Men snacket om kalorier, var har det uppstått? Har ni nått någon slags insikt medan jag varit borta?
Du har visst inte läst på länge. Det där snacket om att kalorier inte spelar någon roll är borta sedan länge och man lyckas mer eller mindre elegant påskina att man aldrig menat så.
För egen del insåg jag ju tidigt att det inte funkade för mig. Jag gick ju upp istället för ner (även om inte särkilt mycket med tanke på hur mycket jag åt). "Bantade" redan första sommarn med lowcarb (2006) och gick ner. Problemet var att jag blev ju så jäkla hungrig när jag började lowcarba. Låg i början på mellan 3 och 4000 kcal. Att då försöka hålla sig under 2000 var plågsamt jobbigt. Jag bara satt och räknade timmarna tills jag skulle få äta nästa gång, så det sprack ju.
Den där våldsamma hungern gick ju över till slut även för mig och jag landade väl på vad jag ser som normalt matintag, uppskattningsvis mellan 2000 och 2500 kcal. Men jag fick problem med magen, något som verkar ha varit en elak bakterie, som gjorde att jag periodvis fick sitta på toa större delen av dan i 1 1/2 år. Nåja, kanske lite överdrivet, men vattendiarré var 20:e minut när det var som värst och när det bara var "lite" kanske 5-6 gånger på en dag. Detta gjorde att jag inte orkade tänka på vikten.
Det blev bra (ta i trä!) förra sommarn. Sen har det väl inte blivit att jag tagit tag i det förrän nu.
Om jag ska försöka sammanfatta hur du äter och tänker nu, har jag fattat rätt då:
Inte riktigt...
Du äter relativt mycket fett, typ 70 %
Korrekt. Och då får jag verkligen hålla igen!
Du äter "normalt" med protein
Ja, eller kanske äter jag lite mindre än som är vanligt. Vet inte. Har inte räknat ut nåt medel, men de flesta dagar blir det 60-70 g, ibland neråt 50 och ibland uppåt 80. Enstaka gånger, när jag svullar, blir det ju så klart betydligt mera.
Du äter max 75 kolh per dag
Nix. Det var en liten olycka som jag råkade visa upp. Jag äter fortfarande dr K, max 50. Har nog hela tiden legat på mellan 35 och 50. Numera ligger jag heller runt 50 än 35, för det spelar ingen som helst roll för vikten eller något annat och maten blir lite roligare. Efter att inte ha tålt laktos alls (inte ens grädde) under ett par år, så vill jag gärna ha en skvätt mjölk nu också, bara för att det är så gott, så det brukar det bli innan läggdags.
Du har infört en kaloribegränsning på 2000 kalorier per dag
Japp. Trodde inte att jag skulle gå ner på det, ivf inte så bra som jag gjort. Tänkte bara krympa magsäcken innan jag satt igång på riktigt. Men det visade sig räcka. Har inte räknat ut nåt medel här heller, men typiskt landar nog en dag på 1800 nånting, alltså mellan 1800 och 1899. En del dagar blir det neråt 1700 och svullardagar blir inte längre så mycket de heller, högst 2200 men oftare runt 2000.
Det är en ganska representativ dag. Hur stämmer den med ditt tänk? Jag räknar inte mängder, men en normalstor biff, smörstekt.
Ingen aning. Jag kan inte uppskatta mängder i huvudet. Jag äter inte mellanmål (kaffe med grädde). Äter 3 mål. Brukade säga 2 1/2 för kvällsmålet var mest en munsbit, men nu med bantingen har det blivit så att jag sparar ihop lite och får nåt gräddigt innan jag lägger mig. Det funkar bättre så, för ibland har jag svårt att somna och kan jag inte somna så äter jag (det brukar underlätta). Därför är det bra om jag är mätt ordentligt när jag lägger mig och det funkar också rent mentalt (funderar jag på att ta en bit för att somna lättare så tänker jag på grädden jag nyss slurpat i mig och inser att jag under inga omständigheter kan vara hungrig
). Det gör det också lättare att hålla igen lite under dagen om jag vet att jag får nåt riktigt gott som avlutning på dagen (just nu en gräddbakelse med bär och ett glas gräddmjölk). Skulle jag svulla iväg på dan, då blir det ingen bakelse. Så jag försöker anpassa det där kvällsmålet lite efter hur jag ätit tidigare under dagen.
Borde jag kanske begränsa antalet gräddkaffe för att se en större viktminskning?
Ingen aning. Jag skulle göra det, men det innebär ju inte att du bör göra likadant. Det är väl bara att lägga kalorierna där man uppskattar dem mest. Jag räknade inte förut, men jag tycker ju jag äter ganske fettsnålt nu, utom kvällsmålet, och ändå blir det 70E%! Min nuvarande frukost på lite kokt fet fisk och äggulor blir runt 70% utan tillsatt fett. Förr skulle jag ha tagit en jäkla stor smörklick till, nu tar jag bara en liten. Gräddsåsenas volym har minskats drastiskt o.s.v
Så summa summarum kan man nog säga att jag helt enkelt dragit ner på fettet. Men då åt jag nog också väldigt mycket fett förut, det kanske inte du gör.
Hur går det annars då? Går du ner eller har det stannat för dig också?