Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:57:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: F-kassan får mig att må illa  (läst 82230 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hovan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 201


Mitt sommarnöje


« Svara #105 skrivet: 2012.02.21 - 22:23:37 »

Hihi kanske skulle läsa lite fler av inläggen innan hihi.

Satt och lyssnade på Lotta Brome igår och fick då höra en intervju med den grabbens förmyndare och som hon beskrev det är det helt horribelt att de ens kan fundera i de banorna, överklagan var visst på väg in med intyg från läkare psykologer sjukgymnaster osv om dom inte ändrar på den domen kan han ju få den utredarens jobb vettja
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #106 skrivet: 2012.02.21 - 22:36:55 »

Allt är inte nattsvart.
Min dotter hade några timmar i veckan assistent, trots det aldrig var tal om arb. för henne. Hon hade taxi till skolan.
Men visst krävs det  ordentliga intyg från läkare.
Jag har vänner som fått cancer och de upplever de fått verklig hjälp.
Sedan har jag min syster som gått in i väggen för ett antal år sedan. Hon tycker det är mycket jobbigt att ha så lite pengar vid sjukskrivning. Det förstår jag att man får vända på slantarna med sjukskrivning.
Apropå pengar: jag får i dag ut mindre i pension vid 65 år än jag skulle fått ut för ett år sedan...  :eeek:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #107 skrivet: 2012.02.22 - 14:37:37 »

Mynlen här finns någon blogg som beskriver läget rätt bra i Sverige just nu.
Liknar den läget i Holland?

http://katolskakyrkan.blogspot.com/2012/02/ar-det-detta-som-ar-arbetslinjen.html
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #108 skrivet: 2012.02.22 - 15:19:29 »

Jo, ungefär samma händer här. Litet olika här och där men ändå..


jag har just fått besked om att jag, med Jan och två barn får leva på 90% av "bistånds" minimum. DVS 1332.16 euro i månaden. Det är unfär vad vi har i fasta utgåvor så jag har just nu ingen aning om hur jag ska klara att ge mina barn mat.  Funderar på att "separera" mig från Jan (att han flyttar till sina föräldrar, inte kul) och att jag och Linnea hamnar i hm vet inte hur det heter hos er.. skuldsaneringen. Inte för att jag har så stora skulder men jag klarar inte av att leva här i detta hus. Men det går knappt att sälja huset, även om jag gärna skulle vilja. Det är att jag är döv och inte orkar jobba fulltid...


Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #109 skrivet: 2012.02.22 - 15:59:56 »

Vaddå? När händer det? Om du blir arbetslös eller vad då?

Det är ju fuckin ingenting! Jag har under 10000 totalt, men jag är ju själv och har dessutom billig hyra. Ändå räcker det ganska precis. Jag kan spara lite därför att jag nästan aldrig köper kläder, aldrig äter ute, aldrig åker nånstans o.s.v. och jagar runt hela stan för att köpa kött på extrapris. Köper jag nåt, som en plata eller så, går jag genast back den månaden, men då tar jag ju av det jag sparat innan. Vet ju inte levnadskostnaderna i Holland, men den sUmman låter långt ifrån tillräcklig för 3 personer.  :shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #110 skrivet: 2012.02.22 - 16:45:38 »

3,5 personer. Sari är ju hemma också halva veckan..

det har gått i redan nu. Väntade mig "arbetshandiappsbidraget" redan idag men det har inte kommit, det är där dom drar av det.  Sen har jag väldigt lågt lönat jobb, pga att jag är döv kunde jag inte hitta något bättre.

Och nej, det räcker INTE och jag har eget hus (går inte att sälja just nu för samma pris som hypotheken är) och får inga andra bidrag alls så vetefan hur jag ska klara mig. Får prata med jan ikväll. Han har ju ett lån han betalar tillbaka till sin syster, 800 i månaden, kanske den kan bli mindre för ett år för då är den skulden klar. Det dumma är med den skulden är att när jag började jobba sa jag till F kassan (vi kallar den väl samma, är nog liknande sorts instans)så sa jag till dom. Men dom fortsätte betala mig en ganska rejäl summa så jag bad dom att kolla upp om det stämde. Joo, det stämde blablabla. 2 år senare kom dom på att det INTE stämde..
Jag lät min pappa ringa och dom sa, vänta tills nästa brev. Den kom, 2 dagar innan terminen för att överklaga var slut så överklagan kom in FÖR SENT.

