Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.25 - 13:15:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 402 403 [404] 405 406 ... 464   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 2080807 gånger)
0 Medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #6045 skrivet: 2015.11.02 - 18:58:32 »

Nejmen stackars!  :bearhug: :hugsmile: :there:

Ett sånt elände!  :sad:

Har du inte kuddar du kan stötta armen med i sängen? Du får experimentera för att hitta en position som fungerar. Men kuddar brukar kunna hjälpa.

För duschen tror jag en borste modell längre skulle gå att tvätta sig med under armen. Fast helst med duschsvamp istället för borste. Tyvärr vet jag inte med mig att jag har sett någon. Får du använda handen till att hålla i saker? Då kan du kanske använda gaffatejp, en duschsvamp och ett skaft av något slag och skapa din egen duschmojäng. Kan vara skönt för ryggen också, när du har svårt att nå nu.

På apoteket finns det såna duschöverdrag att sätta över gipset. Men jäklar vad meckigt allt blir när man inte kan använda bägge händerna. Jag övade ju på det när jag opererade armbågen. Och det var bara ett kort tag det var riktigt besvärligt. Några dagar liksom. Ingenting mot flera månader. Ska du vara gipsad typ 8 veckor eller?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #6046 skrivet: 2015.11.02 - 19:58:15 »

japp, armbågen gipsad, frän handleden ända upp till armhålan. går inte att ligga på den sidan.  palla upp gjorde ont, försökte.  minsta muskelknyck i den armen gör ont. blir nog lättare snart när det förhoppningvis slutar göra så ont. är lite bättre redan. begriper inte hur jag kunde vara så dum att jag inte fattade! tror jag föreställde mig att ett brott gör svinont hela tiden, inte bara när man rör sig. bröt samma arm och nyckelbenet som barn, men det minns jag ju inte hur det kändes.

fan, har tre missade samtal från okänt nummer. här blir det blixtoperation. känns jobbigt. men de lär inte få tag på mig i morrn heller. vaknade nyss.

de har slarvat med gipset också. är en vass spets i armhålan och en vid handledan. får riva sönder en t-shirt och försöka vaddera. bomull blir nog bara dumt.

ska testa det där med borste. men man måste ju skölja också. vill ju inte in i duschen oftare än nödvändigt.

de sa att jag inte fick belasta alls. men jag kan ju röra fingrarna utan smärta, typ flytta väldigt lätta saker. det borde ju vara ok. men greppar jag nåt med lite tyngd gördet int, så det ska jag nog inte.

nåt tips om hur man diskar med en hand? har ingen diskmaskin. fläsket fick jag äta med fingrarna igår. gick ju inte att skära utan att hålla i biten. får bli färs idag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

« Svara #6047 skrivet: 2015.11.02 - 20:27:50 »

Då får det bli katt-tvätt. Det går ju det också. Desto bättre då om du får till pinnen så du kan nå ryggen. Jag tror det kommer göra mindre ons ganska snart. Och då blir det ju genast lättare att experimentera med olika varianter på sånt du vill göra.

Tänkte på det att du inte får på dig jackan. Har du inte kvar någon gammal för stor vinterjacka? Du får ha armen innanför och ärmen hängande tom.

Var det tal om operation?  :shock: I så fall får du klaga på gipset så de kan fixa till det som skaver.

Diska med en hand kan du nog, så länge det inte har bränt fast. Lägg disken i blöt en stund innan och så vispar du runt hjälpligt med diskborsten. Sen får du väl ha lite högre toleransnivå.  :whistle:

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6048 skrivet: 2015.11.02 - 21:07:17 »

jo. det blir op. antagligen redan denna vecka. de hade ringt 3 ggr medan jag sov. antar jag - skyddat nummer. lär ju sova på dan i morrn också så jag vet inte hur det ska funka. har inget nummer jag kan ringa tillbaks.
Loggat

fetsmart
Hero Member

Smörklickar: 15

Antal inlägg: 656

Hemsida
« Svara #6049 skrivet: 2015.11.03 - 00:44:54 »

Jaha, nu tar man ju hem interna Turf-pokalen hur lätt som helst?...

