Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 07:12:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 13   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Till rotfrukternas försvar  (läst 114936 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2010.05.04 - 16:17:04 »

 :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2010.05.04 - 19:06:25 »

Vet ni va, jag tror banne mig min mage blir bättre av lite mera fibrer. Det har varit, ahem, fastare de här dagarna jag ätit mera rötter och idag blev det en riktig korv (ursäkta) för första gången på flera månader. :thumbsup:

Normalt äter jag ju en potät och sällan några grönsaker, andra rotfruter äter jag ju men knappast dagligen. Byter jag ut en del av potatisgivan mot andra rotfrukter blir det ju större volym och mer fibrer på samma kolhydratmängd. Kan det vara så att min mage behöver mer fibrer för att funka? Tror jag ska testa att fortsätta så här få se.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #32 skrivet: 2010.05.04 - 22:43:23 »

Nu ska corny göra ett dumt inlägg igen, hemul!  :bg:

Om inte jag minns fel, så skrev du något om att du både gick ner i vikt och mådde bra på GI-kost. Äter man GI, äter man överlag rätt så mycket fibrer, och det kanske du behöver för att magen ska funka ordentligt. Fibrer gör ju liksom att magen jobbar långsammare i många fall.

Varför inte testa med lite olika mjölksyrade produkter? Det brukar vara kanon!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2010.05.04 - 22:48:38 »

Jo, det stämmer det med GI. Men jag hade ju inga problem med magen första 1-2 åren på lowcarb. Men det kan ju hända att nu när magen blivit sabbad så behöver den mer fibrer. Ska fortsätta ett tag i alla fall så får jag ju se.

Rotselleri är bra, för det innehåller så lite kolisar så man kan ta rätt mycket. Det smakar inte så utpräglat heller om man blandar det med annat. Utom för Bookia då. :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2010.05.04 - 23:25:33 »

Vilket ögonmått man fått alltså! Skar just i ordningn en laddning rötter för ugnen, Ja, jag vet - sen middag. Det blev 1 potatis (liten-medelstor), rätt mycket rotselleri och  3 små rödbetor. Jag brukar vilja äta 20-25 g kolisar till middan. Jag tog som jag tyckte och sen vägde jag allt på skoj, bara för att se hur bra jag måttat. 20.40 g kolhydrater. De' ni!  :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #35 skrivet: 2010.05.05 - 00:32:30 »

Du är duktig du, hemul!  :nod-yes:

Vet inte hur länge du har lowcarbat, men det kan ju vara så att din mage kanske behöver mindre fett för att må riktigt bra? Tänker då på Skaldermans-metoden som diskuterades för ett bra tag sen. Tänk om det var så att han bara åt köttprodukter och ägg och inget extra fett. Kanske det är så du ska äta också för att må bra?

Förresten, varför slutade du med GI och gick över till LCHF istället? Det tycker jag är lite intressant att veta. Speciellt som det har blivit stopp i dels viktminskning och dels bra mage. Varför fortsätter du med den här kosten? Förutom att den är sund i tanken?

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2010.05.05 - 00:53:50 »

Och schnygg!  :cool: :cool: :cool:

Nä, mindre fett har jag redan provat. Ingen skillnad. Jag är ju rätt övertygad att det var/är en bakterie  efterom jag har tålt mjölk efter antibiotikakuren och jag inte heller haft såna där jobbiga diarréperioder efter det. Men det har heller aldig blivit helt normalt.

Gi slutade jag med (båda gångerna) eftersom jag inte gick ner mer. Tröttnade också på att baka surdeg och stå i. Det var flera år innan LC. Första gången var jättelänge sedan. Det var en alltså hemulmodifierad variant av Montignac jag körde. Vad de håller på med i den där viktklubben vet jag inte så mycket om.



Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #37 skrivet: 2010.05.05 - 01:17:54 »

Nu blir jag riktigt nyfiken, faktiskt! Hurdå hemulmodifierad variant av Montignac? Det låter lite roligt! Jag kanske minns fel, men Montignac förespråkade väl inte surdegsbröd på något sätt? Viktklubb? Var var den någonstans?  :confused3:

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2010.05.05 - 01:44:08 »

Jodå, det gjorde han väl? Surdeg och helst spelt skulle det vara har jag för mig. Ivf var det surdeg jag åt. Att man kan skippa bröd, det slog mig ju inte.

Jag menade bara att jag inte följde hans råd till punkt och pricka. T.ex. menar han ju att man aldrig ska äta kolhydrater och fett tillsammas. Det klarade inte jag. Jag blev så låg utan kolhydrater, så jag anpassade mängderna istället.

Jag menar de där GI Viktkoll eller vad de heter.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #39 skrivet: 2010.05.20 - 12:02:43 »

Jag funderade också ibland varför du slutade med GI om det fungerade för dig, men nu har jag fått ett svar.

Jag behöver absolut lite fibrer i systemet annars blir det totalstop och väldigt smärsamt produktion när det väl händer.
Så grönsaker och fröer behövs för min del .



















































































































Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2010.05.20 - 17:02:36 »

Och rötter! :devil:

Är det nån som har nåt emot om jag jag den här tråden sticky förresten? Jag är så trött på den där osakliga uppdelningen i överjordiskt och underjordiskt och tänker att det kanske är bra om nya ser att rötter inte behöver vara så farligt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2010.05.20 - 17:32:34 »


Är det nån som har nåt emot om jag jag den här tråden sticky förresten?

Kör på!

Jag håller med Du

 :worshippy:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #42 skrivet: 2010.05.20 - 22:06:19 »

Det där med att magen behöver något annat än protein och fett känner jag igen, tyvärr får jag väl säga. Tycker det känns lite enformigt utan ngt annat till maten så har gärna någon grönsak lr liknande till...plus så gillar ju magen det, och då gillar jag det med :lol:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2010.05.21 - 02:02:43 »

Fast idalinda, GI funkade för mig beträffande vikten, ett tag i alla fall. Men det gav inga egentliga hälsoförbättringar. Visst kände jag mig piggare när jag blev lättare, så klart, men inte mer än jag skulle ha gjort på vilket sätt jag än gått ner i vikt. Kunde vara utan mat lite längre, men fortfarnda blodsockerblues.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #44 skrivet: 2010.06.04 - 21:47:12 »

hajar och rötter är bra gröna saker även om dom inte alltid är så gröna av sig !
Loggat
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 13   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544