Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.26 - 05:01:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 184 185 [186] 187 188 ... 464   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 2083643 gånger)
0 Medlemmar och 32 gäster tittar på detta ämne.
Ninnan
Superhuman

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 2504

« Svara #2775 skrivet: 2012.02.16 - 19:36:51 »

Varför lägger du inte in 7/8 av kålpuddingen i min frys..  :hippie: en tanke i min omsorg om dej så du slipper  överäta  :lol:
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #2776 skrivet: 2012.02.16 - 19:45:24 »

Behövs inte. Jag trodde jag måste frysa den, men det räcker med att paketera och framför allt inte äta av den samma dag som man lagar till den. Då är det kört! Nu är den i frysen ivf.  :tongue_wag:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #2777 skrivet: 2012.02.16 - 20:18:43 »

Har du något smarrigt recept. Jag brukar göra kålgott men pudding är ett strå vassare. Äter också med lingon, det är så gott.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2778 skrivet: 2012.02.16 - 20:58:58 »

Nej, jag gör som vanlig kålpudding (ägg och mjölk, tunn smet) men skiter i riset bara.
Loggat

Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #2779 skrivet: 2012.02.16 - 21:05:14 »

va, det sättet känner jag inte till... har du recept någonstans?
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2780 skrivet: 2012.02.16 - 21:15:19 »

Nej, jag har inget recept. Jag gör en vanlig köttfärssmet med färs, ägg och mjölk. Häller på mer mjölk vartefter tills den är lagom lös. Steker massor med strimlad kål i smör tills den är mjuk och har fallit ihop. Brer ut köttfärssmeten i en form, täcker med vitkålen, spinklar över lite sirap och stevia som jag löst upp i vatten, på med några smörklickar, in i ugnen. Salt och peppar ska det så klart vara i också.
Loggat

Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #2781 skrivet: 2012.02.17 - 05:51:24 »

ah, tror största skillnaden är att du gör köttfärsen lösare än vad jag gör.
Få se när jag ska göra kålpudding igen. Tyvärr gillar bara jag och Jan det. Linnea vill INTE ha det.
Loggat

Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #2782 skrivet: 2012.02.17 - 10:16:47 »

Och kryddpeppar!!!
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2783 skrivet: 2012.02.17 - 10:19:09 »

Jo, det brukar jag också ta, men inte så mycket.

Jag vet inte om lösheten gör att det blir saftigare. Det borde bli mera spad ivf. Tidigare (på LCHF) tog jag grädde istället för mjölk, men det blir faktiskt inte lika bra.
Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #2784 skrivet: 2012.02.17 - 11:20:33 »

Jag kör blandfärs, ägg, lite grädde, keso och kryddor. Lätt som en plätt. Och sen öser jag ur lite av spadet och gör sås. Vitkålen fräser jag i smör och lägger ovanpå smeten. Och så rårörda lingon till. Och en matsked ris och sallad på blad, tomater, gurka och sockerärtor.  :drool: Men jag blir proppmätt på en normal portion. Tyvärr är den slut nu. 2 kilo färs räckte bara till 8 portioner. Äldsta grabben kom hem efter träning och vräkte i sig dryga 2 portioner.  :lol:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Linika
Sr. Member

Smörklickar: 5

Antal inlägg: 266

« Svara #2785 skrivet: 2012.02.17 - 11:44:05 »

:shock: Vad duktig du har varit Hemul! Din viktkurva är ju jättefin!  :thumbsup:
Jag gillar verkligen din tabell och diagrammen. Hur har du gjort dem?
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2786 skrivet: 2012.02.17 - 12:12:04 »

Tack! Men duktig och duktig... Du ska veta att jag åt lowcarb i 5 år innan jag fattade att man måste se till att det blir ett underskott även om man äter så. Eller fattade gjorde jag väl tidigare, men jag orkade inte ta itu med det. Fast i gräddträsket liksom. :shy: Det var också så när jag började att mantrat var "kalorier spelar ingen roll!". Det var lätt för en matglad jävel att trilla i den fällan när man nu fick äta riktig mat igen.

Kurvorna har jag gjort med ett program som heter SmartDraw. Det är faktiskt inte särkilt bra. Man kan ändra väldigt lite på hur det tycker det ska vara, vilka siffror som ska synas på x-axeln t.ex. 110 kg har jag skrivit in själv på den bilden av den färglada kurvan för det tyckte programmet inte skulle vara med. Men jag hittar inget annat som verkar bättre och har inte lust att lära mig spreadsheetprogram. Är Office-idiot då jag aldrig haft använding för såna program. I'm an all text kinda girl.  :cool: Tabellen är bara handknackad HTML.
Loggat

Linika
Sr. Member

« Svara #2787 skrivet: 2012.02.17 - 12:22:33 »

Det var ju så länge sedan! De senaste två åren har du ju varit jätteduktig  :clapping:

Men jag kan föstå att man inte får bästa tänkbara resultat om man överäter på fett ^^' Det är ju ändå den mest näringstäta energikälla vi har!

Jag gillar kurvor, tabeller och diagram  :lol: Jag funderar på att göra min egna, det är ju alltid bra att hålla koll på vad som händer i kroppen så att man kan märka när förändringar sker.
Jag är ju hyffsad i excel så det är väl det jag skulle få använda, men det brukar alltid vara något som blir fel :( 
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2788 skrivet: 2012.02.17 - 12:31:49 »

Jo, kurvor är bra.  :nod-yes: Ibland när jag tycker att det går jättedåligt så är översiktskurvan till tröst, för där syns ju inte kortare svackor. Jag trodde inte alls sånt här hade någon inverkan på resultatet, men det har det. Man vill så gärna att kurvan ska fortsätta neråt. Den där bilden på sockerpåsarna som är ett rätt nytt påhitt är också jättebra om det går trögt. Gör att jag fattar att jag då rakt inte vill bära om kring på det där berget igen, att det är bra att det är borta i alla fall och att det är värt att hålla det borta även om inget mer händer just då. Visualisera mera!  :biggrin1:

Att berätta om sina målsättningar för andra funkar också till min stora förvåning. Var inte alls sån förut. Men när jag väl började göra det märkte jag ju att det innebar lite positiv stress och att det är roligt med lite uppmuntran från andra också.  :inlove:
Loggat

Linika
Sr. Member

« Svara #2789 skrivet: 2012.02.17 - 13:00:00 »

Det är ju jättebra att kunna motivera sig själv på det viset! Att ha långående koll på hur saker och ting ligger till spurrar verkligen tycker jag med :)

Och sockerpaketen är läskiga, men smarta!

det där är ju ett jättebra tips! Och att höra att man är duktig gör ju bara att man vill vara ännu duktigara :D
Loggat
Sidor: 1 ... 184 185 [186] 187 188 ... 464   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544