Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.25 - 06:49:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 389 390 [391] 392 393 ... 464   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 2079709 gånger)
0 Medlemmar och 44 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #5850 skrivet: 2015.08.14 - 01:16:05 »

Hittade att ICAs djupfrysta blåbär kostar 95.60 kg. Då har jag sparat 3441 SEK. :biggrin1:

Undrar vad de tar för färska på torget? :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #5851 skrivet: 2015.08.14 - 11:43:36 »

Misstänker att det är den här ägaren som är konstig. Brukade träffa en (ledig) polis när jag var ute och gick med min hund förut. Den hunden fick hälsa både på mig och min hund och vi brukade släppa dem så de fick leka. Han höll inte på och härjade med jycken alls.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #5852 skrivet: 2015.08.15 - 07:54:59 »

var litet förvånad också, har sett ganska många poiishundar och hjälphundar som ju får ledig tid också. Visst jobbar dom och oftast ska dom vara under något kommando. Fast "FRI" är ett kommando också såklart :)

tja, dominans. Jag anser det är något man behöver göra med djur, se till att dom ser en som sin överordnande, så då är det dominans som gäller. Litet som med barn kanske   :lmao: Mamma bestämmer!

Ang blåbär så är du för härlig med dina beräkningar! Tar med mig en liten dosa med torkade idag för jag är "ute på vift" en hel dag (det ska pratas om "vår" förening och det är i södra NL, 13 mil.) Normalt tar jag lunchen som erbjuds men nu är det soppa o mackor så jag tänkte: nej nu har jag fått nog, tar med mina egna saker.Och till att ha litet gott blir det blåbär!

Plocka mer, torka och skicka till mig :)
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5853 skrivet: 2015.08.17 - 03:02:45 »

Men har du inte ätit upp de där än? Det var inte mycket du fick ju.

Visst kan jag plocka mera till dig. Men den här gången kostar det! :devil:

Det där med dominansen, vi menar nog olika saker. Jag är boss, flockledare, kalla det vad du vill. Jag bestämmer vad man får och inte får göra. Men det betyder ju inte att jag måste gå omkring och demonstrera min dominans dagarna i ända, att hunden inte får ta egna initiativ o.s.v. Jag gillar själv lite busiga och lätt käftiga hundar, bara de vet var gränsen går. Typ man kan dra av matte strumpan och spinga iväg med den för att jäklas, men man kan INTE tugga sönder den!

Titta här då! Är det verkligen en sån här hund jag ska ha?  :shock:

[EDIT]
Bah shit! Man tilläts inte bädda in filmen.  :fork_off:
Här är den: https://www.youtube.com/watch?v=Mw0LQH4m8KY .
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5854 skrivet: 2015.08.18 - 19:34:30 »

Nu har jag varit på besök på kenneln och nu har jag PROBLEM!  :sosad:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #5855 skrivet: 2015.08.19 - 16:14:04 »

Berätta! vi kan stödja dig!!!

Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5856 skrivet: 2015.08.19 - 19:43:05 »

Jo, båda raserna fanns ju praktiskt nog hos samma uppfödare. Hade bestämt för länge sedan att komma och titta på pyreneisk vallhund, men sen blev jag ju intresserad av podengon också.

Pyreneisk vallhund började jag alltså drömma om på 90-talet, innan jag hade internet, så jag kunde inte få så mycket information. När jag började tänka på hund igen nu så hittade jag en massa negativt om den. Det finns mycket rädslor i rasen, den kan vara skygg för främlingar, inte låta sig hanteras o.s.v. plus att den som en del andra vallhundar kan bli ett nervvrak om den inte hanteras rätt och man ger den vad den behöver av mental stimulans. Så jag hade i princip slagit den ur hågen och var 90% inställd på podengon när jag åkte dit.

Hon hade tre pyrrar hemma, de strävhåriga som jag är intresserad av, och tyvärr bara en podengo, en korthårig. Jag vill i så fall ha en strävhårig. Det visade sig att pyrrarna inte alls var så som de ofta beskrivs. De var helt fucking underbara! Så fort de nosat på mig var jag godkänd. Sen tävlade de om att pussa mig och ligga i mitt knä. Hur mysiga som helst. Jag smälte ju som en smörklick i solsken. En av dem jag fick träffa var den fina grå jag la in bild på! Hon var fantastisk, men faktiskt den om var minst intresserad av att fjäska för mig. Men otillgänglig var hon inte. Jag rufsade runt med öronen, tog i svansarna, lyfte upp dem. De brydde sig inte!

