Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 07:14:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mumsiga scones  (läst 6926 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ninna
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 10


« skrivet: 2010.08.10 - 17:32:05 »

Tänkte dela med mig av ett superbra recept som jag experimenterat fram  :thumbsup:. Det började med ett lyckat pajbottenexperiment som jag utvecklade lite till bröd sen. Det går snabbt och enkelt att göra och jättegott att äta både som det är och rostat.

2 dl riven ost
1 dl mandelmjöl
2 msk bakepro
3/4 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver 
1 ägg

Blanda allt i matberedare och kladda ut på bakplåtspapper, ca 1 cm tjockt. Grädda i 200 grader...en stund...kanske 10-15 min.  :clapping:

Det här blev inte så mycket eftersom det var en provsats...men nästa gång ska jag göra en större sats och kanske blanda i lite hackade solrosfrön eller liknande. Till pajbottnen tog jag bara 1 dl riven ost och lämnade bort bakpulvret, och kladdade ut i en mindre pajform, förgräddade 10 min i 200 grader och fyllde med något fett o gott... :whink: och mycket ost, och så in i ugnen igen en stund. Jättegott!!  :wave:
Loggat
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #1 skrivet: 2010.08.10 - 19:15:03 »

Låter gott, måste testas , en smörklick till dig för detta
Loggat
anka
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 11


« Svara #2 skrivet: 2010.08.13 - 09:42:40 »

Åh vad jag älskar scones men av någon anledning har jag inte vågar mig på dom. Men efter att ha läst denna mycket lovande recept kör jag nu för fullt.. Spännande att se hur dom blir! :clapping:
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.08.13 - 22:27:05 »

smörklick till dig för receptet Ninna!  :inlove:  :thumbsup:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ninna
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 10


« Svara #4 skrivet: 2010.08.15 - 11:53:32 »

Ååå smör som e så gott... :lick:  Tack för den klicken  :drool:

Testade att göra vitlöksbröd i fredags... :clapping:.

Gjorde dubbelsats av receptet och kladdade ut en lång "klabb" på bakplåtspappret (typ 7x30 cm...säger mitt bildminne). Efter gräddningen skar jag upp i brödet på längden när det svalnat, (till en över och en underdel), blandade ihop lite pressad vitlök och smör, bredde på och skivade ost på båda delarna och la ihop dem igen. Sen la ja in "klabben" i den avstängda ugnen, på efterugnsvärme, tills osten smält. "Klabben" kan med fördel rullas in i aluminiumfolie eller bakplåtspapper först, så halvorna inte glider av varann...(som det gjorde för mig... :smack:)

 :wave:
Loggat
Ninna
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 10


« Svara #5 skrivet: 2010.08.15 - 11:56:47 »

JAMEN FÖRRESTEN....

...testade att blanda i solros- och linfrön i brödet en dag åxå!!! DET var supergott!! Jättegott att rosta åxå... :yay:. Då gjorde jag 4 lätt utplattade bullar på plåten, typ 1 cm tjocka. Plåten stod framme en halvtimme innan jag la in den i ugnen...och det blev ännu bättre så!!! :tongue:

 :wave:
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544