Skämt åsido, vilket jävla elände! All empati till dig - hade vi bott lite mer nästgårds kunde jag skjutsat runt dig på (bygg)varuhusen etc... Du får sköta om dig så gott det går!
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6050 skrivet: 2015.11.03 - 02:56:10 »

tack! :smooch:

det ordnar sig nog. gör inte så ont länge, kan röra armen lite. men det startar väl om efter op. de hade sökt mig medans jag sov. planen var tydligen op som idag, onsdag. det sprack ju. har fått ett nummer som jag kan ringa nu ivf. ska göra det direkt när de öppnar och se om jag kan få tala med en narkosläkare (good luck with that!). är det möjligt väljer jag lokalbedövning. google säger att det är det. och så måste jag ringa och ta reda på hur ont man får av svulstoperationen nästa månad. två obrukbara armar låter inte som nån hit, så kanske bäst att skjuta på den igen.

beträffande turf ska du veta att jag genomförde den planerade runden med bara en minimal avkortning. och det var det där enorma suget efter vatten som drev mig till det, inte smärtan. här är vi hardcore! :cool:
och bara jag kan röra mig lite lättare och kommer på hur jag ska tvätta mig och klä på mig så blir det gåturf för hela slanten. annars degar jag väl till aldeles. och dör av tristess. är ju van att vara ute och röra på mig minst ett par timmar om dan nu. svårt att läsa är det med för jag kan inte ligga i nån bra läsställning. sitta vid datorn är jobbigt för axlar ocr rygg med klumpen som hänger där. rädd att få både froozen shoulder och annat av detta. bränner redan i nacken o över skuldran. lätt att bli stel har man ju.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6051 skrivet: 2015.11.03 - 03:04:48 »

men jag inser hur tröttsamt det här kommer att bli. har diskat och försökt plocka undan lite. det går, men det tar en jäkla tid och blir mycket spring fram och tillbaka. inte nog med att man bara har en hand, man kan inte trava saker heller. får lyfta in en tallrik i taget i skåpet, plocka upp en sak i taget från golvet o.s.v. fick upp trumman på tvättmaskinen och körde en tvätt. det gick bra men försök hänga t-shirts slätt med en hand!
Loggat

Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #6052 skrivet: 2015.11.03 - 05:55:35 »

Jag tror.. du får se till att få tillfällig hemhjälp eller något. Vet inte hur det fungerar i sverige men här kan man få (litet) hushållshjälp i såna fall. Bara det viktigaste, det man inte kan göra med en hand. Du lär inte kunna diska heller.

andra armen kommer absolut inte att göra så mycket ont. den kan du använda som vanligt hela tiden. Men frågan är om det är bra att göra det NU, med andra armen, den behöver all energi och sånt till läkning.

Tänker mycket på dig!
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #6053 skrivet: 2015.11.03 - 06:10:04 »

Ifall man inte klarar sig hemma pratar man med vården som kontaktar kommunen som sedermera bedömmer hur mycket hjälp man har rätt till.

Du har inte fått övningar atyt göra om du kan?
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6054 skrivet: 2015.11.03 - 06:16:30 »

ni skojar? ni pratar med någon försökt tigga, gråta och skälla sig till hjälp när behovet verkligen var stort utan att få någon. men mycket möjligt är det lättare när behovet är mindre, som nu. det kommer att gå, men det blir så klart bökigt. det svåraste blir nog hygienen, men jag vill nog inte ha hit nån som tvättar mig i stjärten.

nä, inga övningar. bara väldigt otillräckliga instruktioner om dush innan op och nån slags desinficerande svabbar. fattade inte ett piss.
Loggat

Sorla

« Svara #6055 skrivet: 2015.11.03 - 06:36:17 »

Vilken jäkla skit! Har du någon soffa du kan bulla upp med kuddar och annat för stöd av armen? Det är jätte viktigt att du kan sitta och helt slappna av i axlarna och nacken emellanåt. Nu är det dags för dina vänner att genast komma till undsättning och hjälpa dig möblera om lite så du klarar dig! :angrywife: Annars är jag den som har det närmast till dig och kan komma och hjälpa dig. Du vet att jag gör det om du vill och behöver.  :inlove:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6056 skrivet: 2015.11.03 - 06:55:11 »

nej, inget som funkar. men jag sov bra trots att det var svårt att somna i ovan ställning så det får väl bli återhämtning i bingen.

