Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.25 - 14:50:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 364 365 [366] 367 368 ... 464   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 2081208 gånger)
0 Medlemmar och 32 gäster tittar på detta ämne.
Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #5475 skrivet: 2014.12.02 - 06:03:32 »

Vad härligt att kunna promenera! Jag har inte gjort det på 2 v nu och kommer inte att göra det kommande veckor, håller ju på att packa och sånt men jag saknar det Idag hinner jag inte heller men kanske på torsdag.. att jag går en bit igen. Hur lång tid tar dom 8 km för dig? ungefär?
Loggat

hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #5476 skrivet: 2014.12.02 - 13:57:34 »

Minns inte, 2½ timme nåt. Men då tar ju Turf tid också.

Testade Runkeeper igår. Den säger att jag gick närmare 4 km/h. Jag antar att den inte räknar bort stillastående tid som igår även inbegrep två hundmöten med pratstund. Bara zontagningen måste bli uppåt 20 minuter sammanlagt. I så fall går jag mycket fortare också nu, men det är väl kanske självklart när jag går bättre. Det här är skitbra. Har börjat tänka på det som träning inför nästa svampsäsong.  :biggrin1:

Jo, det är härligt. Har ju gått uppåt en timme sådär en till två gånger i veckan förut också. Men det har varit jobbigt. Fått ont och framför allt lutat mer och mer ju tröttare jag blivit, det funkade så. Nu tycker jag inte jag gör det. Linkar lite för att jag får ont i fötterna och blir lite stel i benen mot slutet, men det är ju en helt annan sak. Jag går ju betydligt längre än jag är van att göra på asfalt, så det tycker jag är att förvänta. Och det är inte förrän efter en halvmil sådär det börjar kännas. Så det känns väldigt hoppfullt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #5477 skrivet: 2014.12.02 - 14:45:19 »

Toppen! så glad för din skull!

Jag går ca 5 km/ tim så det stämmer nog med 4,  om man räknar turf och hundmöten.

Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5478 skrivet: 2014.12.02 - 16:20:52 »

5 km/h är normal promenadtakt. Det var det enda nyttiga jag lärde mig i scouterna. Att man går ungerfär 5 km/h, springer ungefär 10 och cyklar 15 (på gammal enpetare). Rätt användbart faktiskt.
Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #5479 skrivet: 2014.12.02 - 17:39:24 »

Men det är ju underbara nyheter!  :clapping: Jag är smått imponerad av hur du lyckas analysera och hitta en metod för att träna dig åt rätt håll. Det är ju verkligen inte enkelt. Nu kan du kanske fundera över ett gåband hemma. Då kan du ställa en spegel framför och studera ännu mer hur du går och se om du ska göra fler justeringar, eller lägga in mer styrketräning.

Ett bra sätt att få lite mer schwung (hur fan stavar man det?!?) i steget är att träna styrka i vaderna hemma. Särskilt som du går med barfotaskor. Och när du går utomhus kan du få mer kraft i steget genom att svänga höfterna mer. Tänk uppåt framåt som en afrikansk kvinna med vattenhink på huvudet. Du har redan börjat iom att du har lyft blicken och ser framåt istället för neråt. Jädrar i min lilla låda vad du kommer plocka av stora områden nästa höst.  :bg:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5480 skrivet: 2014.12.03 - 00:04:53 »

Har inte tränat egentligen, bara gjorde det ett par gånger så "kukade det i" för att uttrycka sig fint. Har varit med om det förut. Höftsväng ingår faktiskt redan i mina rutiner, men för det mesta glömmer jag bort det. Fick lära mig det när jag var på studiebesök på en kompis rehab (var då jag provade boxboll också) och jag märkte att det funkade på mig med. Det är liksom bara vänster höft som svängt utåt förut.

