Här är en cyklist som jag inte tror är dopad. Hon deltar inte i den typen av lopp. Men rekord har hon!
https://en.wikipedia.org/wiki/Maria_ParkerDet är rätt fascinerande. Hon är över 50! Häromdagen vann hon RAAM, Race Across America, i sin klass, kvinnor över 50. Inte nog med det, hon var den snabbaste kvinnan överlag också, nästan ett dygn snabbare än tjejen som var snabbast i under 50-gruppen.
Och inte nog med det, hennes följebil blev påkörd av en SMSande idiot, hennes backupcyklar förstördes och hennes son som satt i bilen skadades. Hon bröt loppet. Nästa dag mådde sonen trots allt bra och han och andra peppade henne att slutföra loppet trots allt. Hon cyklar för att samla in pengar till forskning kring hjärncancer som hennes syster drabbats av och hon insåg att det skulle ge fel signaler om hon inte fullföljde även om hon kom sist. Ledningen lät henne starta igen. Hon hade förlorat 24 timmar - och hon vann! Alla hade passerat henne och hon blåste om varenda brud och de flesta män. Det kallar jag cykling! Lance Armstrong kan ta sig därbak.
RAAM är ett monsterlopp kust till kust. Inte som Tour de France och de andra där de cyklar klockade etapper. Klockan är på hela tiden loppet igenom, alltså sov- och rasttid räknas in. De snabbaste cyklar på 7-8 dagar nånting och det är så klart män. Maria cyklade på 11 dagar 20 timmar och 54 minuter.
Sa jag att hon är över 50?
Nä, jag är inte intresserad av sport men råkade läsa om Maria Parker och blev intresserad av henne för att hon är en slags anti-atlet. Motsatsen till alla typer man normalt läser om.