etc etc. Jag skulle hört av med sjukvården/ortoped om du kan riskera att köra utan.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6102 skrivet: 2015.11.09 - 15:28:48 »

jo, jag frågade sköterskan eftersom jag ändå ringde. hon visste inte säkert men tyckte råden från skåne lät konstiga o rekommenderade mitella till nästa röntgen. ringde för jag ville be dem ringa eller messa (om de nu kan det) istället för att skicka kallelse med post. Vi har fått sån där jäkla fastighetsbox så jag måste gå ner för alla trappor för att kika om det kommit något. Eftersom det bara är ett par månader sedan jag lyckades gå i trappen utan att hålla i ledstången för första gången så känns det onödigt att springa upp och ner mer än nödvändigt. det är utför jag inte kan hålla i mig nu. bra på ett sätt för det är lättare att gå utan att luta när jag går ner, men dåligt för att om jag trillar så blir det ett lååång fall.

nu är jag upprörd över postenboxen igen! jag var emot det, men tänkte inte på vad bökigt det blir när man är sjuk. råförkyld och kanske inte duschat på flera dar och så måste man göra sig fin för att hämta posten! :fork_off:
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #6103 skrivet: 2015.11.09 - 15:36:54 »

Man får hämta sin post utan att göra sig fin först.  :flirting:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6104 skrivet: 2015.11.09 - 15:46:19 »

är ju äckligt.
Loggat

Sidor: 1 ... 405 406 [407] 408 409 ... 464   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544