Det blev rättegång, dom lät det komma så långt och sen sa domarn : jaa men vi kan inte hitta den som du ringde med och sen var du för sen så vi kan inte behandla fallet. Betala tillbaka bara.... jag är SÅ arg om alla fel dom gjort hela tiden, medans jag var ärlig och skrev tydligt: jag VILL inte få skulder. Så hamnade man där med flera tusen i skulder.

Vill inte att Linnea ska sluta rida. Det är ungefär det enda hon verkligen gillar. Det betalar jag av barnbidraget som f.ö. är ungefär 1/3 del av vad man i sverige får.

Eh, är ganska upprörd just nu. Torktumlaren fungerar inte bra heller upptäckte jag imorse. Denna dag får gå över fortare än kvickt!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #111 skrivet: 2012.02.22 - 17:47:43 »

Det där med att de gör fel har jag också varit ute för. Jag fick ingen ersättning alls på jättelång tid. Fick leva på gamla pengar som jag tack och lov hade och hoppas på att bli frisk. Sen när det visade sig att de hade haft fel hade jag bara rätt till 3 månader retroaktivt, så är det visst alltid. Jag hade inga papper på någonting heller, allt hade försiggått per telefon, så rättegångar och skit var inte att tänka på i alla fall.

Men jag fattar inte riktigt varför du får mindre nu än du fått innan. Vad är det som ändrats?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #112 skrivet: 2012.02.22 - 18:09:26 »

Jag tror jag ska fösöka fixa så jag kan spela in alla samtal som har viktiga saker och försäljare att göra, annars har man ju ingen möjlighet att hävda sig om något blir fel! Jag hoppas verkligen att det kommer att lösa sig för dig Mynlen!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #113 skrivet: 2012.02.22 - 18:12:34 »

Ja, annars får vi börja skicka bidragspaket. Det där går ju inte att leva på.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #114 skrivet: 2012.02.22 - 19:27:49 »

Ni är för söta :)

Jag ringer aldrig längre (eller låter ringa, Linika, jag är döv så det är enkelt) vill ha papper eller mejl på det.

När rättegången var över var jag ännu ensamstående mamma, då fick jag behålla litet mer. Sen kom Jan och vi flyttade ihop, för att vi båda inte klarade att leva men tillsammas gick det med nöd och näppe. För vi behöver båda en bil till att komma till jobbet. Slutet på detta år kan vi nog sälja en för då tillkommer ett spår som gör att Jan kan ta tåget. Och mat till 5 personer kostar också en del, nu är det bara 3.5 person kvar. jag HAR gett upp att jag blivit sambo men det var ok för dom.

För två veckor sen fick jag ett brev igen om att dom ville kolla upp mina inkomster. Sagt och gjort och POFF, från att betala tillbaka 60 euro i månaden vill dom ha 487. Eftersom vi "borde" kunna leva på 90% av existensminimum, såna är reglerna.

Jo, om jag bodde i hyreshus kunde jag få en massa subventionering och vet inte vad men eftersom jag har eget hus blir det inget kvar.
DJUP suck.

vi överlever nog, kanske jag går ner litet mer i vikt när jag inte kan äta på en vecka.  :whink:
Loggat



Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #115 skrivet: 2012.02.22 - 20:40:37 »

Oh, det hade jag missat  :shy: Men med papper på allt borde det ju vara uppenbart att dom klantat till sig!  :guns:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #116 skrivet: 2012.02.22 - 20:42:19 »

Jo. Och dessutom igår ju en massa saker i hyran om man hyreslägenhet, här ivf. Tvättmaskin, diskmaskin och sånt där. Och då får man ju för det också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #117 skrivet: 2012.02.22 - 20:48:40 »

nä, såna apparater ingår inte i holland i hyran... det får man stå för själv.

Linika, klart du missade, det står ju egentligen bara i min presentation men jag tror inte du läst allas presentationer. Det har jag inte gjort iallafall. Bara dom som kommit efter mig :)

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #118 skrivet: 2012.02.22 - 20:50:52 »

Det tycker jag är bättre, så man själv kan välja sin standard.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #119 skrivet: 2012.02.22 - 20:52:05 »

nä, såna apparater ingår inte i holland i hyran... det får man stå för själv.

Linika, klart du missade, det står ju egentligen bara i min presentation men jag tror inte du läst allas presentationer. Det har jag inte gjort iallafall. Bara dom som kommit efter mig :)



Jag läste några stycken bara för att se lite hur dom såg ut, men jag missade din  :shy:
Loggat
Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544