jag kan få hjälp att handla och så av grannar om det behövs. flera har redan erbjudit sig. har jättenära till ica och frysen är full av kött så jag klarar mig själv tills vidare. men när det blir kallt tackar jag nog gärna ja till lift till grossen eller willys för att fylla på lagren eller ber nån köpa mjölk o grädde om jag inte kan gå ut.

kan nog få lite hjälp med hundfixet av en kompis senare, typ nästa är, också. men han är inte heller fit for fight men har andra problem än jag. ofta kan saker som ingen av oss klarar själva funka om vi hjälps åt. kom på att vi (säger hon förhoppningsfullt :smooch:) kan börja med att valpsäkra köket, hallen och sovrummet och sätta upp kompostgaller så valpis inte kommer längre på egen tass. då är det faktiskt bara sladden till frysboxen som behöver fästas upp och dras genom en eller ett par väggar. har boxen i hallen o där finns inga urtag. provisoriet är en tjock, svart jordad kabel för utomhusbruk som jag råkade ha och som varat i en 10 år sådär. :shy: alternrativt kunde ja kanske investera i att få ett rikigt urtag uppsatt. behövs ju verkligen, hallen är stor. kostar säkert inte mer än att köpa en massa jordad sladd som ska dras runt hela bingen. En nätverkskabel ligger lös också, men att tugga på den dör ju inte valpen av.

en bruten arm är väl egentligen inte så farligt. det är väl det här att inte ha hjälp lätt tillgänglig som krånglar till det. man vill ju egentligen bara be en partner om vissa saker, som hjälp med att tvätta stjärten. :bg:

när värken försvinner så jag kan låta armen hänga utan mitella blir det nog lättare att tvätta sig också. nu måste jag stötta den med andra handen när jag lägger mig t.ex. så stå och vrida sig i duschen är nog ingen höjdare. misstänker att om det gör ont är det risk för förskjutning. har inte vågat prova än, har inte ens tvättat mig mer än i ansiktet, så jag börjar bli riktigt mysig. men det får vara till i morrn. smög ivf ner i källarn i natt och fixade sopsäckar så jag är beredd. :whink:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6057 skrivet: 2015.11.03 - 07:19:03 »

förresten, vet en del om valpens tilltänkte far nu. får inte veta vem det är förrän allt är klart med ägaren, men utsendemässigt verkar han perfa. :biggrin1:

här är en färskare bild på mamma. söt va? :inlove:

Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6058 skrivet: 2015.11.03 - 08:46:19 »

ha ha! nu har jag hittat vad jag behöver! skulle se ut som döden i sjunde inseglet!  :biggrin1:
men 895 spänn.. hade det inte varit för det hade jag ringt o beställt en direkt. :hmm:

http://www.engelsons.se/vinterponcho
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6059 skrivet: 2015.11.03 - 09:10:54 »

bajs. insåg att det inte var så dumt ändå. det är ju one size. den där kan nog vara mysig att krypa in i sen också när man sitter vid en brasa. så jag ringde o frågade om jag skulle få rum med gipset. det trodde hon nog men den skulle bli svår att gå i. 120 cm låter ju inte så mycket men det blir nästan till fotknölarna på mig. blir väl inte så tjusigt att lägga upp 2 dm eller så. med en hand. :crazy:

annars verkar det bara finnas regn o camo. :fork_off:
http://www.pricerunner.se/sp/jakt-poncho.html

har pratat med ortopeden nu. de var väldigt förstående och jag skulle få träffa en narkosläkare någon dag innan. lokalbedövning var svårt att få att ta djupt nog tror jag, osäker om jag fattade det rätt, och det var också problem med att operationen var rätt lång sa hon, en 2 timmar. nåja, känns bättre nu ivf. hoppas att läkaren är lika förstående bara och är ärlig med riskarna. är det en sån där som säger att det är helt ofarligt går jag.

jaha, nu blir det till att hålla sig vaken lagom länge så jag kan gå upp tidigt på mornarna resten av veckan ifall de ringer. känns bättre nu ivf.
Loggat

Sidor: 1 ... 402 403 [404] 405 406 ... 464   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544