tack. själva armen är jag inte orolig för. trist att inte kunna cykla mer i år och inte blir det någon nypon- och rönnbärsplockning heller. och att livet blir krångligt ett tag förstås. det är narkosen jag nojar över.
beträffande hundarna. de är inte på långa vägar så lurviga som de ser ut på bild. inte för att jag träffat just de här, men många andra. samma med schapendoes. de ser ut som enorma hårbollar på bild men har inte alls så mycket päls i verkligheten. är nån konstig effekt av sån där raggig och fluffig päls, ser mer massiv ut på bild. den här uppfödaren föredrar hundar med rätt kort päls också. jättebra, gör jag med.
jo, båda färgerna är jättefina. hanen skiftar rätt mycket på bilderna
som man kan se här, men är enligt uppgift ljus. bra. ljugrå är nog favoriten och tvåan fawn som mamman, så det blir bra hur det än blir. han är 'brindle'. det betyder tigrerad. på en korthårig hund som boxer syns ränderna tydligt, men på raggmonstren blir det bara skiftningar så här. fint.
min idol som jag visade bild på förut och under här har en teckning som kallas merle och hos vissa raser harlekin. den ger stora fläckar av färg, som på en ko. som en bulldogg där halva ansiktet är vitt och andra halvan svart. charmigt som sjutton. på raggbollarna blir det dock bara skiftningar i färg. men merlegenen är egentligen en deffekt och koppad till sjukdomar/deffekter. har de genen i dubbel uppsättning föds de ofta blinda och döva eller helt utan ögon eller med missbildade ögon. trodde enkel uppsättning var ok, men nu har jag lärt mig att även då finns risker, t.ex för nedsatt syn och hörsel. uppfödarna säger att de inte varit med om det, men jag tar inte risken. så brindle är nog ett bättre alternativ även om inte riktigt lika snyggt.
färgen är ju inte det viktigaste, men man vill ju så klart ha en hund man tycker är fin. den enda färg jag inte vill ha är svart. kanske för att jag haft en (mest) svart redan och på just den här rasen tycker jag de andra färgerna är finare. ju mer de ser ut som en byracka, desto mer gillar jag det.