Men du kan väl lowcarba henne utan att nocarba? Det kan väl inte vara skadligt?
Det känns för närvarande (så länge jag inte har lärt mig bättre) bäst att ge mina barn "vanlig" naturlig mat. Dvs. jag köper inga färdigprodukter, jag gör allt så mycket det bara går själv. (nej, jag ska inte köpa kossor, grisar och hönar
)
...och så ska jag försöka undvika att det blir spannmålsöverskott samt fettsnålhet. Ibland blir det mackor och pasta här också men som "bilaga" sas. Macka med tjockt med smör och pålägg på. Pasta med riktig feta såser till etc. men hellre potatis än pasta.
Jag kan ändå inte plocka fram smörpaketet från kylen utan att barnen direkt kommer och vill ha smörbitar. Och eftersom de äter smörbitar innan maten, dvs. medan jag lagar den, så hinner ju de små kropparna producera glukagon innan kolisarna kommer ner i magen. Det är min teori ialla fall. Men som sagt, jag vill gärna bli rättat om jag har fel! Snälla!
Så tillbaka till grötproblemet: Mannagrynsgröt måste ju ändå vara ganska så naturlig, eller har jag missat nåt? Havregrynsgröt tycker jag personligen smakar
och därför vill jag inte "utsätta" min lilla bebis med den. Dessutom är det ju spannmål.
Yoghurt med banan i älskar hon men förutom att det är en mjölkprodukt som blockerar järnupptaget så är det ju också ganska proteinrik och jag har läst/hört att små bebisar inte ska äta så mycket protein. Den informationen är inte från någon LCHF kunnig utan från BVC så därför undrar jag om det verkligen ÄR så eller inte?
Shit, varför har man lärt sig tillräcklig om maten för att vara orolig men ändå inte tillräcklig för att kunna vara säker?