Det har redan givit följdeffekter. Märkte det när jag cyklade idag. Jag har ju blivit van att gå på utsidan av höger fotblad p.g.a. lutningen, det blir så liksom, som om man spjärnar emot. Det var väl så invant att jag kunde inte hålla foten platt på pedalen heller, utan trampade mest med trampdynan på lilltåsidan och höll liksom upp stortåsidan som jag var van. Kändes helt fel och konstigt om jag försökte tvinga foten i ett normalt läge. Idag gjorde jag inte så där, inte så markant ivf, och det kändes helt naturligt. :smile:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5481 skrivet: 2014.12.03 - 02:43:07 »

Och det där du sa om att titta i en spegel, det funkar helt enkelt inte. Jag har oerhört svårt att analysera rörelser. Det har liksom tagit 25 år att komma hit. Jag ser det inte hos andra heller. Om du t.ex. skulle visa mig ett danssteg som var mer komplext än att flytta fram eller bak en fot, skulle jag stå där och se ut som en fågelholk. Jag skulle uppfatta att det där var ju en kul liten snurr, men jag skulle inte se hur fasiken du fick till den, hur du rörde fötterna o.s.v.

Jag har försökt jättemycket. Tror inte jag tagit en enda promenad utan att tänka på hur jag rör mig - och det är något som egentligen inte alls är bra, speciellt som jag inte förmått dra några slutsatser av det. Jag kan liksom koncentrera mig på en nivå i kroppen i taget. Men om jag gör så här med höfterna, blir det bättre då? Eller ska jag vinkla fötterna annorlunda? Hittat massor av olikheter mellan sidorna, men inte förmått se var rörelsen startar förrän nu. Eller det gjorde jag egentligen inte, bara slutade koncentrera mig på detaljer på något sätt. Äsch, jag kan inte förklara. Det blir så annorlunda. Om jag säger till dig att räta på dig så gör du det. Det klarade jag också förut. Jag vet inte längre hur man gör. Eller kroppen försöker ju men det blir fel. Jag känner att det är fel, men jag kan inte rätta till det för det är så kroppen, eller rättare sagt hjärnan, numera tycker att stå rak ska se ut. Samtidigt som den registerar att det är fel. Det går inte ens att förstå för mig själv hur det hänger ihop.
Loggat

Sorla

« Svara #5482 skrivet: 2014.12.03 - 20:36:16 »

Det jag läser säger mig att du skulle må jätte bra av en duktig terapeut som kan Redcord. Alltså slingträning. Hjärnan som vi har att dras med är ju inte världens smartaste varelse liksom. Har kroppen blivit skadad. Den gör ont eller nåt. Då kopplar hjärnan bort den. Och sen gååår det banne mig inte att hitta tillbaka igen. Som när sonen bröt benet. Han fick lära sig gå igen efter det. Han kunde inte alls få benet att göra det den skulle efter 6 veckor i gips. Eller om det var 8 veckor. Smma med min nacke. Efter nackskadan i gymnasiet stängde hjärnan av en massa viktiga muskler som skulle stabilisera nacken. Det var ju först med Redcord jag lärde hjärnan att använda rätt muskler. Och fort gick det. Bara hjärnan "kopplade" så började det fungera. Jag tror det är lite samma för dig. Du kanske fattar intellektuellt vad det innebär att sträcka på sig. Men att få hjärnan att koppla in rätt muskler i rätt ordning. Det kan du behöva hjälp med.

Men sen tror inte jag det är bra att tänka på varje steg man tar heller. Det är väl risk att det blir lika stelt som när man var tonåring och gick förbi snyggaste killarna i skolan och man ville glida förbi så snyggt som möjligt. Jag gick aldrig stolpigare än då.  :glare:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5483 skrivet: 2014.12.04 - 00:53:54 »

Fast i mitt fall var det ju hjärnan från början. Men det är mycket möjligt att det skulle funka ändå. Vad som inte funkar är idiotrehaben de erbjuder. Har en känsla av att det är samma smörja för alla oavsett orsken till problemet.

