Man kan läsa om whole30 inne på
http://whole9life.com/2012/08/the-whole30-program/ eller boken It Starts With Food, nog lättast så, men jag kan ju förklara lite snabbt ;)
I det stora hela så handlar det om att läka kroppen från inflammationer och stress och lära kroppen att ta tillvara på de näringsämnen som kommer in och få kroppen att skapa en hormonbalans. Man ska även låta bli att väga sig under tiden för att man inte ska skapa en stress över vad vågen visar.
Man ska helt enkelt tänka att allt man stoppar in i munnen ska göra en friskare inte sjukare. Lätt va? ;)
Under 30 dagar ska man undvika alla spannmål (inklusive majs), baljväxter, socker, alkohol, tillsatser och mejerier. Det är lite lurigt att gå från mejeri-lchf till whole30 men det går. Man vänjer sig efter bara ett par dagar :) Det svåraste är att inte göra ett enda snedsteg. Men det går det med!
Jag gjorde detta i augusti och fick jättebra resultat (inte bara på vikten, hehe)!
Planen är väl att man ska lära sig vad ens kropp klarar och inte klarar. Och man ska lära sig att äta tre stadiga mål mat om dagen inklusive en riktig frukost. Just för att hunger/mättnadshormonerna ska fungera optimalt och kortisolnivåerna ska hamna rätt.
Det går åt en hel del hemmagjord majonnäs och en himlans massa grönsaker och frukt. Förutom alla ägg, kött, fisk och fågel då. Och jag fick även dille på mandelsmör och klämde i mig flera burkar sånt under min augustiwhole30. Haha, tur att det "nötsmörsbehovet" lagt sig nu, för det blev änna lite dyrt där, haha.
Jag känner att jag hittat min grejj äntligen. Paleo är the shit. Jag utgår från whole30planen till vardags och "unnar mig" nåt litet på helgen som lördagsgodis. Typ lite choklad eller ett glas vin eller kaneläpplen med vispad grädde. Enkelt är godast :)
Nästa steg är väl att lägga ner kaffet med. För det vet jag ju att jag blir piggare av. Egentligen. Men det får nog vänta lite, hehe.