Men jag märkte ju att de var väldigt reaktiva eller hur man ska säga. Var det något ljud ute på vägen så slängde podengon en blick över axeln men de tre pyrrarna hade nosen riktad mot ljuden nästan innan jag hörde det, på helspänn. Men det varade bara en sekund, sen slappnade de genast av.

Uppfödaren sa att rasen hade varit mer som jag fått intryck av när den var ny i Sverige eftersom alla hundar då var franska importer. I Frankrike bryr de sig tydligen inte alls om de egenskaper vi uppskattar. Men vartefter tiden gått och man valt ut som vi tycker bra hundar att avla på så har de förändrats. Hon trodde att jag skulle klara av en sån hund, trots att jag berättade om alla mina begränsningar. Hade sålt många som sällskapshundar, men till aktiva hem, och det hade gått hur bra som helst.

Så när jag just börjad tänka i banorna att en liten rufsig podengo nog vore rätt så bra, så är plötsligt drömhunden en möjlighet igen. Den är mer än dubbelt så tung som podengon, kanske 12-14 kg för en hanne och podengon väger bara 4-6 kg, och det är inte bra med tanke på cyklingen. Båda är väldigt uthålliga och älskar att springa, så på det sätter passar vilken som.

Podengon jag träffade var kul, men det klickade inte riktigt, kanske för att jag tycker de korthåriga är rätt fula. Så ska jag ta drömhunden som är lite för stor och som kanske trots allt kan bli en problemhund, eller ska jag rätta mun efter matsäcken? Har bara ett par månader på mig om jag vill ha en till nästa år om jag ska ha från den här uppfödaren och det vill jag nog gärna.

Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #5857 skrivet: 2015.08.20 - 08:08:53 »

Åh...  inte lätt det där. Kan du inte hälsa på en strävhårig podengo innan du bestämmer dig?
vill du fortsätta vara aktiv får du lösa cykling"problemet" först tror jag.

När får jag sy åt jycken?  :laugh:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5858 skrivet: 2015.08.20 - 11:32:51 »

Blir det en podengo kan du få sy! Läste precis innan jag åkte dit att de fryser förfärligt på vintern. Hon sa att det inte stämmer men att när det blir neråt 20 fryser de om de står stilla.

Alltså, det funkar med cykeln och en pyrre också, men det blir jobbigt. Men jag vet hur ett 10-kilos tvättmedelspaket på pakethållarn plus annat i väskorna känns. Det är inte att det blir jobbigt utan att man får cykla lite försiktigare. I värsta fall får jag väl skaffa en trailer. Kommer ju att cykla på ett annorlunda sätt när jag har hund. Måste bli motionsturer för att hunden ska få springa. Då blir det nog i stort sett samma väg jämt för jag tror inte det är bra att de springar för mycket på asfalt och då är valen ganska begränsade. Men vi har en en mil lång promenadväg som går ända ner till Mälarn som är grus och börjar nära mig, så den får det väl bli för det mesta. Finns en kortare åt andra hållet också, men där rör sig mer folk och är inga bra ställen där man kan släppa hunden på samma sätt. Kanske står jag ut med trailer för långturer bara jag slipper släpa med den jämt. Önskar det gick att hyra en och prova hur det känns.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5859 skrivet: 2015.08.20 - 11:35:23 »

Har inte haft ro att uppdatera vikten. Här kommer det tragiska resultatet ivf. Kurvan tar jag senare. Nu ska jag ut och leta svamp.

Veckovägning 270

Veckans resultat: +0.5 kg
Nu: -40.9 kg (86.6 kg)
Hittills den här månaden: +0.5 kg
Hittills i år: -2.6 kg
Sedan 15:e juni: +2.1 kg
Totalt från maxvikt: -49.4 kg

Det har varit nåt skumt, antagligen det med årliga mensen. Var uppe i över 87 i veckan och nu är jag redan nere i 85.4, båda (nästan) helt utan egen förskyllan.
Loggat

Sorla

« Svara #5860 skrivet: 2015.08.20 - 18:07:50 »

Misstänker att det är den här ägaren som är konstig. Brukade träffa en (ledig) polis när jag var ute och gick med min hund förut. Den hunden fick hälsa både på mig och min hund och vi brukade släppa dem så de fick leka. Han höll inte på och härjade med jycken alls.

