Fast det är besvärligt för de svenskspråkiga finländarna. För när de behöver kontakta myndigheterna är det inte alls säkert att de får hjälp på svenska trots att de enligt finska grundlagen har rätt till det. Och den rätten vill sannfinländarna nog ta bort på sikt det med. Då lär det bli ännu svårare.
Redan nu byter man bort svenska namn på svenska orter kartor och på skyltar, bara så där. Hur är det möjligt att man gör så?!
Jag har alltid räknat med att man måste vara tvåspråkig när man bor på " svensktalande områden" och att det finns tjänstemän i olika myndigheter så att man kan bli kopplat till en sådan, om man vill.
Men med mina svenskkunskaper kunde jag inte i alla fall hjälpa någon svenskatalande efter gymnasiet, inte heller efter universitetet med obligatoriks svensk-kurs. Det krävs ett intresse och praktik för att använda spårket.
Jag pratar helt från den finsktalandes sida, så klart. Min man klagar alltid att det är svårt att orientera sig i Helsingfors-trafiken för det finns så många skyltar på dubbla språk så man hinner inte läsa till sig den informationen man behöver.
Det mest förvirrande för mig är mina hemtrakter i Kotka ( en hamnstad 15 mil från Helsinki mot öst) där finns snart allt på rysska, på allvar många, många trafikkyltar, info i butikerna, ibland skyltar bara på rysska utan något på finska alls...
Hjälp!