Idag har jag varit till doktorn och passade på att kontrollväga mig på deras kalibrerade våg. Vägde mig innan hemma med kläder och skor och allt och sedan direkt när jag kom dit utan att något slapp varken in i eller ut ur bodyn. Jag vägde ett halvkilo mindre på deras våg än på min nya som ju visar 7 hg mindre än den gamla!
Så egentligen väger jag alltså 84.6 och har gått ner 51.4 kg. Det gick undan nu på slutet!
Fr.o.m. nästa vägdag kommer jag att sluta lägga till några hekton på vågen, går alltså efter den nya. Kompensera för doktorvågen bryr jag mig inte om. Totalen kommer ändå att stämma eller det blir ivf inte för låg vikt. Jag kollade nämligen den gamla vågen mot doktorns innan den var söndertrampad och då visade de precis lika.
Kom också ihåg att skriva upp blodtrycket. 126/82 har jag och det tror jag är rätt bra för min ansenliga ålder, speciellt eftersom jag inte ligger 10 minuter innan som man egentligen ska.
Vad är då ett ”normalt blodtryck”? Normalt betyder både det vanligaste men det betyder även det optimala. Biologiskt optimalt skall blodtrycket vara under 120 systoliskt och under 80 diastoliskt medan vi fortfarande biologiskt kallar normalt blodtryck för värden 120-129/80-84 mmHg och sen högt normalvärde i gränsen 130-139/85-89 mmHg. Det betyder att blodtrycket inte kallas för högt blodtryck förrän det är över 140/90 mmHg och man börjar i regel inte behandla förrän det är något högre.http://www.doktorn.com/artikel/allt-om-h%C3%B6gt-blodtryck