Nej, det är definitivt inte bra att tänka på hur man gör hela tiden, men det var, hör och häpna, det råd jag fick! Tänk på hur du gör, varje gång du gör det. Och det gällde alltså inte bara gången, utan finmotorik, hur jag rörde ögonen o.s.v. När jag frågade vad jag skulle göra med detta då jag inte visste vad som var rätt fick jag en axelryckning till svar. Jag gick fram och tillbaka i en park på kvällarna och tänkte på hur jag gjorde. Men även om jag inte hade fått det rådet hade det nog ofrånkomligt blivit så att jag börjat göra det ändå, bara senare.
Loggat

Sorla

« Svara #5484 skrivet: 2014.12.04 - 16:51:51 »

Jag hade ju tur och hittade en sjukgymnast som är ansluten till försäkringskassan som faktiskt kunde lite Redcord. Du kan ju prova och googla och se om du kan hitta något i närheten. Jag tror det är en behandlingsform som kommer mer och mer. Så även om det inte finns nu så kanske det dyker upp. OCh jag tror det är smart att ringa och fråga också. Om inte annat kanske de får upp ögonen för behandlingen.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5485 skrivet: 2014.12.07 - 17:01:25 »

Veckovägning 234 :cheeky:

Veckans resultat: -1.3 kg
Nu: -41.2 kg (86.3 kg)
Hittills den här månaden: -1.2 kg
Hittills i år: -5.3 kg
Sedan 15:e juni: -3.4 kg
Totalt från maxvikt: -49.7 kg
http://fetbobba.net/hemul/vikt.html

Jag vägde mig inte idag eftersom jag bara sovit ett par timmar, utan tog gårdagens. Det är nog mer rättvisande. Har legat under 87 hela veckan, så nu har det nog släppt ett kilo igen. Bara 3 hekto kvar till 50 nu. Få se om jag kan låta bli att fucka upp det. :confused3:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #5486 skrivet: 2014.12.07 - 20:42:25 »

:clapping: :thumbsup: :yay: :cheers:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5487 skrivet: 2014.12.07 - 20:46:00 »

Ska vi gissa hur länge jag kan dra ut på de där 3 hektona?  :redface:

För att riktigt ställa till det har jag revbensspjäll i crockpottan. Jag bestämde mig för att tina upp två portioner, och portionerna är redan stora, för det kändes onödigt att långkoka bara en portion. Någonting säger mig att en hel portion inte kommer att vara kvar till i morgon, kanske ingenting alls ens. Speciellt som jag ska ut och nattcykla efter maten. Gissa om det kommer att verka som en jättebra idé med lite kalla revbensspjäll när jag kommer hem... Omedvetet bestämde jag mig för min svullmat just när det gick så bra och en extrastor laddning också. Sån är jag!  :biggrin1: :bang_head:
Loggat

Sorla

« Svara #5488 skrivet: 2014.12.08 - 07:34:59 »

:clapping: :flowers: Snyggt!

Det kallas för "planerat avsteg". Eller....nja, nästan planerat då, eftersom det är undermedvetet.  :flirting:

Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5489 skrivet: 2014.12.08 - 19:47:37 »

86.7 idag trots att jag så klart tryckte i mig alla spjällen - innan jag stack ut! Och så blev det lite extra när jag kom hem också. Ändå studsade jag inte tillbaks över 87, så det kilot är nog historia nu.  :smile:

Och det var inte planerat! Det var ju bara 3 hg kvar. Det är så där jag gör. Så fort jag är nära att lyckas förstör jag. Jag är destruktiv har jag kommit på. Ikväll blir det ivf en noga näringsberäknad portion dillkött och sen blir det bootcamppromenad. Men jag är jättetrött för jag har sovit lite flera nätter på raken. Hatar att ha saker att göra på morgonen. Jag kan INTE somna tidigare bara för att jag ska upp och nästa kväll är jag pigg lik förbannat när det är sovdags trots att jag varit trött hela dan. Hatar det hatar det hatar det.  :so_mad:
Loggat

Sidor: 1 ... 364 365 [366] 367 368 ... 464   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544