Jag vill bara påpeka. Att detta har inte jag skrivit. Nu har Hemul varit och petat i min text igen.  :angrywife:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

« Svara #5861 skrivet: 2015.08.20 - 18:16:39 »

Angående vilken av raserna du väljer kommer det bli hur underbart som helst oavsett vilken av dem du än väljer. Det kan inte bli fel. Den kommer älska dig och du kommer älska den. Den kommer ju vara valp för sjutton gubbar. De går inte att motstå! Ska du ha en hona eller hane? Det är en viktigare fråga tycker jag.  :w00t:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5862 skrivet: 2015.08.20 - 20:11:51 »

Absolut hanne. Och det är en fördel. De flesta vill visst ha tikar.

Jomen grejen är ju att det trots att de här var trevliga, så är pyrre en erkänt krävande ras, på alla sätt. Är det så smart? När hunden är 15 år (vilktet de ofta blir) är jag 75.  :max-shock: Plus, vill jag verkligen dra omkring med en trailer? Även om jag lyckas få jycken att ligga som en kringla på pakethållarn, var ska jag ha svamp- och bärkorgar då va? Plus att jag som sagt vet hur det känns att cykla med ett 10-kilos tvättmedelspaket på pakethållarn och lite annat i väskorna. Det skulle ju bli så för jämnan. Kan ju inte ha hunden springande bredvid i stadstrafiken och inte gärna på landsvägen heller. Är ju inte bara trafiken, utan det är nog inte bra för dem att springa långt på asfalt. Är rädd att det bara ska bli samma jävla motionsrunda dag ut och dag in för att hunden ska få springa där det är riskfritt och grusväg. Jag vill ju cykla mera och längre och roligare turer, inte kortare. Är det en tillräckligt liten hund tror jag jag kommit på fiffiga lösningar.

Och tar jag den lilla kanske jag går och grämer mig för jag gillar ju egentligen inte så små.  :bang_head:

Här är hon förresten, hon med blå ögat. Hon var så vacker!  :inlove:

Loggat

Sorla

« Svara #5863 skrivet: 2015.08.20 - 20:33:42 »

:laugh: Vilken rolig bild! Men om detta med storleken bekymrar dig så, så borde du kanske ta den lilla i alla fall. Du kommer ju gilla den trots att den är liten. Och så kanske du kan smuggla med den i butiken om du har tillräckligt stora innerfickor på jackan.  :lol:

Vad är viktigast med att skaffa en hund då? Sällskapet? Hundkyssarna? Lukten av blöt jycke på höstarna och vintrarna? Att den tvingar dig att gå ut trots pissväder? Att den tvingar dig att hålla något sånär ok dygnsrytm? Sällskapet igen? Att den ger dig ett annat kontaktnät med andra hundägare?

En stor hund äter mer. = dyrare och mer käk att frakta hem.
Den lilla blir kanske bjäbbig? Inte så matcho. Men lätt(are) att få hjälp med passning för.

Ska du ha en mörk eller ljus hund? En sak jag just kom att tänka på. Kloklippning!  :max-shock: Det kan visst vara assvårt att se pulpan på en mörk hund. Så där kanske du kan spara in veterinärbesök om du väljer en ljus.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5864 skrivet: 2015.08.20 - 20:56:41 »

Allt det där nästan. Har i princip alltid haft hund, utom åren jag var sjuk, vilket ju var ganska många, men det känns ändå som om jag nästan alltid haft hund och jag saknar kontakten och samspelet med en hund. Nej, den lilla är inte "bjäbbig" på det sätt du menar, möjligen vaktig och skällig därför. Det är ju en tuff jakthund som kan springa flera mil.

Skulle hon ta valpar efter hunden på bilden så skulle jag vara rökt. Det skulle jag inte kunna motstå. Men hon har gjort sitt, tyvärr.

Men jag vill gärna ha en ljusare hund, kanske för att jag haft en (merendels) svart, men så noga är det väl inte om jag inte kan får en sån där gråspräcklig historia. De andra två jag träffade var svarta, den ena helsvart och den andra med lite grått i på hakan och bröstet. Det var fina ändå.

Mamman till den kommande kullen är fawn, den vanligaste färgen och den som jag tyckte var finast förut. Fadern är tillsvidare okänd.
http://www.jomgarden.com/Rio.htm

Det där med maten, Berger är fortfarande, med mina mått mätt, en liten hund. Små i maten är de också. Trots sin litenhet kändes den som en "riktig hund" om du förstår hur jag menar. Det där att jag har lite svårt för riktigt små ligger helt hos mig. Jag tror det har att göra med att man får böja sig så långt, men får inte samma kontakt, varken kroppsligt eller ögonkontakt som med en lite större.
Loggat

Sidor: 1 ... 389 390 [391] 392 393 ... 464   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544